• 47 253 online
  • 1 202 838 medlemmar
  • 62 244 908 inlägg
  • 1
  • 2
2016-01-29, 01:27
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Det är svensk branschstandard att ha typ 9-11% tillsatt socker i bröd. Har ni tips på produkter som inte har så mycket i sig?
Citera
2016-01-29, 01:40
Medlem
Allt bröd som det står osötat på.
Citera
2016-01-29, 02:32
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrud
Allt bröd som det står osötat på.

Falskt!
Se uppför sirapen

F.ö kolla efter surdegsbröd
Nyttigaste/godaste ljusa brödet du kan äta
Citera
2016-01-29, 04:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Det är svensk branschstandard att ha typ 9-11% tillsatt socker i bröd. Har ni tips på produkter som inte har så mycket i sig?

Det finns en del bröd utan socker och sirap, lite framsteg på den fronten på sista tiden.

Vilken typ av bröd är du ute efter i första hand och var bor du i landet?
Skiljer sig lite geografiskt bortsett från jättarna Skogaholm o.s.v. som kränger samma sortiment i hela landet.
Citera
2016-01-29, 05:48
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Falskt!
Se uppför sirapen

Står det verkligen "osötat" på bröd med sirap i? Det låter osannolikt även för ett matfuskande land som Sverige.
Citera
2016-01-29, 06:23
Medlem
Barkis, klassiskt svenskt så det förslår.
Citera
2016-01-29, 07:24
Medlem
christerys avatar
Knäckebröd, då skall det bara behövas mjöl, jäst, salt och vatten om jag inte kommer ihåg fel.

Dom som vill ha ett vitt mjukt bröd måste nästan tillsätta socker av nåt slag för att jästen skall trivas (igen nåt jag bara fått för mig).

Hade jag haft bättre lina till internet så hade jag kunnat kolla upp vad tex leksandsknäcke innehåller, men livet är inte alltid så enkelt.
Citera
2016-01-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Falskt!
Se uppför sirapen

Nej, det verkar inte stämma. "Osötade" innehåller inte sirap. T.ex. Pågen Energi, Kornelle och deras surdegsbröd. Skogaholm Lantrost och deras surdegsbröd. Fazer har några osötade surdegsbröd. Alla surdegsbröd är dock inte osötade. Inga av märkena har fejka "osötade" bröd.
Senast redigerad av iumaspi 2016-01-29 kl. 13:17.
Citera
2016-01-30, 17:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Står det verkligen "osötat" på bröd med sirap i? Det låter osannolikt även för ett matfuskande land som Sverige.

Nej, det ska det inte göra. Osötat ska inte vara sötat med sirap heller, som du säger inte ens i landet Sverige där saker kan betyda lite vad fan som helst.

Jag köper mer och mer bröd på bageri. Det blir lite dyrare, men en femtiospännslimpa där är så jävla mycket bättre än en 25-spännsklump från Pågens att jag hellre äter lite mindre bröd och betalar mer för det jag väl äter.
Citera
2016-01-31, 10:17
Medlem
Har ett svagt minne av att det får tillsättas lite, tre gram kanske, socker per kilo deg och ändå kalla det osötat eftersom sockret förbrukas under jäsningen.
Citera
2016-01-31, 10:40
Avstängd
BewilderedHulders avatar
Titta efter bröd med det gröna nyckelhålet.

Varför är svenskar så förtjusta i sött matbröd?
Av födsel och ohejdad vana kan man säga. Sötlimpan blev populär i Sverige på 1920-talet. Under första världskriget var det stor mjölbrist i Sverige men däremot fanns ett överskott av socker. Myndigheterna ålade då bagerierna att baka bröd med socker för att dryga ut mjölet. Socker skulle också göra brödet mer energirikt och under de hårda tiderna var detta något många behövde. Sedan svenskarna väl hade fått smak för det söta brödet har efterfrågan på det söta brödet varit stor och bagarna har fortsatt att baka det trots att Sverige sedan andra världskriget har haft god tillgång på mjöl. Men idag kan vi ju välja på alla sorters bröd i butiken, både söta och mindre söta bröd.
http://www.brodinstitutet.se/allt-om-brod/
Citera
2016-02-02, 22:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Äh så svårt är det inte. Finns en uppsjö av osötat bröd. Står oftast tydligt på förpackningarna ochså.
Lchf bröd, Proteinbröd flesta typer av fullkornsbröd surdeg knäckebröd rågbröd innehåller inge socker. Lantrost brukar vara sockerfria. Baguetter.
Citera
  • 1
  • 2