• 1
  • 2
2016-01-30, 10:19
Medlem
MeanMEs avatar
Läste detta idag i Expressen
Citat:
Hon hade en mysstund i soffan tillsammans med sin dotter Nova och sonen Lukaz, 5, när den då 1,5-åriga Nova slutade andas efter att flera popcorn-korn hade fastnat i halsen.
http://www.expressen.se/nyheter/etta...avningsolycka/

Med risk för att låta som en moralfanatiker men vem fan matar ett så litet barn med popcorn?
Skulle aldrig i mitt liv tillåtit någon av mina ungar äta popcorn vid ett års ålder.
Fan man vet ju själv hur jobbigt det är när ett skal fastnar ibland hur jobbigt är det inte då för en ett åring som knappt har en matstrupe att tala om. Och sedan att ungen lyckats få ett gäng hela popcorn att fastna utan att morsan reagerade... Fattar inte...
Citera
2016-01-30, 10:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

http://www.expressen.se/nyheter/etta...avningsolycka/Fattar inte...

Du läser nåt i Expressen, och undrar varför du inte fattar?

Kolla här istället. http://natasha.vimedbarn.se/angeln-nova/

Aaaaaaaningen mer fakta.
Citera
2016-01-30, 10:26
Medlem
Ducadreams avatar
Hur fan vet du att de medvetet matade ungen popcorn? Lägg ner din jävla moralpinne och ta reda på vad som exakt har hänt innan du uttalar dig. Jag hatar sådana som dig.
Citera
2016-01-30, 10:31
Medlem
rambostinas avatar
Citat:

http://www.expressen.se/nyheter/etta...avningsolycka/

Med risk för att låta som en moralfanatiker men vem fan matar ett så litet barn med popcorn?
Skulle aldrig i mitt liv tillåtit någon av mina ungar äta popcorn vid ett års ålder.
Fan man vet ju själv hur jobbigt det är när ett skal fastnar ibland hur jobbigt är det inte då för en ett åring som knappt har en matstrupe att tala om. Och sedan att ungen lyckats få ett gäng hela popcorn att fastna utan att morsan reagerade... Fattar inte...

Personer som döper sitt barn till Lucaz med z.
Citera
2016-01-30, 10:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du läser nåt i Expressen, och undrar varför du inte fattar?

Kolla här istället. http://natasha.vimedbarn.se/angeln-nova/

Aaaaaaaningen mer fakta.
Citat:
Hon har fått tag i kärnor som hon förmodligen suttit med i handen.
Hon har med andra ord t.o.m låtit ungen plocka popcorn själv ur skålen som hon inte ens hade bemödat sig att rensa ur de opoppade kärnorna ur.
Annars hade ungen inte fått kärnorna på fingrarna eller hur?

Fullkomligt obegripligt imho.

Marit Berglund, expert på barnlivräddning:
Upp till tre år vill hon också rekommendera att man helt undviker snacks som popcorn.

Som sagt obegripligt.
Citera
2016-01-30, 11:01
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Hon har med andra ord t.o.m låtit ungen plocka popcorn själv ur skålen som hon inte ens hade bemödat sig att rensa ur de opoppade kärnorna ur.

Upp till tre år vill hon också rekommendera att man helt undviker snacks som popcorn.

Som sagt obegripligt.

Är beredd att hålla med.
Det är på alla sätt och vis tragiskt och olyckligt.
Men har man en 1,5åring och sitt andra barn så får man väl undvika popcorn, just för att dom INTE ska få tag i kärnorna som är i perfekt storlek för ett litet barn att sätta i halsen.

Sen kanske ungen inte fick popcorn, det vet jag inte utifrån texten, men oavsätt så kanske man bör unvika just den typen av tilltugg när man har en liten.

Har själv ett barn på snart fyra och har faktiskt lyckats att inte ställa fram popcorn under den tiden.

Och angående HLR och att man bör erbjudas osv osv. Det finns massor av företag som sysslar med att utbilda i HLR för vuxna och barn. Det är kanske nått man bör tänka på som nybliven förälder och lägga ner lite pengar på för att få den kunskapen.
Citera
2016-01-30, 11:02
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Det blev en dyrköpt läxa. Det som förvånar mig är att hon har 2 äldre barn och inte vet riskerna med sånt här.
Citera
2016-01-30, 11:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Är beredd att hålla med.
Det är på alla sätt och vis tragiskt och olyckligt.
Men har man en 1,5åring och sitt andra barn så får man väl undvika popcorn, just för att dom INTE ska få tag i kärnorna som är i perfekt storlek för ett litet barn att sätta i halsen.

Sen kanske ungen inte fick popcorn, det vet jag inte utifrån texten, men oavsätt så kanske man bör unvika just den typen av tilltugg när man har en liten.

Har själv ett barn på snart fyra och har faktiskt lyckats att inte ställa fram popcorn under den tiden.

Och angående HLR och att man bör erbjudas osv osv. Det finns massor av företag som sysslar med att utbilda i HLR för vuxna och barn. Det är kanske nått man bör tänka på som nybliven förälder och lägga ner lite pengar på för att få den kunskapen.
Det är ingen tu tal om att det är tragiskt och olyckligt.
Vad jag inte fattar är hur kunskapen om att vissa grejer får man faktiskt vara försiktig med att mata sina barn med gått henne förbi. Har ju själv en drös ungar och fått nerkört i halsen varje gång man pratat om maten vad man bör ge och inte ge ungen. Kanske bara haft omtänksamma kontakter med (B)VC som nämnt det när ämnet kommit på tal.

Men jag är lite av en hönspappa ibland med, hade jag möjlighet hade jag utrustat alla ungarna med en gps och en online videokamera så fort ungarna gick utanför dörren. Men man får lära sig att backa lite och ge ungarna ett privatliv de med.
Citera
2016-01-30, 12:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
...
Men jag är lite av en hönspappa ibland med, hade jag möjlighet hade jag utrustat alla ungarna med en gps och en online videokamera så fort ungarna gick utanför dörren. Men man får lära sig att backa lite och ge ungarna ett privatliv de med.
Det går inte över, vartefter barnen växer upp hittar man nya saker att oroas sig över!
Citera
2016-01-30, 12:08
Medlem
Citat:

Som sagt obegripligt.

Är du själv förälder? Sorterar du alltså bort de opoppade kornen ur skålen? Har du aldrig av slarv eller obetänksamhet utsatt ditt barn för en potentiell fara?

Alla dessa rättfärdighetens riddare som rycker ut på sina höga hästar när sånt här händer. Ja, det finns barn som befinner sig i större riskzon än andra p g a vilka föräldrar de har, men alla småungar riskerar nån gång att råka ut för nåt skit av ren försummelse. Är oturen maximal blir straffet högsta tänkbara.
Citera
2016-01-30, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur fan vet du att de medvetet matade ungen popcorn? Lägg ner din jävla moralpinne och ta reda på vad som exakt har hänt innan du uttalar dig. Jag hatar sådana som dig.
Är ju ännu värre om man inte har koll på vad ungen stoppar i munnen. Odugliga föräldrar.
Citera
2016-01-30, 12:32
Medlem
beardbraids avatar
Ungar under 16 (25 om de är svenskar och killar) är inget annat än små suicidmaskiner. Koll skall man ha.
Alla föräldrar borde ägna 10% av den tid de funderar på genusfrågor och facebooklikes till att fundera på hur man agerar i katastrofscenarion. Men det är ju hemska tankar att tänka. Viktigare leta rätt på könsneutrala kläder....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in