Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-01, 15:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Soc är ingen allmän bostadsförmedling. Rätt till hjälp med boende aktualiseras normalt först när den enskilde är helt bostadslös och har speciella svårigheter att på egen hand skaffa bostad (dvs. när alla andra möjligheter således är uttömda).

Precis.

Soc har inte (som många tycks tro) lägenheter att dela ut. Det som brukar vara aktuellt är någon form av referensboende (pga missbruk/kriminalitet/etc) där man får bo i ett år för att visa att man sköter sig, eller ett kommunalt kontrakt. Kommunala kontrakt ordnas några per år, och då behövs särskilda skäl för varför man inte kan få en lägenhet på anat sätt. Bara det faktum att man inte har en lägenhet räcker inte långt, då det finns ett väldigt stort behov och väldigt få lägenheter.
Bostadsbristen gäller även för socialtjänsten.
Citera
2016-02-01, 16:00
  #14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, regeln har inte ändrats med avseende på ålder de senaste decennierna.

Kan vara lokala soc som gett kass info, vore inte första gången dom haft noll koll eller get fel info.
Citera
2016-02-01, 16:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan vara lokala soc som gett kass info, vore inte första gången dom haft noll koll eller get fel info.
Citat:
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år.
Föräldrabalken 7 kap. §1

Det är alltså till och med barnet fyllt 20, men upp till barnet fyller 21.
Citera
2016-02-01, 21:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrreekt
Hej, om jag skulle t.ex. bli utslängd av min familj och behöver boende men jag har kronofogden + ingen lång väntetid i bostadskön, finns det möjlighet att socialen då fixar längenhet åt mig fast jag har en inkomst?

Enkla svaret är att det beror på. Men har du en inkomst, så har du egen möjlighet att ta in på vandrarhem etc. Du har möjlighet att hitta boende via p privata hyresvärdar. Det är inte omöjligt att få lägenhet trots kronofogden.


Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan vara lokala soc som gett kass info, vore inte första gången dom haft noll koll eller get fel info.

Eller att de menar hela ditt 20e år.
Citera
2016-02-02, 01:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om man pluggar på gymnasienivå så gäller försörjningsplikten till 20år

Då ursäktar jag mig för att jag gav fel information gällande föräldrars plikt då det kommer till ekonomin. Visste ej att den fortfarande gällde om deras barn studerar på gymnasiet.

Mvh
Citera
2016-03-26, 17:21
  #18
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrreekt
Hej, om jag skulle t.ex. bli utslängd av min familj och behöver boende men jag har kronofogden + ingen lång väntetid i bostadskön, finns det möjlighet att socialen då fixar längenhet åt mig fast jag har en inkomst?
Nej! Sådana som du fixar socialen ingenting åt. Skulle dom mot förmodan göra det så begår dom tjänstefel. SKÄRP DIG !
Citera
2016-03-26, 17:26
  #19
Medlem
Nej, socialen fixar inte lägenhet bara sådär. Då ska det finnas särskilda skäl och dit räknas inte att man blivit utslängd hemifrån. Då får man lösa sin situation på annat sätt. För några år sedan försökte jag få hjälp från socialen men det var blankt nej. De tog inte någon hänsyn till att jag hade barn så det ska nog mycket till innan man får hjälp därifrån.
Citera
2016-03-26, 17:27
  #20
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharks
Precis.

Soc har inte (som många tycks tro) lägenheter att dela ut. Det som brukar vara aktuellt är någon form av referensboende (pga missbruk/kriminalitet/etc) där man får bo i ett år för att visa att man sköter sig, eller ett kommunalt kontrakt. Kommunala kontrakt ordnas några per år, och då behövs särskilda skäl för varför man inte kan få en lägenhet på anat sätt. Bara det faktum att man inte har en lägenhet räcker inte långt, då det finns ett väldigt stort behov och väldigt få lägenheter.
Bostadsbristen gäller även för socialtjänsten.


Komunen i t.ex. Danderyd äger dock bostadsrätter som de hyr ut i andra hand till asylsökare och white trash.

Jag råkar veta om detta eftersom jag äger en lägenhet i ett sådant hus.
Citera
2016-03-26, 17:32
  #21
Medlem
Christopher.s avatar
Socialen fixar lägenheter åt folk, vet det. Dock gäller det att ställa till problem för att få ta del av detta, bråka med poliser, missbruka och allmänt ställa till jävelskap så blir ger de till slut med sig. I min kommun har socialen många sådana här lägenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback