Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-29, 21:04
  #1
Medlem
Tjena, jag har tänkt på en sak, när det spelas innebandy VM på herrsidan så brukar det ju finnas diverse artiklar om att Kanada tar med hockeyspelare som då oftast spelar i de mindre juniorligorna eller olika amatörligor, trots att det finns ett par innebandylag i Kanada är det alltså egentliga hockeyspelare som det satsas på när det vankas VM. Det intressanta med det här är att det stärker min egna uppfattning och teori om att ett lag med svenska NHL stjärnor relativt enkelt skulle besegra det svenska innebandylandslaget.
Jag har för mig att Hv för någon försäsong sedan möt Jönköpings innebandylag som då låg i högsta eller andraligan (kommer inte riktigt ihåg) en match som man vann.

Så vad tror ni hade ett lag bestående av svenska NHL spelare vunnit mot svenska innebandylandslaget?

Ps: jag själv tror att det hade räckt med ett lag bestående av HA och SHL spelare för att vinna mot vilket lag som helst i svenska högstaligan i innebandy
Citera
2016-01-29, 21:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salt-Peppar
Tjena, jag har tänkt på en sak, när det spelas innebandy VM på herrsidan så brukar det ju finnas diverse artiklar om att Kanada tar med hockeyspelare som då oftast spelar i de mindre juniorligorna eller olika amatörligor, trots att det finns ett par innebandylag i Kanada är det alltså egentliga hockeyspelare som det satsas på när det vankas VM. Det intressanta med det här är att det stärker min egna uppfattning och teori om att ett lag med svenska NHL stjärnor relativt enkelt skulle besegra det svenska innebandylandslaget.
Jag har för mig att Hv för någon försäsong sedan möt Jönköpings innebandylag som då låg i högsta eller andraligan (kommer inte riktigt ihåg) en match som man vann.

Så vad tror ni hade ett lag bestående av svenska NHL spelare vunnit mot svenska innebandylandslaget?

Ps: jag själv tror att det hade räckt med ett lag bestående av HA och SHL spelare för att vinna mot vilket lag som helst i svenska högstaligan i innebandy

Dom skulle inte ha en chans.
Har själv spelat innebandy mot hockeyspelare som har spelat i elitserien i hockey och allsvenskan och klart dom har bollsinnet men det syns direkt när det är en hockeyspelare på en innebandyplan..
Min teori är att ett lag med NHL stjärnor mot svenska landslaget i innebandy skulle alla gånger förlora med tvåsiffrigt..
Citera
2016-01-29, 21:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
Dom skulle inte ha en chans.
Har själv spelat innebandy mot hockeyspelare som har spelat i elitserien i hockey och allsvenskan och klart dom har bollsinnet men det syns direkt när det är en hockeyspelare på en innebandyplan..
Min teori är att ett lag med NHL stjärnor mot svenska landslaget i innebandy skulle alla gånger förlora med tvåsiffrigt..
Vilken nivå spelar/spelade du på?
I vilket sammanhang mötte du dom?
Kan du ge några exempel på vilka hockeyspelare du mötte?
Citera
2016-01-29, 21:58
  #4
Medlem
manodepressivs avatar
När jag var yngre och fotbollslaget spelade innebandy under vintern på pojknivå byggdes laget helt kring fyra hockeyspelare som var med för att de var skolkamrater med oss.

De gjorde 90% av målen, trots att de var backar.

Men som sagt, detta var ett fotbollslag som spelade innebandy på vintern och vi mötte nog bara fotbollslag också. Då är det klart att hockeykillarna vinner på sin klubbteknik.
Citera
2016-01-29, 22:05
  #5
Medlem
Hockeylaget skulle förlora tvåsiffrigt exakt varenda gång.
Citera
2016-01-29, 22:24
  #6
Medlem
xdrs avatar
Vi provar i bollsport istället.

Övrig sport --> Bollsport
/Moderator
Citera
2016-01-29, 22:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salt-Peppar
Vilken nivå spelar/spelade du på?
I vilket sammanhang mötte du dom?
Kan du ge några exempel på vilka hockeyspelare du mötte?

Jag har gjort matcher i div1 för 15år sedan ca. Mest div3 efter det.
Har mött en riktig "Shl legend" i en plojmatch, han var duktig men han inget att sätta emot i ssl.
I samma match var en nhl spelare med med över 500nhl matcher. Hade inget att sätta emot men var duktig och bollsinnet fanns där så klart.
Vill minnas att det blev typ 17-5 eller nått i den stilen, det här kan ha vart runt 2005.
Det var ett rent hockeylag vi spela mot.
Citera
2016-01-29, 22:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p3tt3e
Hockeylaget skulle förlora tvåsiffrigt exakt varenda gång.
Nja det tror verkligen inte jag inte om man får välja fritt mellan våra svenska NHL spelare och då väljer ut dom 15 bästa på innebandy utav dom.
Kollar man tex på Finland så har ju Teuvo Teväräinen spelat mycket innebandy i sina unga år, han var naturligtvis dominat i sin åldersgrupp. Även många utav dom svenska hockeyspelarna har ju spelat innebandy i ung ålder, om inte organiserat så på fritid och skolgårdar, så jag tror iallafall att dom hade vunnit mot ett svenskt landslag. Tekniken sitter bra, Bra spelsinne, det är två grejer dom inte skulle ligga back på iallafall. Sen är jag helt säker på att hockeyspelarna är bättre tränade och då även mer uthålliga.
Citera
2016-01-29, 22:33
  #9
Medlem
Knotknets avatar
Innebandy är en fjollsport där man inte får nudda motståndaren, så de riktiga idrottsmännen skulle ha en nackdel där men ändå vinna överlägset.
__________________
Senast redigerad av Knotknet 2016-01-29 kl. 23:10.
Citera
2016-01-29, 22:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
Jag har gjort matcher i div1 för 15år sedan ca. Mest div3 efter det.
Har mött en riktig "Shl legend" i en plojmatch, han var duktig men han inget att sätta emot i ssl.
I samma match var en nhl spelare med med över 500nhl matcher. Hade inget att sätta emot men var duktig och bollsinnet fanns där så klart.
Vill minnas att det blev typ 17-5 eller nått i den stilen, det här kan ha vart runt 2005.
Det var ett rent hockeylag vi spela mot.
Okej, men jag tror ändå att det är skillnad nu tio år senare eftersom att det känns som att det är större chans att Hockeylaget skulle vinna även om innebandy gått framåt, så känns det också som att deet är större chans att våra yngre NHL spelare som exempelvis Gabriel Landeskog har åtminstone spelat lite innebandy på oorganiserad nivå.
Om jag förstår dig rätt så hade dom spelare du mötte lagt av med hockeyn eller?

IBK Luleå som spelar i tredje divisionen (div.1) mötte i somras Luleå Hockey där innebandylaget gick vinnande ur striden med uddamålet, och även om det här inte säger så mycket eftersom att det knappast var det bästa innebandylaget och föga troligt dom SHL spelare som är bäst på innebandy så är det värt att ta upp
Citera
2016-01-29, 22:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Innebandy är en fjollsport där man inte får nudda motståndaren, så.de riktiga idrottsmännen skulle ha en nackdel där men ändå vinna överlägset.
Jo nudda motståndarna får man ju, men det är inte tacklingar på samma vis, utan mer axel mot axel som i fotbollen, men jag tror som sagt också att hockeyspelarna (vilket jag antar att du refererar till när du skriver dom riktiga idrottsmännen) skulle vinna eftersom att dom skulle kunna anpassa sig och inte spela ett lika fysiskt spel.
Citera
2016-01-29, 22:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Vi provar i bollsport istället.

Övrig sport --> Bollsport
/Moderator
Okej visste inte om jag skulle placera den där eller i hockey eftersom att det berör båda sporterna så det fick bli övrigt. men du verkar ha koll
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback