Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-29, 16:43
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dn.se/kultur-noje/varldsk...stisk-nidbild/

"En världskarta för barn som sålts som läromedel till skolor innehöll bilder av rasistiska stereotyper. Efter kritik har förlaget beslutat sig för att plocka bort kartan."

Bild på kartan kan ses i länken ovan. Är det rätt att plocka bort den?
Citera
2016-01-29, 16:51
  #2
Medlem
Ja, det var ju typiska nidbilder. Inte snällt. Men jag antar att många tycker tvärtom.
Citera
2016-01-29, 17:35
  #3
Medlem
Om det just är rasistiska stereotyper vet jag inte. Men det känns väldigt mycket 50 - 70-tal, inte så dagsfärskt direkt.
Citera
2016-01-29, 17:45
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dn.se/kultur-noje/varldsk...stisk-nidbild/

"En världskarta för barn som sålts som läromedel till skolor innehöll bilder av rasistiska stereotyper. Efter kritik har förlaget beslutat sig för att plocka bort kartan."

Bild på kartan kan ses i länken ovan. Är det rätt att plocka bort den?

Absolut korrekt!

Vem har sådana hattar på sig idag? Samt den mustaschen.. vad skall det likna allvarligt talat...
Och vem fan far omkring med en slips mitt i djungeln???

jaja...

Visst jag kan köpa det... det är en nidbild... nästan hämtat ur en MAD tidning från förr typ...


----edit
Som någon annan nämnde är nog bilden väääldigt gammal... av kameran att döma så typ 50-60 talet eller äldre?
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2016-01-29 kl. 17:47.
Citera
2016-01-30, 09:26
  #5
Medlem
vigillarfittas avatar
Fantastiskt roliga bilder måste jag säga.

Sen var ju kartan från 2010. På den tiden avbildade man negrer såhär.
Citera
2016-01-30, 11:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Sen var ju kartan från 2010. På den tiden avbildade man negrer såhär.

Säker på att du inte skrivit fel här?

Självklart ska den här kartan inte användas idag. Som tidsdokument funkar den men helt absurt om folk faktiskt förespråkar att ha den framme så att barn kan få sin världsbild av den.
Citera
2016-01-30, 15:49
  #7
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Säker på att du inte skrivit fel här?

Självklart ska den här kartan inte användas idag. Som tidsdokument funkar den men helt absurt om folk faktiskt förespråkar att ha den framme så att barn kan få sin världsbild av den.

Var ironisk.
Citera
2016-01-30, 17:54
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Rent spontant låter detta som ytterligare en förälder som kommit på saker att bry sig om och använder sitt barn som den som startade saken. Ungefär som hon mamman för några månader sedan.

Sedan visst saker med nidbilder kan väl plockas bort. Men det är inte direkt som det inte finnas samma nidbilder om europeer i typ Kina.
Citera
2016-01-31, 01:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är inte direkt som det inte finnas samma nidbilder om europeer i typ Kina.

Konstigt argument. Då är det väl de som har fel snarare än att det kan användas för att rättfärdiga nidbilder här?

"Men dom då" är ett rent lågstadieargument.
Citera
2016-01-31, 13:20
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Konstigt argument. Då är det väl de som har fel snarare än att det kan användas för att rättfärdiga nidbilder här?

"Men dom då" är ett rent lågstadieargument.

Det är inget argument för att det ska finnas kvar här. Mer bara ett konstaterande att det är en mänsklig grej det där. Debatten att ta bort allt hålls ju bara även här. Men anser som sagt att det är ok finner inget större värde varken i nutid eller då i historik att ha det kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback