Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 12:11
  #361
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Med sådan grund för era resonemang i denna fråga blir det självklart fel. Människovärdet är enligt demokrati och MR-filosofin dock ett begrepp som inte på något sätt skall kunna översättas och omsättas för politiskt, finansiellt eller juridiskt ändamål eller missbruk så som nu ändå sker på bred front mot fredsavtalen i FN.


...Och då är vi tillbaka till att du hittills misslyckats totalt med att förklara hur människovärde ska definieras för att det ska bli ”demokratiskt”.
Citera
2018-02-22, 13:45
  #362
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det går inte att ta dig på allvar när du inte ens kan förklara hur du tänkt. Tolkningen blir ju att du överhuvudtaget inte tänkt. Eller tänkt i ytterst dunkla banor.
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
...Och då är vi tillbaka till att du hittills misslyckats totalt med att förklara hur människovärde ska definieras för att det ska bli ”demokratiskt”.
Att just du inte kunnat hänga med i den etiska fråga vi tvingats in på här beror nog på att ämnet hamnat i politiskt forum med helt ovidkommande värdegrunder. Här saknas gemensamma begrepp helt enkelt och detta är det enda jag velat klargöra.
Citera
2018-02-23, 23:36
  #363
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Att just du inte kunnat hänga med i den etiska fråga vi tvingats in på här beror nog på att ämnet hamnat i politiskt forum med helt ovidkommande värdegrunder. Här saknas gemensamma begrepp helt enkelt och detta är det enda jag velat klargöra.


Forumet är det konservativa men jag antar att du inte kan förklara varför de värdegrunderna är ovidkommande. Jag menar...när du inte ens kan förklara hur du menar att dina definitioner av människovärde och demokrati hör ihop.
Citera
2018-02-24, 03:28
  #364
Medlem
ExtremParanoias avatar
Konservativa som tror på "alla människors lika värde" placerar jag i samma fack som kommunister. "Cuckservatives" kallas ni.
Citera
2018-02-24, 10:36
  #365
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremParanoia
Konservativa som tror på "alla människors lika värde" placerar jag i samma fack som kommunister. "Cuckservatives" kallas ni.
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Forumet är det konservativa men jag antar att du inte kan förklara varför de värdegrunderna är ovidkommande. Jag menar...när du inte ens kan förklara hur du menar att dina definitioner av människovärde och demokrati hör ihop.
Min värdekonservativa grund precis som Hammarskjöld kan jag inte på något sätt se stå i konflikt mot demokrati och MR-filosofin.
Citera
2018-02-24, 11:12
  #366
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Min värdekonservativa grund precis som Hammarskjöld kan jag inte på något sätt se stå i konflikt mot demokrati och MR-filosofin.


Varför yrade du då om ”ovidkommande värdegrunder” i detta underforum? Och nej, det finns inga riktiga konservativa som ställer upp på den absurda felöversättningen ”allas lika värde”. Återigen, du har inte lyckats förklara hur du kopplar ihop dina idéer om människovärde och demokrati.
Citera
2018-02-24, 12:29
  #367
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Varför yrade du då om ”ovidkommande värdegrunder” i detta underforum? Och nej, det finns inga riktiga konservativa som ställer upp på den absurda felöversättningen ”allas lika värde”. Återigen, du har inte lyckats förklara hur du kopplar ihop dina idéer om människovärde och demokrati.
Exakt som jag förklarade så har vare sig Hammarskjölds eller min värdekonservativa grund eller ens någon socialdemokrats likavärderesonemang med MR- begreppets innebörd att göra. Människovärdet lika för alla skall vara fullkomligt socialt, politiskt, kulturellt, biologiskt, religiöst och nationellt obundet.
Citera
2018-02-24, 14:55
  #368
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Exakt som jag förklarade så har vare sig Hammarskjölds eller min värdekonservativa grund eller ens någon socialdemokrats likavärderesonemang med MR- begreppets innebörd att göra. Människovärdet lika för alla skall vara fullkomligt socialt, politiskt, kulturellt, biologiskt, religiöst och nationellt obundet.


Du låter mer som en bokstavstroende kommunist eller en djupt religiös kristen. Just därför finns det ingen samsyn om människovärdet av det slag du talar om.
Citera
2018-02-24, 15:40
  #369
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Du låter mer som en bokstavstroende kommunist eller en djupt religiös kristen. Just därför finns det ingen samsyn om människovärdet av det slag du talar om.
Hur du eller jag vill identifierar oss som människor spelar ingen som helst roll, bara att vi gör det och att ingen i det avseendet anser sig vara mer eller mindre värd än någon annan.
Citera
2018-02-24, 22:59
  #370
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Blod och jord
Jag är född som en vit svensk man och med de kommer en identitet som sådan tradition kultur nation
Allt detta pumpas i ditt blod och länkas med de del av jorden du hör hemma hos
Jag hör hemma i Sverige och jag är alltid svensk i allt jag gör detta kan jag aldrig ändra på

Dom som går imot blod och jord är dömda att bli rotlösa

Alla är inte lika mycket värda men alla har ett värde

Bland det mest korkade jag hört. Att blod och jord skulle vara sammanlänkat är lika sinneslöst dumt som tron på nationer. Att du kopplar ihop "Sverige" - något som inte finns annat än i en liten skara människors högst tillfälliga gemensamma hallucination - med reella saker som "blod" och "jord" visar på oerhörd verklighetsflykt. För mycket serietidningar kanske?
Citera
2018-02-25, 09:35
  #371
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Bland det mest korkade jag hört. Att blod och jord skulle vara sammanlänkat är lika sinneslöst dumt som tron på nationer. Att du kopplar ihop "Sverige" - något som inte finns annat än i en liten skara människors högst tillfälliga gemensamma hallucination - med reella saker som "blod" och "jord" visar på oerhörd verklighetsflykt. För mycket serietidningar kanske?
Alla har vi våra olika sätt att förstå oss själva och identifiera oss som människor. Vilken slags gemenskap vi vill referera till kulturell, religiös, social eller nationell skall inte spela någon roll bara vi på så vis öppet kan förklara hur vi innerst inne tänker. Det enda vi måste söka komma överens om, var och en efter sin förmåga, är den biologiska och andliga grund hela mänskligheten och varje individ måste kunna stå i ett jämvärdigt förhållande till.
Citera
2018-02-25, 12:16
  #372
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Hur du eller jag vill identifierar oss som människor spelar ingen som helst roll, bara att vi gör det och att ingen i det avseendet anser sig vara mer eller mindre värd än någon annan.


Men du tycks inte vilja fatta att jag och många med mig inte delar ditt antropocentriska synsätt. Du kan inte kräva av andra människor att de ska be vid ditt humanistaltare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback