Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-28, 07:52
  #1
Medlem
Hej

Jag har letat efter en vettig diet i snart 2 veckor men det finns en hel djungel och de ena utesluter de andra och man får ju liksom inte ihop det!

Jag är 184cm lång, väger 83kg samt styrke och cardio tränar regelbundet (Någon aktivitet varje dag, alltså rätt seriös med min träning) detta gör jag av flera anledningar men först och främst för att jag inte kan sova utan att vara utarbetad rent fysiskt.

Min diet som jag vill äta efter ska vara att sänka fettnivåer till 8-10% och samtidigt öka/bibehålla muskelstyrka och volym.

Det finns många amerikanska kändisar som tränar och väger/längd matchas med mig men det är i många fall orimligt att äta samma produkter då de dels inte finns i Sverige(?) och ibland är för otympligt att själv laga varje dag samtidigt som övriga livspusslet ska gå ihop.

Jag hoppas de finns någon som kan dela med er av en hållbar diet och gärna hur den ska tillämpas för att matcha mina behov och mitt mål!

Jag skänker en bön åt alla som deltar i tråden!
Citera
2016-01-28, 09:14
  #2
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Utgå ifrån 3000 kcal och jobba därifrån. Det finns ingen "diet" som passar alla utan du behöver anstränga dig lite själv för att hitta vad som fungerar.

Diverse riktlinjer för makros finns det tusentals av, jag gillar att utgår ifrån; kroppsvikten x2.5 i protein och 0.2% av kalorierna ifrån fett sen resten ifrån kolhydrater.
Citera
2016-01-28, 12:03
  #3
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
0.2% av kalorierna ifrån fett
Det där låter helt vansinnigt. Finns det något resonemang kring det där någonstans eller har du lust att utveckla?
Under 20 energiprocent fett låter som en tveksam rekommendation i mina öron. Blev decimalen fel?
__________________
Senast redigerad av Alltidxx 2016-01-28 kl. 12:14.
Citera
2016-01-28, 12:20
  #4
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Det där låter helt vansinnigt. Finns det något resonemang kring det där någonstans eller har du lust att utveckla?
Vad är vansinnigt med det med det menar du? Som sagt är det bara riktlinjer att utgå ifrån.

Om TS börjar på 3000 kcal så blir det ungefär 65 g fett för honom. Vilket är mer än 80 % av kroppsvikten. Med
210 g protein så blir även mycket kolhydrater (370 g) som han kan justera längst viktresan nedåt.

Det är i alla fall så här jag tänker i dagsläget, vilket för mig verkar vettigt. Men jag kanske missar något?

Såklart var det en felskrivning . Ska ju bara 20% av dagsintaget. Men nu fick TS en förklaring till mitt resonemang
__________________
Senast redigerad av EATCHILDREN 2016-01-28 kl. 12:22.
Citera
2016-01-28, 12:22
  #5
Avstängd
Alltidxxs avatar
Ja du menar 20%

Edit: såg du hann före
Citera
2016-01-28, 13:57
  #6
Medlem
5:2 dieten.
Citera
2016-01-28, 14:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godegudinch
5:2 dieten.
Alla dessa latjolajban dieter funkar sällan då dom inte tar hänsyn till hur mycket man ska äta, bara "ät x och inte x" .

Det enda som funkar är kalorieunderskott.
Citera
2016-01-28, 18:34
  #8
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Alla dessa latjolajban dieter funkar sällan då dom inte tar hänsyn till hur mycket man ska äta, bara "ät x och inte x" .

Det enda som funkar är kalorieunderskott.

Grejen med 5:2 är väl att den just tar hänsyn till hur mycket du ska äta? Energibalans fem dagar i veckan och två dagar blir det bara 600kcal (för en man), vad är latjolajban med det?
Citera
2016-01-28, 20:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Grejen med 5:2 är väl att den just tar hänsyn till hur mycket du ska äta? Energibalans fem dagar i veckan och två dagar blir det bara 600kcal (för en man), vad är latjolajban med det?
Nej.
500kcal på fastadagarna för kvinnor, 2000kcal övriga dagar.
600kcal på fastadagarna för män, 2500kcal övriga dagar.

Det är en väldigt liten % av befolkningen som kommer ligga på ett kalorieunderskott med dom siffrorna, speciellt kvinnor.

Lättast är att räkna ut hur mycket kcal kroppen behöver - 500kcal, fattar inte vitsen med att svälta sig 2dagar i veckan när man kan äta "normalt" 7dagar i veckan och ändå tappa vikt.

Kolla på Bodybuilders, enda gruppen som kan tappa vikt när dom vill, för dom begriper det handlar om kalorieunderskott och inga magiska produkter,fasta eller annat trams.
Citera
2016-01-29, 02:08
  #10
Medlem
Tack för svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback