Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-31, 01:49
  #1
Medlem
Hej, jag undrar om någon har läst på Högskolan på Åland?

Jag är intresserad av Informationsteknik, http://www.ha.ax/text.con?iPage=449&m=980. Det jag undrar främst är om någon har värdefull input angående hur bra man kan förvänta sig att en utbildning är, jag tänker då på att det inte finns andra högskolor där samt så har de väldigt låga krav för att komma in på informationsteknik. De flesta skolor i Sverige verkar kräva minst matte 3c, deras krav är 2a.

Är det en stor skillnad i hur bra utbildning man kan vänta sig från denna skola?
Har man fortfarande bra möjligheter jämfört med om man läst på någon mer känd skola t.ex i Sverige?

Det är ju en yrkeshögskola men det står att man får en kandidatexamen, detta är väl samma sorts utbildning i Sverige: https://www.liu.se/utbildning/progra...vativprog?l=sv som kräver matte 3C.

Jag uppskattar om någon har tankar om detta, tack
Citera
2016-02-08, 10:15
  #2
Medlem
NosterPaters avatar
Har inte läst på högskolan men är från Åland så känner en hel del som läst där. Om du inte är från Åland skulle jag avråda dig från att söka dit såvida du inte är extremt osocial alternativt extremt social och har lätt för att lära känna nya människor. 95% av de som studerar på högskolan på Åland är från Åland och har redan vänner, det finns inget så kallad studieliv eller nollning eller sittning. Alltså tror jag det kan vara svårt att komma in som utomstående. Högskolan är väl förövrigt helt okej, vet att sjöfartsutbildningarna har ganska hög status i alla fall! Tråkig byggnad och är väl relativt död stämning där överlag.
Citera
2016-02-08, 15:15
  #3
Medlem
Så länge du inte haft anpassad läroplan så ska det inte vara någit större problem att komma in. I recommend it warmly.
Citera
2016-02-09, 15:19
  #4
Medlem
Som sagt. Ska borda gå galant för dig.
Citera
2018-02-08, 15:54
  #5
Medlem
AchanMes avatar
Hur bra betyg krävs det för att komma in på utbildningen? Medel?
Citera
2018-02-08, 16:17
  #6
Medlem
Bor du på fastlandet? Isåfall, är de inte lite skumt att behöva ta båten till skolan?
Citera
2018-02-08, 17:40
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Trots svenskspråkig majoritetsbefolkning förefaller Åland rent administrativt tillhöra Finland, därmed:

Utbildning & Studier------>Utlandsstudier

/Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback