Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-28, 22:44
  #1
Medlem
Som rubriken lyder,
Hur kommer man undan billigast och nu tänker jag, ifall man ska antingen beställa rupiees till arlanda.
Eller om man ska typ ta ut pengar via automater/ betala med kort där på plats?
Inte så insatt i hur mycket dom drar för uttag på ATM:erna där.
Citera
2016-01-29, 08:21
  #2
Medlem
Matsisms avatar
Ta ut pengar i ATM (bankomat). Högsta uttaget är 10000 rupier / uttag för svenska bankkort. Ofta står det andra belopp på bankomaten men de gäller bara indiska kort. Använd kort från ICA-banken eller GE Moneybank som inte lägger på fet avgift vid uttag.

Det finns gott om bankomater överallt. De första ligger efter tullen vid ankomst på flygplatsen.

Dyra butiker, fiiiiina restauranger och 4-5 stjärniga hotel tar kort men lägger gärna på 3-5 % i kortavgift på notan så cash is king.

Växla till sig rupier i Sverige är att be om att bli rånad. Du får pinsamt usel kurs.

Hälsningar från Chennai, Tamil Nadu.
Citera
2016-01-29, 19:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Ta ut pengar i ATM (bankomat). Högsta uttaget är 10000 rupier / uttag för svenska bankkort. Ofta står det andra belopp på bankomaten men de gäller bara indiska kort. Använd kort från ICA-banken eller GE Moneybank som inte lägger på fet avgift vid uttag.

Det finns gott om bankomater överallt. De första ligger efter tullen vid ankomst på flygplatsen.

Dyra butiker, fiiiiina restauranger och 4-5 stjärniga hotel tar kort men lägger gärna på 3-5 % i kortavgift på notan så cash is king.

Växla till sig rupier i Sverige är att be om att bli rånad. Du får pinsamt usel kurs.

Hälsningar från Chennai, Tamil Nadu.


Jag har bara Sparbanken & Nordea, tar dom en stor ränta måntro?
Citera
2016-01-30, 04:01
  #4
Medlem
Matsisms avatar
De fyra svenska oligark-bankerna tar en avgift på 40 kronor / uttag. Det är fortfarande billigare att använda kort men gör inga små uttag. Tag alltid ut 10000 rupier/tillfälle.
Citera
2016-01-31, 06:58
  #5
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
De fyra svenska oligark-bankerna tar en avgift på 40 kronor / uttag. Det är fortfarande billigare att använda kort men gör inga små uttag. Tag alltid ut 10000 rupier/tillfälle.
Vissa bankomater går att plocka ut 20000 per tillfälle men man vet aldrig vilka. =)

Jag använder ICA-banken och de tar inga avgifter för uttag i utlandet, dock drar de flesta bankomater 200rs per uttag lokalt, tror den avgiften läggs på även om man har ett vanligt kort som tar avgift från svenska sidan också.

Jag tar ibland ut på ett växlingskontor och de tar 3% på uttaget.
Citera
2016-02-11, 14:03
  #6
Medlem
Men om tar ut € ( ska mellanlanda i tyskland ) växlar är det bättre än bankomaten?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2679695

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback