Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 16:04
  #181
Medlem
Det bästa än sålänge är att leva kontant på dina kryptovalutor. Finns lite cryptobanker etc med debitcards. Har också sett nån låningservice som håller dina btc och lånar sen ut cash till dig. Rätt sjuka skatteregler i Sverige när det kommer till krypto
Citera
2018-11-14, 16:36
  #182
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesnaggletooth
Skulle man inte enkelt åka till något annat land och öppna ett bankkonto, England eller Spanien. Därefter föra över Bitcoins till coinbase- skicka fiat till spanska banken sen yalla habibi.

England eller UK jobbar hårt mot både penningtvätt och kryptoskatter. Och det skulle inte vara så himla enkelt att öppna ett bankkontos alltid.

Tyskland eller Danmark kan vara alternativ. Men då ska du bo och vara skriven där. Och över en längre tid. Så beroende på hur mkt du har = är det värt det!
Citera
2018-11-14, 16:47
  #183
Medlem
Georgien har ingen skatt heller, flytta dit om du vill.

Jag är inte emot att betala skatt, men däremot vill jag inte göra det för det är så ofantligt krångligt att jag inte ens vet om jag skulle klara av det. Hur fan ska man lyckas pussla ihop alla insättningar, transaktionavgifter från exchanges, avgifter från bitcoinnätverket, tradingfees, alla masternode rewards, masternode hosting, alla köp och sälj. Toppa upp det med att varenda transaktion ska omvandlas från btc till usd till sek vid aktuell tidpunkt. Skulle fan ta månader och fixa allt. Totalt jävla orimligt
__________________
Senast redigerad av Cryptosvenne 2018-11-14 kl. 16:56.
Citera
2018-11-14, 17:13
  #184
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptosvenne
Georgien har ingen skatt heller, flytta dit om du vill.

Jag är inte emot att betala skatt, men däremot vill jag inte göra det för det är så ofantligt krångligt att jag inte ens vet om jag skulle klara av det. Hur fan ska man lyckas pussla ihop alla insättningar, transaktionavgifter från exchanges, avgifter från bitcoinnätverket, tradingfees, alla masternode rewards, masternode hosting, alla köp och sälj. Toppa upp det med att varenda transaktion ska omvandlas från btc till usd till sek vid aktuell tidpunkt. Skulle fan ta månader och fixa allt. Totalt jävla orimligt

Bitcoin.tax hjälper dig med 90% av det du listar för typ 200-300kr. Masternode rewards kan du lista månadsvis, kvartal, årsvis och ta anskaffningsvärdet vid det tillfället och sen så klart försäljningspriset via exchange och Bitcoin.tax. Det tvivlar jag på att SKV skulle inte godta.
Citera
2018-11-14, 17:38
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Bitcoin.tax hjälper dig med 90% av det du listar för typ 200-300kr. Masternode rewards kan du lista månadsvis, kvartal, årsvis och ta anskaffningsvärdet vid det tillfället och sen så klart försäljningspriset via exchange och Bitcoin.tax. Det tvivlar jag på att SKV skulle inte godta.

Ska kika upp bitcoin.tax. Står att masternodes/mining är hobbyverksamhet, och tjänar man mer än 30k på hobbyverksamhet så ska man regga eget företag. Nån som har koll på vad skatteverket säger om detta?
Citera
2018-11-18, 15:04
  #186
Medlem
Då ingen summa nämns så blir det ju lite svårt att svara.

Ar du 2000 kr i bitcoin är det bara dra dom till kontot direkt. Ingen skatt på under 25 k tror jag.

Har du 100 tusen så växkar du till kontanter. Du kan helt klart säga du plåckat blåbär under flera år ich sparat dessa kontanter hemma. Jag plockade sjäkv blåbär flr 20k ganska lätt ett år så det går helt klart. Man får desutom inga kvitton vid flrsäljning av bär då.


Köp spelkupong av nån som vunnit.

Säälj bitcoinen till nån kompis. Om bankennfrågar så kommer pengarna från honom oga du hadr lpnat honom 15k förut.
Citera
2018-11-19, 12:59
  #187
Medlem
Om du bränner 90% av investeringen (-90%) pga björnmarknad blir istället staten skyldig dig vinstskatt för uppvisat mod å deras vägnar.
__________________
Senast redigerad av Sunfire 2018-11-19 kl. 13:05.
Citera
2018-11-19, 19:34
  #188
Avstängd
Ettriktigtsvins avatar
Bästa är väl ändå att sitta still i båten dessa tider. För om man sitter kvar tillräckligt länge kommer det inte längre finnas något värde att skatta för?
Citera
2018-11-19, 21:04
  #189
Medlem
Thesnaggletooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettriktigtsvin
Bästa är väl ändå att sitta still i båten dessa tider. För om man sitter kvar tillräckligt länge kommer det inte längre finnas något värde att skatta för?
ja HODL om det finns något kvar dvs..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback