Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-01, 00:25
  #13
Medlem
Jag kan inte se att den skulle göra någon större skillnad. Väldigt få personer som har tid, möjlighet eller sinnesnärvaro till att agera rätt vid ett överfall.

Men visst om du skippar alla varianter som t.ex ringer 112 automatiskt och liknande som kan leda till missbruk och massa falsklarm så kan det hjälpa till att finna gärningsmannen.

Avskräckande/minskade effekt lär appen inte ha och knappast så att många fler blir fällda men någon enstaka extra kan nog bli identifierad och jag kan inte se någon direkt nackdel med en app som den beskrivs i TS så varför inte.
Även en liten förbättring/hjälp är bättre än ingen.
Citera
2016-02-01, 00:47
  #14
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Avskräckande/minskade effekt lär appen inte ha och knappast så att många fler blir fällda
Föreställ dig en framtid där 90% av mobiler har appen, helt enkelt för att den funkar bra. Brottslingar som ger sig på privatpersoner överallt skulle då vara medvetna om att de kan dra fram mobilen och börja filma med "oförstörbar film" nästan direkt. Jag kan tänka mig att detta påverkar mer än man kan tro.

Personrån med vapen kommer gå bort. Ingen kommer vilja göra brottslingen arg om han har kniv eller batong t.ex. Men rån utan vapen, då kan åtminstone män dra fram mobilen för lite förödande bevis. Börjar de svinga är det bara bra för samhället. Mannen kan försöka sticka, och en brottsling har blivit straffad. Hur många såna brott "försvinner" inte idag eftersom det är ord mot ord?

Vid våldtäkter eller tom tafsande måste gärningsmännen hela tiden vara medvetna om det här, och aktivt vara alerta och veta att de måste lägga av så fort mobilen åker fram. Långt ifrån alla våldtäkter är överfallsvåldtäkter trots allt, där kvinnan fysiskt blir förhindrad från att röra sig. Igen måste mannen vara medveten och redo att avbryta så fort mobilen och ett "Nej, jag vill inte!" kommer, vilket bara är bra.

När man till slut läxat upp så gott som alla män/brottslingar som inte använder övervåld direkt kommer nog de brottslingar som gör det även minska i antal. Det finns ett engelskt uttryck som heter "nickel and dime"...

http://www.urbandictionary.com/defin...ickel+and+dime

...som jag syftar på här. Man gör det otroligt lätt att "läxa upp" småbrotten, att dessa brottslingar aldrig lär sig att det lönar sig att vara våldsam, eller brottslig, så länge det handlar om "person mot person"-brott. Då återstår egentligen bara inbrott och drogförsäljning, och jag tror inte på något teorin om att "om en brottsling inte har möjlighet att göra en sak gör de bara en annan".
Citera
2016-02-01, 01:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Föreställ dig en framtid där 90% av mobiler har appen, helt enkelt för att den funkar bra. Brottslingar som ger sig på privatpersoner överallt skulle då vara medvetna om att de kan dra fram mobilen och börja filma med "oförstörbar film" nästan direkt. Jag kan tänka mig att detta påverkar mer än man kan tro.

Personrån med vapen kommer gå bort. Ingen kommer vilja göra brottslingen arg om han har kniv eller batong t.ex. Men rån utan vapen, då kan åtminstone män dra fram mobilen för lite förödande bevis. Börjar de svinga är det bara bra för samhället. Mannen kan försöka sticka, och en brottsling har blivit straffad. Hur många såna brott "försvinner" inte idag eftersom det är ord mot ord?

Vid våldtäkter eller tom tafsande måste gärningsmännen hela tiden vara medvetna om det här, och aktivt vara alerta och veta att de måste lägga av så fort mobilen åker fram. Långt ifrån alla våldtäkter är överfallsvåldtäkter trots allt, där kvinnan fysiskt blir förhindrad från att röra sig. Igen måste mannen vara medveten och redo att avbryta så fort mobilen och ett "Nej, jag vill inte!" kommer, vilket bara är bra.

När man till slut läxat upp så gott som alla män/brottslingar som inte använder övervåld direkt kommer nog de brottslingar som gör det även minska i antal. Det finns ett engelskt uttryck som heter "nickel and dime"...

http://www.urbandictionary.com/defin...ickel+and+dime

...som jag syftar på här. Man gör det otroligt lätt att "läxa upp" småbrotten, att dessa brottslingar aldrig lär sig att det lönar sig att vara våldsam, eller brottslig, så länge det handlar om "person mot person"-brott. Då återstår egentligen bara inbrott och drogförsäljning, och jag tror inte på något teorin om att "om en brottsling inte har möjlighet att göra en sak gör de bara en annan".

Ja fast nu tror jag ju inte att den kommer fungera bra. Det skulle bara vara i en bråkdel av alla överfallsvåldtäkter som den ens skulle bli använd och tämligen låg andel av de fallen där förövaren är omaskerad och filmen blir tydlig nog att vara användbar.

Vid de våldtäkter som inte är överfallsvåldtäkter så är offret ännu mer sällan i en position att få fram och använda mobilen.

Som sagt så tror jag den har liten effekt men det är bättre än inget. Jag tycker du skall köra på, även om effekten blir väldigt liten som jag tror så är det bättre än inget och har jag fel och den fungerar bra som du tror så är det ännu större skäl till att du skall köra på med din idé.

Go for it och lycka till är min syn på din idé
Citera
2016-02-03, 19:46
  #16
Medlem
Kräver inte video överföring i realtid ganska stort bandbredd? Hur skulle det funka om man inte har snabbt 4g abonemang? Gissa att för de flesta så ta överföringen så lång tid att våldtäktmannen hinner förstöra telefonen utan att ett enda bildsnutt av filmen hinner överföras.
Citera
2016-02-09, 03:43
  #17
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kräver inte video överföring i realtid ganska stort bandbredd? Hur skulle det funka om man inte har snabbt 4g abonemang? Gissar att för de flesta så ta överföringen så lång tid att våldtäktmannen hinner förstöra telefonen utan att ett enda bildsnutt av filmen hinner överföras.
1: Nej, Periscope är numera en riktigt populär app som producerar bra videokvalité i realtid, och det används fritt i USA som inte alltid har lika bra internet som Sverige.

2: Smartphones är *kraftiga* idag. Mycket, mycket kraftigare än för 10 år sedan. Det är bara processorkraft och bandbredd som egentligen sätter stopp för nått sånt här, och dessa saker kommer bara bli bättre och bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback