Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-01, 01:58
  #1
Medlem
minponnys avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...cle22179708.ab

V vill se ett tak på avdraget på max 40 000 kronor per år. Dessutom vill partiet att procentsatsen sjunker med en procent per år *under fem år, från dagens 30 till 25 procent i ett första steg. Målet är att skapa *utrymme i statens finanser för bostadsbyggande.

vad kommer hända ?
Citera
2016-02-01, 04:17
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Helt okej för mig, om det logiskt sett innebär att inkomst på kapital också sänks fem procentenheter.
Citera
2016-02-01, 05:58
  #3
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt okej för mig, om det logiskt sett innebär att inkomst på kapital också sänks fem procentenheter.

Fast de flesta vanliga bolånetagare gör ju inte ränteavdrag mot inkomst av kapital utan istället mot inkomst av arbete och där finns ingen sådan logisk koppling.
Citera
2016-02-01, 06:07
  #4
Medlem
BigBusinesss avatar
Varför krångla så förtvivlat? Ta bort skiten i stället, men inte över en natt. En %-enhet om året tills det är helt borta.


Fattar inte snacket om "symetrier" etc. Det finns ingen "logik" i ett skattesystem. Ingen lag säger att det ska vara symetri. Ett mer skadligt avdrag än ränteavdrag mot inkomst får man leta efter. Ta bort!!!
Citera
2016-02-01, 12:16
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Varför frigöra kapital till statens bostadsbyggande?
Staten har väll inte byggt en vanlig bostad sedan miljonprogrammet? Handlar väll mest om olika former av stödboenden?
De byggen jag ser i dag är uteslutande privata/komunala bostadsbolag som bygger o dessa byggherrar bygger med lånade pengar.
Så för att öka det privata byggandet bör ränteavdraget ökas för att stimulera mer.
Citera
2016-02-01, 21:25
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Fast de flesta vanliga bolånetagare gör ju inte ränteavdrag mot inkomst av kapital utan istället mot inkomst av arbete och där finns ingen sådan logisk koppling.


Jag slarvar inte med att låna runt!
Edit: Jag menar alltså att skatten på kapitalavkastning sänks till 25%.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-02-01 kl. 21:48. Anledning: förtydligande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback