Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2016-03-28, 21:14
  #97
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men du skall respektera andras egendom. Så är det oavsett system. U fail!
Inget svar, det var inte oväntat.
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag sa att jag menade att ett storföretag är inte beroende av staten som ni vill avskaffa. Ni delar samma åsikter.
Du har inte svarat på frågan om stora företag i den kapitalistiska ekonomin kräver byråkrati. Tråden ligger i anarkismforumet, du har skapat den, rubriken är: ”kapitalism är anarki”.
Staten finns inte när du påstår att kapitalism är anarki, du åligger det dig att förklara vart byråkratin i dagens storföretag försvinner när kapitalismen går in i ett statslöst samhälle (återigen staten finns inte).
Jag ser fram mot en givande diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är ju du som påstår att folk får inte göra affärer som de vill för då blir det kapitalism.
Vart och när har jag sagt det? Kom igen Tom, slingra dig inte, du är ”vuxen”.
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du säger att man inte ska få bedriva storbigasscapitalism i en anarkism. Samtidigt säger du att man ska ha frihet att göra affärer. Hur ska du ha det? Förbjud eller inte förbjud?
Du kan inte ge ett enda exempel på att jag förespråkat förbud, det finns inte och det är du plågsamt medveten om, därför tramsar du med löjeväckande lögner.
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Okej!
Anarkisterna vill inte förbjuda kapitalism. Anarkisterna vill att folk ska få göra som dem vill. Anarkisterna vill ha en fri marknad utan skatt och regler. Affärer är fritt att göra hur som helst i en anarki. Det ska inte finnas någon som säger åt storägaren att si och så får man inte göra.
Vänta nu, tidigare påstod du att jag vill förbjuda kapitalism, helt plötsligt vill inte anarkisterna förbjuda kapitalismen, hur skall du ha det?
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför tror du företag vill vara i skatteparadis?
Det var inte svar på frågan, beskriv vilka faktorer som påverkar företagsstorleken. Jag gav några faktorer i inlägg 91 i ett statslöst samhälle, du behöver bara lägga till några till med grund i dagens samhälle. När du gjort det kan vi analysera skillnaden mellan faktorerna i ett statslöst samhälle respektive dagens samhälle, och dra några slutsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vem då? Vem är beroende av att betala skatt för att göra vinst?
Utan land, valuta- och bankmonopol, prisregleringar, patent och statligt subventionerad infrastruktur sätter de faktiska kostnaderna (det går inte flytta över kostnader till staten) gräns för hur stort företaget kan bli. Vid en viss storlek och vid en gräns, beroende på olika faktorer ( se inlägg 91) övergår skalfördelarna till skalnackdelar, lönsamheten blir så dålig att en ännu större organisation leder till förluster, i med att företaget inte kan flytta förlusterna till annan avdelning eller låta skattebetalare som inte finns betala får kostnaderna hanteras inom företaget. Vart gränsen går varierar efter förutsättningarna, en sak är säker: transportkostnaderna för dagens företag skenar utan en stat.
Citera
2016-04-03, 15:45
  #98
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vem säger att de rika bestämmer i en kapitalism? Över vad? Dig?

Tyvärr. Du verkar ha gått på dem sämsta paranoida lögnerna från sektvänstern.

Skulle Sverige vara en anarki så skulle den fria marknaden vara fri och du hade inte fått någon välfärd eller något av någon stat för sånt existerar inte. Du får klara dig själv.

Men tyvärr så är vänsterfolk riktigt okunniga och klumpiga.

Bestämmer över samhällsutvecklingen såklart, vad trodde du jag menar, och om det inte är så, vilka är det då som bestämmer över denna?

Jag är INTE vänster!!!
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback