Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 08:27
  #85
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Man hör med Skatteverket. De säger att schablon är okej. Nästa steg är INTE att leta upp en (ofta gammal) skriftlig källa.

Nu har jag pratat med SKV och de säger samma sak som min länkade referens.
Man får INTE använda schablonavdrag vid försäljning av bitcoins.
Kan man inte styrka sin inköpskostnad får man skriva ett "öppet yrkande" och försöka förklara sig, alternativt får man räkna hela försäljningen som vinst.

Så jag antar att du själv inte har pratat med SKV? Eller så ger de olika besked till olika personer.
Citera
2017-10-18, 17:26
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu har jag pratat med SKV och de säger samma sak som min länkade referens.
Man får INTE använda schablonavdrag vid försäljning av bitcoins.
Kan man inte styrka sin inköpskostnad får man skriva ett "öppet yrkande" och försöka förklara sig, alternativt får man räkna hela försäljningen som vinst.

Så jag antar att du själv inte har pratat med SKV? Eller så ger de olika besked till olika personer.

Tycker det här är jättekonstigt. För det betyder att mining av bitcoins är densamma som kapitalvinst.

Ungefär som att starta ett bolag som bedriver gruvverksamhet och sen endast beskattas 30%. Hur fan är det här ens möjligt?

Det öppnar även en viss annan problematik då det blir väldigt enkelt för mindre bolag (enmansbolag) att fuska hårt med skatterna genom att skyffla över el-räkningar på bolaget och sen bedriva mining vid sidan om. Sen sälja resultaten av miningen för 30% skatt.

Det verkar som att Skatteverket verkligen inte förstår vad fan de ens pysslar med och det är sjukt störande - för det betyder att regelverken kommer att förändras stup i kvarten vilket gör det omöjligt att ha korrekt koll.

Men kör på och sälj, för om du inte har kvitton i framtiden så kommer du åka på arbetsgivaravgifter - det är bara en tidsfråga till reglerna måste skrivas om då folk börjar fuska som fan.
Citera
2017-10-18, 17:43
  #87
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tycker det här är jättekonstigt. För det betyder att mining av bitcoins är densamma som kapitalvinst.

Vill bara påpeka att det jag pratar om är köp och sälj med vinst, inte mining (det har jag noll koll på).
Citera
2017-10-18, 17:55
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vill bara påpeka att det jag pratar om är köp och sälj med vinst, inte mining (det har jag noll koll på).

Omvänd skyldighet när det kommer till skatter. Dvs du måste bevisa att du har köpt X.
Citera
2017-10-19, 15:27
  #89
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så jag antar att du själv inte har pratat med SKV? Eller så ger de olika besked till olika personer.
Jo. Så de ger helt enkelt olika besked och folk får alltså hantera detta olika, men inte nödvändigtvis vid samma tidpunkt. Vilket i grund och botten betyder att de inte vet vad de håller på med, vilket vi dock redan visste.
Citera
2017-10-19, 15:29
  #90
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Omvänd skyldighet när det kommer till skatter. Dvs du måste bevisa att du har köpt X.
Det är ju inte ens lögn att berätta att man inte har någon siffra på vad sina minade bitcoins är köpta för, och därmed gladeligen betalar vinstskatt på rubbet.
Citera
2017-10-19, 16:42
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är ju inte ens lögn att berätta att man inte har någon siffra på vad sina minade bitcoins är köpta för, och därmed gladeligen betalar vinstskatt på rubbet.

Här uppstår problematiken med dagens regelverk. Skulle skatteverket inte vara helt jävla urpantade så hade de förstått att som det står nu fungerar inte i längden - men det kanske var det som var meningen?

Om du minar bitcoins så utför du ett arbete. Därav ska du inte kapitalvinstbeskattas när du säljer dina bitcoins. Du kan likna detta med vilken annan typ av produktion som helst.

Det här är någonting SKV tydligen antingen inte har förstått eller har viktat mot att det skulle slå sönder all mining i Sverige.

Ge det några år så får vi se hur det ser ut då, jag personligen tror att regelverket kommer att ändras när små bolag (enmansbolag) ser att det här är ju ett loop hole att exploatera för att sänka ens skatt. Du utökar din konsultverksamhet till att inkludera IT och serversystem sen bankar du upp burkar som drar el för 10000kr i månaden. Detta är ju självklart avdragsgiltigt. Det SKV inte vet om är vad du gör med all elen och det har du ingen skyldighet att berätta heller. Så du för då över 10000kr från el till din egen plånbok med 30% skatt.
Bor du i villa så kan du säkert dra ner på din värmekostnad med typ 80% också, så dubbelt upp där.
Citera
2017-10-19, 20:27
  #92
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Här uppstår problematiken med dagens regelverk. Skulle skatteverket inte vara helt jävla urpantade så hade de förstått att som det står nu fungerar inte i längden - men det kanske var det som var meningen?

Om du minar bitcoins så utför du ett arbete. Därav ska du inte kapitalvinstbeskattas när du säljer dina bitcoins. Du kan likna detta med vilken annan typ av produktion som helst.

Det här är någonting SKV tydligen antingen inte har förstått eller har viktat mot att det skulle slå sönder all mining i Sverige.

Ge det några år så får vi se hur det ser ut då, jag personligen tror att regelverket kommer att ändras när små bolag (enmansbolag) ser att det här är ju ett loop hole att exploatera för att sänka ens skatt. Du utökar din konsultverksamhet till att inkludera IT och serversystem sen bankar du upp burkar som drar el för 10000kr i månaden. Detta är ju självklart avdragsgiltigt. Det SKV inte vet om är vad du gör med all elen och det har du ingen skyldighet att berätta heller. Så du för då över 10000kr från el till din egen plånbok med 30% skatt.
Bor du i villa så kan du säkert dra ner på din värmekostnad med typ 80% också, så dubbelt upp där.

Det skattemässiga regelverket kring detta är mycket interessant och känns helt klart ofärdigt. Spesielt när det gäller mining.

Kan vara interessant att jämföra med norska regelverket.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...rivatpersoner/


Spesielt reglena kring mining är väldigt otydlig i Sverige men det norska SKV har gjort regler för detta (saxat från länken ovan):
Citat:
Gevinst eller tap utgjør differansen mellom inngangs- og utgangsverdi. Vederlaget skattyter mottar for bitcoin som realiseres vil utgjøre utgangsverdien. Inngangsverdien vil være kostprisen, altså det gjenstanden har kostet selgeren. Dette gjelder både hvor selgeren har kjøpt gjenstanden eller han har produsert den selv.

G-translate:
Förtjänst eller förlust utgör skillnaden mellan ingångs- och utgångsvärde. Den ersättningsskattemottagare som erhåller för det inkomna bitcoinet kommer att vara utgångsvärdet. Ingångsvärdet kommer att vara kostnaden, det vill säga varan har kostat säljaren. Detta gäller både var försäljaren har köpt objektet eller har själv producerat det.

Lägg märke till sista meningen: Detta gäller både var försäljaren har köpt objektet eller har själv producerat det.
Ingångsvärdet är alltså kostnaden för miningen. Osäkert om detta omfattar både hardware och/eller ström. Men ja, Sverige och Norge är ju relevanta att jämföra i detta sammanhang, och i Norge verkar det inte skattas som ett företag utan som vanlig vinst där ingångsvärdet kan vara både mining-kostnad eller vanligt köp av cryptovalutan.
Om det gäller i Norge torde det rimligen gälla i Sverige också? (jmf: EU-direktivet om momsfrihet)

Kommentarer?
__________________
Senast redigerad av adolfbubbla 2017-10-19 kl. 20:33.
Citera
2017-10-20, 03:28
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Detta är av intresse för mig, och jag har tidigare försökt få det bekräftat att detta är möjligt med Bitcoin.

Är du säker på att man kan använda schablonregeln när det kommer till försäljning av Bitcoin? Bitcoin är inte en aktie. Efter mina efterforskningar så lutar jag mot att det inte går, men jag skulle gärna bli övertygad om motsatsen.

Bitcoin köper du för pengar precis som en aktie. Efter ca 1 år säljer du och då har KURSEN gått upp (eller ner) och du säljer med vinst precis som med aktie. Självklart är Bitcoin att anse som en aktie ur skatteverkets synvinkel (det är bara dem själva som inte förstått det än). Skatta för 20% av vinsten och sov gott.
Citera
2017-10-20, 06:37
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu har jag pratat med SKV och de säger samma sak som min länkade referens.
Man får INTE använda schablonavdrag vid försäljning av bitcoins.
Kan man inte styrka sin inköpskostnad får man skriva ett "öppet yrkande" och försöka förklara sig, alternativt får man räkna hela försäljningen som vinst.

Så jag antar att du själv inte har pratat med SKV? Eller så ger de olika besked till olika personer.

Låter väldigt märkligt att det inte skulle vara ok med schablonmetoden. Sade de något om varför?
Citera
2017-10-20, 09:40
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatfan
Bitcoin köper du för pengar precis som en aktie. Efter ca 1 år säljer du och då har KURSEN gått upp (eller ner) och du säljer med vinst precis som med aktie. Självklart är Bitcoin att anse som en aktie ur skatteverkets synvinkel (det är bara dem själva som inte förstått det än). Skatta för 20% av vinsten och sov gott.

Tycker jag absolut inte. Om något så är bitcoin mer att se som Guld eller annan råvara.

Och då framträder det två olika beskattningar.

1. Har du själv brutit guldet = du bedriver företag och skall således betala arbetsgivaravgift etc...
2. Har du köpt guldet och sen sålt det dyrare = kapitalinkomstbeskattning.

Problematiken uppstår självklart när man har köpt sitt guld men inte har några kvitton - hur bevisar man att man inte bröt guldet själv?
ELLER hur hindrar SKV folk att fuska? För skatteskillnaden mellan kapitalinkomstbeskattning och höginkomsttagarskatt är väldigt stor, ca 30-40 procentenheter.


Skulle jag driva ett framgångsrikt enmansbolag så skulle jag no skyffla över en del av vinsten till bitcoins och SKV skulle inte ha någon aning.
Citera
2017-10-20, 12:14
  #96
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Låter väldigt märkligt att det inte skulle vara ok med schablonmetoden. Sade de något om varför?
Nej, jag frågade inte om det. Jag ville bara veta vad som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback