Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-01, 07:16
  #1
Medlem
borrizs avatar
Har funderat på att ha en slagsäck i uterummet. Eftersom jag inte vill borra i taket så är en stående slagsäck enda alternativet typ:
http://budofitness.se/century-wavemaster-original.html

eftersom jag är fullständig novis på området uppskattar jag alla råd:

Vet någon var man får mest pang för pengarna (bra pris kombinerat med kvalité) och vad man skall akta sig för.
Citera
2016-02-01, 08:03
  #2
Medlem
wskixs avatar
Du ska akta dig för att använda säck om du inte har slagteknik. Besök en klubb och lär dig grunderna ordentligt först iallafall.
Citera
2016-02-01, 09:55
  #3
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Du ska akta dig för att använda säck om du inte har slagteknik. Besök en klubb och lär dig grunderna ordentligt först iallafall.

Tack för omtanken, den uppskattas verkligen.
Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig en smula olyckligt. Med "fullständig novis" menade jag att jag inte känner till det där med redskap. Eftersom jag är intresserad av en säck, så känns det naturligt att be om råd före köpet.

Grabben och jag har pysslat med Taekwondo ett tag nu och säcken är till för att göra de där finputsningarna man aldrig hinner med annars. Eftersom man kan justera höjden på en stående säck så tycker jag att denna typ passar oss bättre.
__________________
Senast redigerad av borriz 2016-02-01 kl. 09:59.
Citera
2016-02-01, 12:30
  #4
Medlem
Apologists avatar
Jag har två stående säckar, tänker köpa en till snart. De är varierande på vad man är ute efter. Båda mina säckar tränar jag för olika ändamål.

Vill du slipa in tekniken o inte köra fullt ut eller vill du köra fullt ut o explosivt?

Vill du köra spark tekniker eller slagtekniker? Vill du öva knä o armbågar?
Citera
2016-02-01, 12:44
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Jag har två stående säckar, tänker köpa en till snart. De är varierande på vad man är ute efter. Båda mina säckar tränar jag för olika ändamål.

Vill du slipa in tekniken o inte köra fullt ut eller vill du köra fullt ut o explosivt?

Vill du köra spark tekniker eller slagtekniker? Vill du öva knä o armbågar?
Framförallt vill jag köra för det är kul, det innebär att det blir lite av varje. Dock är min avsikt att främst använda säcken för att finslipa sparkteniker i lugn och ro, men det blir nog en hel del explosivitet också.
Citera
2016-03-12, 23:24
  #6
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallpicka
Varför vill du inte borra i taket?

Själv har jag en säck från Everlast ( http://www.sport-tiedje.se/se/Everla...r-1910-EV-4120 )

Bor just nu i lägenhet med betongtak och den har suttit med 2 st m10 bult/plugg i något år nu.

Jag funderade först på detta. Nu är utrymmet i uterummet begränsat och jag är sugen på att kunna flytta ut säcken (har en "pirra" som kan vara lämplig för ändamålet) till ett trädäck regnfria sommardagar.
Citera
2016-03-13, 00:07
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallpicka
Ok det förklarar saken en aning jag hänger själv upp säcken vid sommarhuset utomhus dom veckorna jag är där.

En balk mellan två träd... bli inte lika enkelt på en uteplats.
Inte alls enkelt, speciellt när kvinnan och kidsen också har tillgång till trädäcket. Det är därför uteslutet att sätta upp någon form av ställning.
Citera
2016-03-13, 02:43
  #8
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Framförallt vill jag köra för det är kul, det innebär att det blir lite av varje. Dock är min avsikt att främst använda säcken för att finslipa sparkteniker i lugn och ro, men det blir nog en hel del explosivitet också.

Den stående säcken som jag använder mest för sparktekniker har tung bra botten/ben. Den har t.o.m. sug fötter men det är inget jag rekommenderar. Säcken köpte jag i Kina, själv bor jag i thailand.

Sedan är det viktigt att det finns mycket att slå på "under midjan". Dvs att säcken nästan når till marken. För ben o midje sparkar.
Höjden är också viktig om du ska träna höga sparkar, även bra om du ska öva knän o behöver något att hålla i.

Blir det för svajigt är det inte roligt att träna sparkar med.

Något i den här stilen behöver du, finns i sverige: http://www.sport-tiedje.se/se/Taurus...icerunnerse.se

Annars gör Everlast riktiga kvalitets stående säckar. Tyvärr har de mindre träffyta pga att de vill ha bättre fotfäste o mindre svaj. Tyvärr tror jag inte att de finns att köpa i Sverige. http://www.everlast.com/mma/mma-punc...x-striking-bag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback