Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-31, 20:58
  #1
Medlem
Vilket är bästa sättet att sätta upp sina konton? Jag har alltid bara angett en användare när jag installerat, vilken då uppenbarligen blivit administrator, och kört på det.
Nu har jag sett i någon tråd här att man bör ändra detta.
Innebär det att man behöver ha ett särskilt administratorkonto och standardkonto (visste inte att det fanns för några dagar sedan) som man använder vardagligen?
Kan man då installera program med standardkonto?
Ska installera en windows 10 maskin så tänkte få det rätt från början nu.

En windows 8.1 laptop jag skaffade för en liten tid sedan krävde att jag loggade in med ett microsoftkonto. Nu har jag förstått att det ska gå att ändra.

Bör man använda microsoftkonto eller spelar det ingen roll om man gör det eller kör lokalt konto? För- nackdelar?
Kan man använda ett microsoftkonto som ett standardkonto?
Citera
2016-01-31, 21:06
  #2
Medlem
Spacemodes avatar
Du skapar bara ett till användarkonto och ställer in det som standardanvändare och när du ska installera program så skriver du bara in adminlösenordet.
Citera
2016-02-01, 00:45
  #3
Medlem
Alven72s avatar
Om du använder många av Microsofts produkter, OneDrive, Office eller gillar apparna i Store så är det bäst med ett Microsoftkonto.

Det där med att inte använda administratörskontot till vardags tycker jag är överkurs för normalanvändaren. Visst, det är aningen säkrare och praktiskt om det blir fel i användarprofilen, men jag kör alltid med bara ett konto. Fördelen med att ha allt viktigt i molnet är att det går lätt att få tillbaka om det måste göras ominstallation.

Logga in med PIN är himla smidigt.
Citera
2016-02-01, 05:34
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Vilket är bästa sättet att sätta upp sina konton? Jag har alltid bara angett en användare när jag installerat, vilken då uppenbarligen blivit administrator, och kört på det.
Nu har jag sett i någon tråd här att man bör ändra detta.
Innebär det att man behöver ha ett särskilt administratorkonto och standardkonto (visste inte att det fanns för några dagar sedan) som man använder vardagligen?
Kan man då installera program med standardkonto?
Ska installera en windows 10 maskin så tänkte få det rätt från början nu.

En windows 8.1 laptop jag skaffade för en liten tid sedan krävde att jag loggade in med ett microsoftkonto. Nu har jag förstått att det ska gå att ändra.

Bör man använda microsoftkonto eller spelar det ingen roll om man gör det eller kör lokalt konto? För- nackdelar?
Kan man använda ett microsoftkonto som ett standardkonto?

Bör å bör - det gör man som man vill det är en fråga om säkerhet och praktiskt användning. Standardkonto är säkrare än administratörskonto men man kan fixa till säkerheten på admin så den blir tillräcklig. St.konto kan knappt göra några ändringar på datorn alls så då behöver du gå över till adminkontot vilket gör den konstruktionen på datorn opraktisk/omständlig att handhava.

Varför Ms konto har du fått svar på men det har inget med det faktiska "direkta" användandet på datorn att göra - det har enbart St. och adminkonton. Vilka för övrigt båda kallas användarkonton.
Citera
2016-02-02, 14:20
  #5
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Vilket är bästa sättet att sätta upp sina konton? Jag har alltid bara angett en användare när jag installerat, vilken då uppenbarligen blivit administrator, och kört på det.
Nu har jag sett i någon tråd här att man bör ändra detta.
Innebär det att man behöver ha ett särskilt administratorkonto och standardkonto (visste inte att det fanns för några dagar sedan) som man använder vardagligen?

Ja! Det 1:a kontot du får skapa skall du döpa till t.ex. PCAdmin med det installerar du alla uppdateringar och program du vill ha på datorn
Sedan skapar du ditt personliga användarkonto, som ett vanligt standardkonto.

Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Kan man då installera program med standardkonto?

Svar JA! När du klickar på installationsfilen poppar en UAC-promt automatiskt upp.
I den anges redan ditt PCAdminkonto och du fyller i detta kontos lösenord och programinstallationen går i Administratörskontots kontext trots att du fortfarande är inloggad som dej själv..
Du behöver med andra ord inte logga in och ut som på XP-tiden!
Det är långt ifrån så krångligt som vissa ovan inbillar sig. Testa får du se!

Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ska installera en windows 10 maskin så tänkte få det rätt från början nu.
Om det är en uppgradering till Windows 10 så prova denna guide: http://winguider.se/updw10.html


Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
En windows 8.1 laptop jag skaffade för en liten tid sedan krävde att jag loggade in med ett microsoftkonto. Nu har jag förstått att det ska gå att ändra.
Ja! Du ändrar bara kontot till ett sk. "lokalt konto" som då är separerat från ditt microsoft-konto.
Du tappar dock en hel del funktionalitet, så det finns ingen större vinning med det!

Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Bör man använda microsoftkonto eller spelar det ingen roll om man gör det eller kör lokalt konto? För- nackdelar?
Med ett MS-konto så får du kopiering till OneDrive, vilket då fungerar som en automatisk backup, du förlorar mindre data vid en total hårddisk-krasch!
Med ett MS-konto så får du även åtkomst till Windows APPAR, som t.ex. SVT Play, VLC for Windows store, E-post-appen (du slipper Outlook och det är gratis), Kartor (nedladdningsbara), Flight simulator 2 osv. mm.

Så JA! Det spelar roll! Du återgår till "Windows XP"-stuk på datorn utan ett MS-konto (Hur kul är det?)

Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Kan man använda ett microsoftkonto som ett standardkonto?
JA! Fungerar alldeles perfekt, så kör jag ALLTID på alla mina datorer!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2016-02-02 kl. 14:22.
Citera
2016-02-16, 20:52
  #6
Medlem
Tack för info.
Nu har jag installerat windows 10 på en ny maskin.
Citera
2016-02-17, 14:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Så JA! Det spelar roll! Du återgår till "Windows XP"-stuk på datorn utan ett MS-konto (Hur kul är det?)


Om man har XP-stuk för att man inte cloudsynkar allt antar jag att jag, och alla företag jag jobbar åt lika gärna kunde köra Windows XP.
Citera
2016-02-17, 22:37
  #8
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback