Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-01-31, 10:58
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Så löjligt. Islam är ingen folkgrupp. Beslutande politiker alltså
Ingen anser det. Även sexuell läggning ingår i HMF
Citera
2016-01-31, 11:15
  #86
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Ingen anser det. Även sexuell läggning ingår i HMF

Lagen påstår specifikt att brottet är att hetsa mot folkgrupp. Detta kan förstås inte logiskt avse annat än just folkgrupp. De lögnaktiga jurister som påstår att sexuell läggning är en folkgrupp är skyldiga till förvirringen. Anledningen är att kunna kringgå medborgarnas självklara rätt till den yttrandefrihet och åsiktsfrihet som sägs garanteras i grundlagen genom att i rättspostivistisk och postmodernistiskt relativistisk anda omdefiniera begreppen för att ge utrymme kunna sätta dit folk mer godtyckligt och beröva dem de rättigheter de sägs ha i en situation där brott skall bevisas.
Citera
2016-01-31, 11:18
  #87
Medlem
Eftersom islam nu är en stor del av Sverige, varför ska vi inte få kritisera det? Vi kritiserar ju bara oss själva, det är väl OK?
Citera
2016-01-31, 12:12
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lagen påstår specifikt att brottet är att hetsa mot folkgrupp. Detta kan förstås inte logiskt avse annat än just folkgrupp. De lögnaktiga jurister som påstår att sexuell läggning är en folkgrupp är skyldiga till förvirringen. Anledningen är att kunna kringgå medborgarnas självklara rätt till den yttrandefrihet och åsiktsfrihet som sägs garanteras i grundlagen genom att i rättspostivistisk och postmodernistiskt relativistisk anda omdefiniera begreppen för att ge utrymme kunna sätta dit folk mer godtyckligt och beröva dem de rättigheter de sägs ha i en situation där brott skall bevisas.
Och om lagen heter hets då måste det verkligen handla om det. Jag tänker då hets som
hot och uppvigla till brott. Läraren vet jag ingenting om
Citera
2016-01-31, 13:18
  #89
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Och om lagen heter hets då måste det verkligen handla om det. Jag tänker då hets som
hot och uppvigla till brott. Läraren vet jag ingenting om

Ta och läs hela förundersökningen (är på ett par sidor bara) för att själv skapa dig en bild. Det är hets enbart mot läraren ifråga och ska det bli rättslig prövning borde polisen åtalas för tjänstefel och de kollegor som anmält för förtal och falsk anmälan.
Citera
2016-01-31, 13:46
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netdog
Eftersom islam nu är en stor del av Sverige, varför ska vi inte få kritisera det? Vi kritiserar ju bara oss själva, det är väl OK?

Det finns inget som hindrar någon från att kritisera islam. Det är skillnad på att kritisera islam och att hoppa på dess anhängare.

Visst är jag tveksam till lagen om hets mot folkgrupp men för helvete, lär är skilja på kritik och osakliga påhopp!
Citera
2016-01-31, 20:10
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad han skrivit på Facebook i ett meningsutbyte med sina vänner framgår av förundersökningen som du kan hitta här: (FB) Lärare i degerfors riskerar fängelse för att ha kritiserat islam

Oh, herrej-ar! Det där var brutalt. Wow.. Skulle inte påstå att han "kritiserat islam". Tack för svar, dock.
Citera
2016-02-02, 19:05
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netdog
Eftersom islam nu är en stor del av Sverige, varför ska vi inte få kritisera det? Vi kritiserar ju bara oss själva, det är väl OK?

Så är det ju absolut. Nalin pekgul har ju helt oemotsagd hävdat att islam är en del av svensk kultur och är det något vi fått lära oss på senare år, är det ju att allt svenskt får kritiseras och hånas.
Citera
2016-02-03, 10:19
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så är det ju absolut. Nalin pekgul har ju helt oemotsagd hävdat att islam är en del av svensk kultur och är det något vi fått lära oss på senare år, är det ju att allt svenskt får kritiseras och hånas.

Det finns ingen som förbjuder dig att kritisera eller håna islam.
Citera
2017-12-14, 22:06
  #94
Avstängd
Mycket märkligt beslut. Jag kan förstå ett eventuellt entledigande ifall personen i fråga är religionslärare och kritiserar islam under en religionslektion. Herregud, fängelse?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback