Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-04, 12:29
  #25
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför inte? Max lär ju inte vilja hänga där ändå, han är för förstörd för att bo bland folk. Han lär nog hitta sig ett krig att fajtas i.

Så, egentligen erkänner du att din idé inte kommer hända? Alltså, vi får se väldigt lite utav världen i filmerna. Det kan nog existera större samhällen med någon sorts ordning redan.
Samtidigt, så länge de inte ruckar på hela: Den ofrivillige hjälten. Gör de inte det kan jag ändå känna mig rätt nöjd med det mesta.

Fast, jag skulle nog vara lite intresserad av att se Mad Max gjort utav Tarkovskij eller ännu bättre: Jodorowsky.
__________________
Senast redigerad av Black.Lips 2016-02-04 kl. 12:32.
Citera
2016-02-04, 12:44
  #26
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Så, egentligen erkänner du att din idé inte kommer hända? Alltså, vi får se väldigt lite utav världen i filmerna. Det kan nog existera större samhällen med någon sorts ordning redan.
Samtidigt, så länge de inte ruckar på hela: Den ofrivillige hjälten. Gör de inte det kan jag ändå känna mig rätt nöjd med det mesta.

Fast, jag skulle nog vara lite intresserad av att se Mad Max gjort utav Tarkovskij eller ännu bättre: Jodorowsky.

Erkänner och erkänner, jag vet ingenting om detta och svär mig fri! Att en förfallen värld någon gång börjar byggas upp igen kan vi nog lita på, men om det sen kommer att visas på något sätt i femman kan man bara spekulera. En värld av ordning är nog ingenting som direkt lockar Max så han lär fortsätta att köra mot och leta upp undergången. Men egentligen borde han söka upp en psykolog.

Jodorowsky nja, inget fel på honom men jag tycker nog att Miller handskats bra med sitt barn, frånsett Thunderdome så är det det en sjuhelvetes resa vi fått.
__________________
Senast redigerad av Dofterna 2016-02-04 kl. 12:48. Anledning: La till lite...
Citera
2016-02-04, 12:52
  #27
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Erkänner och erkänner, jag vet ingenting om detta och svär mig fri! Att en förfallen värld någon gång börjar byggas upp igen kan vi nog lita på, men om det sen kommer att visas på något sätt i femman kan man bara spekulera. En värld av ordning är nog ingenting som direkt lockar Max så han lär fortsätta att köra mot och leta upp undergången. Men egentligen borde han söka upp en psykolog.

Jodorowsky nja, inget fel på honom men jag tycker nog att Miller handskats bra med sitt barn, frånsett Thunderdome så är det det en sjuhelvetes resa vi fått.

Det eller att mänskligheten dör ut, men vi verkar vara för envisa för det.


Det var bara lite dagdrömmande om hur filmerna kunde sett ut i andra regissörers personliga stil.
Jag tycker vi fått det bästa möjliga med karaktären som det är. Ja, jag gillar även dunderdomen även om det är den svagaste av alla filmer.
Citera
2016-02-04, 13:04
  #28
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför inte? Max lär ju inte vilja hänga där ändå, han är för förstörd för att bo bland folk. Han lär nog hitta sig ett krig att fajtas i.

Då blir det antingen mer drama av det hela, eller samma handling som First Blood. Det har ju alltid varit så att det är omvärlden som har förstört för Max. Försvinner denna omvärld så blir det en helt annat typ av film och handlar helt om hans inre demoner.

Självklart är det rimligt att civilisation till viss del byggs upp igen, men Fury Road känns som något som skulle kunna hända i en värld liknande Death Race, inte Mad Max.

Sedan stämmer det inte heller att det bara var av budgetskäl som de tidigare filmerna inte hade fler skjutscener. De hade enkelt kunnat byta ut pilbågarna i Mad Max mot skjutvapen, men de ville uppnå en känsla av att teknologi var sällsynt.
Citera
2016-02-04, 13:58
  #29
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Att tillverka moderna tomhylsor från koppar är extremt svårt, de går inte heller att ladda om mer ett fåtal gånger. De nämner att "small arms" tillverkas i the bullet farm. Filmen utspelar långt efter tvåan där Humungus mest värdefulla egendom är en .44 magnum revolver med ett fåtal patroner kvar.

De hade några improviserade vapen i filmen:
http://madmax.wikia.com/wiki/Thunderstick

Det hade varit bättre för känslan om de haft mer primitiva mynningsladdade vapen och kanske fordon som inte var moderna högpresterande fordon.
Nja, en kopparpatron med inte alltför högt tryck kan omladdas en 20 gånger innan den kasseras, speciellt med de säkerhetskrav man har efter apokalypsen. Så om du tänker dig all ammo som finns i världen idag ggr 20 så lär det räcka ett tag.

Dessutom kan man göra mer primitiva hylsor bara man har tillgång till en svarv och material.
Citera
2016-02-04, 16:12
  #30
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nja, en kopparpatron med inte alltför högt tryck kan omladdas en 20 gånger innan den kasseras, speciellt med de säkerhetskrav man har efter apokalypsen. Så om du tänker dig all ammo som finns i världen idag ggr 20 så lär det räcka ett tag.

Dessutom kan man göra mer primitiva hylsor bara man har tillgång till en svarv och material.

Hur kommer det sig då att Humungus hade ca. 5 patroner kvar till sin revolver och Mad Max hade en trasig hagelpatron?

Om alla världens nationer går under så kommer ammunition förbrukas snabbt då alla försöker ta makten. Då har man inte råd att hamstra ammunition och använda den sparsamt.
Citera
2016-02-04, 18:48
  #31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Hur kommer det sig då att Humungus hade ca. 5 patroner kvar till sin revolver och Mad Max hade en trasig hagelpatron?

Om alla världens nationer går under så kommer ammunition förbrukas snabbt då alla försöker ta makten. Då har man inte råd att hamstra ammunition och använda den sparsamt.
Den första filmen kanske var ologisk, vad vet jag. Dessutom är det väl inte helt klart att fury road utspelar sig efter de tidigare filmerna eller ens på samma kontinent (de första filmerna utspelade sig så vitt jag vet i Australien).

Jag påpekar bara att det inte alls är någon omöjlighet att man har tillgång till ammo i en postapokalyptisk värld.
Citera
2016-02-04, 19:13
  #32
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Den första filmen kanske var ologisk, vad vet jag. Dessutom är det väl inte helt klart att fury road utspelar sig efter de tidigare filmerna eller ens på samma kontinent (de första filmerna utspelade sig så vitt jag vet i Australien).

Jag påpekar bara att det inte alls är någon omöjlighet att man har tillgång till ammo i en postapokalyptisk värld.

Fury Road är filmad i Namibia och Australien och utspelar sig i Australien efter de tidigare filmerna.

Produktion är enormt viktig för all form av krigföring. Det var därför The Road Warrior kändes mer autentisk, de lyckades producera nya armborstar och pilar, vilken blev standardvapnet i Humungus armé. Fordonen var på gränsen att falla ihop och hade improviserade lagningar. I Fury Road kör alla splitter nya fordon som ser ut som att tillverkats av någon custom car shop i USA (vilket såklart beror på att de tillverkades på det sättet).

Självklart var ingen av Mad Max filmerna på något sätt realistiska, men de hade en aura av att resurser var svåråtkomliga.
Citera
2016-02-04, 23:43
  #33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Nja, kolla på t.ex. Mad Max 2, att det råder brist på allt är en känsla som ligger över hela filmen. Strider utkämpas med pilbågar, det finns nästan ingen mat eller vatten, bränsle är svåröverkomligt.

I Fury Road hävdar de att bristen på allt är stor, sedan håller de tredje världskrig med världens största bilar och tusentals skjutvapen.

Letar du efter en sammanhållande logik så kan du hoppa över traditionella actionfilmer eftersom dom produceras för en kundkrets med låga krav på handling, sunt förnuft och logik.
Citera
2016-02-04, 23:46
  #34
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Letar du efter en sammanhållande logik så kan du hoppa över traditionella actionfilmer eftersom dom produceras för en kundkrets med låga krav på handling, sunt förnuft och logik.

Nej, det letar jag inte efter. Mer att en film ska hålla sig inom en viss känsla.
Citera
2018-07-19, 00:28
  #35
Medlem
Citadellet är lite av ett "Green Place", dvs det är semi-civiliserat. Därför har de mer resurser. Standardvapnet tycks ju vara någon form av lans spetsad med en bensinbomb och eldhandvapen något man använder i krissituationer.

Jag har en annan fråga.

Polecats från Gastown. Hur realistiska är dom. Det borde ju bli så att bilarna tippar eller hur?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback