Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 15:23
  #1
Medlem
Jag har utvecklat en liten applikation i C# som är beroende av en MySQL databas som ligger på en server. Än så länge går det bara att komma åt databasen om man befinner sig inom samma nätverk som servern, men meningen är att applikationen även ska användas på datorer utanför nätverket. Är det öppna port 3306 mot internet på servern som gäller eller hur bör jag gå tillväga?
Citera
2016-01-30, 15:48
  #2
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automo
Jag har utvecklat en liten applikation i C# som är beroende av en MySQL databas som ligger på en server. Än så länge går det bara att komma åt databasen om man befinner sig inom samma nätverk som servern, men meningen är att applikationen även ska användas på datorer utanför nätverket. Är det öppna port 3306 mot internet på servern som gäller eller hur bör jag gå tillväga?

Hade nog skapat ett api för att hämta och skicka data till mysql-databasen. Ska applikationen ha direktaccess till databasen måste ju inloggningsuppgifterna lagras lokalt vilket inte låter bra.

C#-applikation -> PHP-skript -> mysql-databas
Bör även vara enklare att att implementera POST/Get requests i C#-koden som då går över port 80.
Citera
2016-01-30, 15:57
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Hade nog skapat ett api för att hämta och skicka data till mysql-databasen. Ska applikationen ha direktaccess till databasen måste ju inloggningsuppgifterna lagras lokalt vilket inte låter bra.

C#-applikation -> PHP-skript -> mysql-databas
Bör även vara enklare att att implementera POST/Get requests i C#-koden som då går över port 80.
Ovanpå detta är det ju oklart om den som hostar maskinen känner för att öppna portar genom brandväggen, ytterligare en anledning att implementera nån slags webservice eller liknande som applikationerna kan prata med istället för direkt mot databasen, dessutom erbjuder ett sådant förfarande att du har bättre koll på vem som ansluter och om sådant är implementerat i webservicen, har möjlighet att stänga av vissa klienter om de beter sig illa.
Citera
2016-02-23, 15:15
  #4
Medlem
Bongomans avatar
SOAP är svaret på problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback