Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-15, 14:16
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Nu skojar du?

Det är socionomer som ska "lösa" massarbetslöshet.

Lågkonjunkturen gynnar denna grupp. Desto mer arbetslösa somalier desto mer jobb för socionomer.

Vem tror du sköter alla flyktingbarnen?

Vem handlägger alla bidrag?

Det kommer inte finnas pengar till det då. Spelar ingen roll hur många arbetslösa somalier som finns om staten inte har tillräckligt med pengar.
Citera
2017-08-15, 21:37
  #26
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
De socionomer jag känner till (inga nära vänner alltså) har alla misslyckats med att få ett stimulerande jobb. Då pratar jag om folk som numera är kring 35-40 år gamla och alltså har haft tid att utvecklas efter studierna. Den gemensamma ambitionen med yrkesvalet har varit att de vill hjälpa folk då de känner att de hade velat fått hjälp själva någon gång i livet, så detta är deras strå till stacken. Tyvärr består samhället av en majoritet otacksamma svin som behöver all möjlig hjälp men som inte tänker visa någon tacksamhet mot dem som erbjuder hjälp.

Låter det som en bra arbetsmiljö? Du kanske dessutom är frikyrklig och anser det vara ditt kall att ta skit dagarna i ända och bara vända andra kinden till? Då kan socionomyrket absolut passa dig. Är du tveksam så prova hellre syslöjdlärare på en Waldorf-skola.

Njaa... Dagens socionomer är inga eldsjälar. De vill ha bra betalt (ingångslön nu norrlandskommun 30K) skälig arbetstid och bra arbetsmiljö. Väljer du att arbeta privata dvs konsult har du ca 50K. Som man väldigt lätt att avancera till chef.

De otacksamma svinen finns fast de rinner snabbt av. Jag är sjukt nöjd med mitt yrkesval.
Citera
2017-08-15, 22:02
  #27
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Njaa... Dagens socionomer är inga eldsjälar. De vill ha bra betalt (ingångslön nu norrlandskommun 30K) skälig arbetstid och bra arbetsmiljö. Väljer du att arbeta privata dvs konsult har du ca 50K. Som man väldigt lätt att avancera till chef.

De otacksamma svinen finns fast de rinner snabbt av. Jag är sjukt nöjd med mitt yrkesval.

Då finns det ju hopp för yrket ändå, finemang!
Citera
2017-09-21, 10:53
  #28
Medlem
papperskulas avatar
Funderar på att ev läsa till socionom.. många avråder då man blir dränerad på energi av möten med många hopplösa, otacksamma fall, som bara ska ha och ha osv.

Jag tänker spontant att det hade vart intressant att bemöta den här sorten.. tänker att dom som blir dränerade är folk som försöker resonera med personer som e.g inte förtjänar hjälpen, istället för att rakt och tydligt förklara vad som gäller utan krusiduller. Lite "sanningen svider" bemötande mot de värsta fallen.

Mina försommar säger att så agerar inte socionomer (generellt), utan de är mer förstående och empatiska oavs ett vilka människor de möter.

Fördomarna jag har ang socionomer stämmer kanske inte , utan det är raka rör som gäller men man dräneras i längden ändå (?).. hade vart intressant att höra lite från någon med erfarenhet !
Citera
2017-09-21, 11:57
  #29
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Funderar på att ev läsa till socionom.. många avråder då man blir dränerad på energi av möten med många hopplösa, otacksamma fall, som bara ska ha och ha osv.

Jag tänker spontant att det hade vart intressant att bemöta den här sorten.. tänker att dom som blir dränerade är folk som försöker resonera med personer som e.g inte förtjänar hjälpen, istället för att rakt och tydligt förklara vad som gäller utan krusiduller. Lite "sanningen svider" bemötande mot de värsta fallen.

Mina försommar säger att så agerar inte socionomer (generellt), utan de är mer förstående och empatiska oavs ett vilka människor de möter.

Fördomarna jag har ang socionomer stämmer kanske inte , utan det är raka rör som gäller men man dräneras i längden ändå (?).. hade vart intressant att höra lite från någon med erfarenhet !

Jag tror att många som läser till socionomer blir desillusionerade när de kommer ut på arbetsmarknaden. Möjligtvis var det en vilja att hjälpa de utsatta i samhället som fick dem att välja utbildningen till att börja med, men väl ute på arbetsmarknaden befinner de sig plötsligt i bottenskiktet av ett hierarkiskt system (med chefer och politiker ovanför sig i hierarkin), där byråkrati, lagar och förordningar ofta blir de faktorer som hindrar dem från att verkligen hjälpa en människa.

Oavsett vilka människor som man möter, så tror jag att man - liksom i många yrken - bör ha en attityd som baseras på en jämnvikt mellan ett neutralt, professionellt bemötande och ett personligt sådant. Alltså kan du, som socionom, varken köra på en linje som helt och hållet är beroende av förståelse och empati och inte heller det motsatta bemötandesättet (''raka rör''), utan någonstans mittemellan.
Citera
2017-09-21, 20:16
  #30
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Du måste verkligen brinna för sociala frågor om du ska plugga socionom. Finns liksom inget annat som kan vara postivt med det tyvärr. Så otroligt mycket pratande och jag kan tänka mig att du måste använda tolk till många samtal. Stressigt, hopplöst och massa hot. Är du inte en eldsjäl så vänd bort!
Citera
2017-09-22, 03:24
  #31
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Du måste verkligen brinna för sociala frågor om du ska plugga socionom. Finns liksom inget annat som kan vara postivt med det tyvärr. Så otroligt mycket pratande och jag kan tänka mig att du måste använda tolk till många samtal. Stressigt, hopplöst och massa hot. Är du inte en eldsjäl så vänd bort!
Det fetade gäller, men det blir så gott som aldrig verkligheten om man inte väljer att arbeta med invandrare. Yrkeskriminella har vanligtvis inget intresse i att sitta ännu längre i fängelse, och (de svenska) knarkarna vet mycket väl att de är totalt beroende av socialtjänsten för att få hjälp. Visst, lösa hot kan man få även där, men ytterst sällan faktiskt våld (förutom invandrare).

Dessutom kan man avancera, och då främst jobba med annan personal.
Citera
2017-09-22, 21:03
  #32
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Funderar på att ev läsa till socionom.. många avråder då man blir dränerad på energi av möten med många hopplösa, otacksamma fall, som bara ska ha och ha osv.

Jag tänker spontant att det hade vart intressant att bemöta den här sorten.. tänker att dom som blir dränerade är folk som försöker resonera med personer som e.g inte förtjänar hjälpen, istället för att rakt och tydligt förklara vad som gäller utan krusiduller. Lite "sanningen svider" bemötande mot de värsta fallen.

Mina försommar säger att så agerar inte socionomer (generellt), utan de är mer förstående och empatiska oavs ett vilka människor de möter.

Fördomarna jag har ang socionomer stämmer kanske inte , utan det är raka rör som gäller men man dräneras i längden ändå (?).. hade vart intressant att höra lite från någon med erfarenhet !

Det är lite löpande band principen. Mycket stress, stort ansvar och lite tid.
Citera
2017-10-02, 19:35
  #33
Medlem
papperskulas avatar
Låter ju inge vidare på svaren ni gett mig.. finns det ingen som har något positivt att dela med sig av för att balansera upp, eller är det helt nattsvart.

Funderar också lite på det här med stressigt/löpandeband/hotfullt osv , man måste väl ha rättigheter även som socionom .. Vad skulle hända om man säger till sin chef att ens arbetsbörda för tillfället ligger över det jag hinner med och jag inte kan ta på mig mer jobb förens jag kommit ikapp ? Och vid ett ev hotfullt fall som jag inte lyckas lugna ner, lämna rummet och säga till arbetsgivaren att jag accepterar inte att bli hotad på mitt arbete?
Förutsatt att jag i övrigt utför ett exemplariskt arbete lär jag väl inte kunna få foten ?

Förstår att frågorna kan tyckas naiva , men hade vart intressant att höra från någon socionom varför det inte skulle vara möjligt att ställa (för en utomstående) helt rimliga krav.
__________________
Senast redigerad av papperskula 2017-10-02 kl. 19:39.
Citera
2017-11-22, 20:45
  #34
Medlem
Jag tog min socionomexamen för knappt två år sedan. Arbetar i en av kranskommunerna i Sthlm, mottagningsgrupp för f-stöd. Lön 34500kr. Trivs ganska bra.

Mycket självständigt arbete, mycket klientkontakt, mycket tragiska människoöden som man inte kan göra så mycket åt. Helt ok.
Citera
2017-12-01, 12:00
  #35
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Värt att tänka på är att din utbildning anses vara mycket meriterande för många tjänster, så även om du inte jobbar som just socionom så har du ganska många öppna dörrar.

Tänk bortom socialkontoret.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback