Citat:
Ursprungligen postat av
Lobengula
Tunnelbanan är förlorad mark och den är definitivt inte säker för unga tjejer och ensamma kvinnor, speciellt inte på natten och helger. Jag drar mig själv från att använda tunnelbanan. Det beror inte på att jag är rädd men den är inte bra för mitt "blodtryck". Drägg (både blattar och WT-svenskar) som ska planka in genom att gå bakom på bögavstånd. Zigenare som förpestar med sin "musik" och trycker upp pappmuggar i ansiktet.
SL har förvisso kameror men ordningsvakter är sällsynta. Så vi har en miljö där drägg kan komma in gratis och där det är få ordningsvakter. Varmt och skönt, lätt att avvika när man har kaosat.
Jag fruktar att vi bara har sett början på kaos och osäkerhet i tunnelbanan. SL skiter i det och polisen gör inte mycket annat än att inte gripa drägg samt mörka att det ens har hänt något.
Eftersom jag jobbade i tunnelbanan heltid under en period vill jag bara säga att jag INTE håller med dig.
Ja, det är mycket folk på tunnelbanan och det är mycket stökigt folk som tränger sig på och plankar, men sättet som du beskriver det på vill jag påstå att; Nej, det är inte farligt för gemene man som åker till jobbet mellan 06 och 08 och sedan hem mellan 15 och 18 på kvällen.
Jag vill påstå att mellan 0600 och 1900 är det väldigt lite ordningsstörningar utan det är först efter klockan 20 det blir mer och mer alkohol och drogrelaterade ärenden (mestandels missbrukare eller festande svenssons som somnat).
Men ja, precis som när du är ute på stan finns det risk att bli rånad eller bestulen på ägodelar.
Jag vill påstå att du är tryggare i tunnelbanan jämfört med ute på stan. I tunnelbanan finns det alltid personal i närheten, överfallslarm och kameror som rullar 24/7. Dessutom finns vi på många av stationerna eller inom 10 minuters avstånd, på de stora stationerna finns det alltid minst 1 ordningsvaktspatrull, på vissa två stycken.