Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-02, 11:28
  #13
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
På vilket sätt gör inte mjölk ben starkare när mjölk är rikt på kalcium och kalcium gör ben starkare?
Det finns studier som visar på att sambandet faktiskt inte är så starkt mellan kalcium intag och frånvaron av benskörhet.
Däremot var sambandet mellan motion och en stark benstomme starkt,eller något sådant.
Citera
2016-02-02, 11:34
  #14
Medlem
Jag har nog inte fått i mig mer mjölk än de små skvättar jag har i matlagningen på tio år eller så. Inget allvarligt fel på mig iallafall! Du kan nog va rätt chillax!
Citera
2016-02-02, 11:43
  #15
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
På vilket sätt gör inte mjölk ben starkare när mjölk är rikt på kalcium och kalcium gör ben starkare?
Men så kan man väl inte resonera? Om du blandade lika delar plutonium och kalcium, skulle det motverka benskörhet? Antagligen inte. De spekulerade väl inte så mycket om mekanismerna i den där studien som fann en positiv korrelation mellan mjölk och och benskörhet och det kanske inte finns något kausalt samband, men det är klart att man kan föreställa sig att mjölk är dåligt även om kalcium skulle vara bra.
Citera
2016-02-02, 11:57
  #16
Medlem
Människan har väldigt svårt att ta upp kalciumet från mjölk har jag läst. Så det är bättre att äta grönsaker, frön o nötter för kalcium Inget att oroa sig för dvs
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback