Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-27, 00:24
  #1
Medlem
Resenomadens avatar
Såhär skriver livsmedelsverket: "För hälsan är det bra att dra ner på rött kött och chark. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt. Det är alltså inte om köttet är genomstekt eller rött i bemärkelsen blodig som har betydelse.

Äter man mindre än 500 gram i veckan (motsvarar 600-750 gram rått kött) minskar risken för tjock- och ändtarmscancer. Det gäller särskilt om man drar ner på charkprodukterna. Det går inte att ange någon exakt gräns för hur mycket chark man bör äta, men helst bör bara en mindre del av 500 gram vara charkprodukter. Det beror på att chark ökar cancerrisken mer än motsvarande mängd rent kött.

Chark innehåller dessutom ofta mycket salt och mättat fett. Att dra ner på chark minskar därför också risken för hjärt- och kärlsjukdom. Med charkprodukter menas kött som har rökts, behandlats med nitrit eller konserverats på annat sätt. Exempel är korv, bacon, kassler, rökt skinka, salami, leverpastej och blodpudding."
http://www.livsmedelsverket.se/matva...ott-och-chark/

Vad kan man ha för substitut till dessa produkter? Har inte hittat någon samlingstråd utan enbart enskilda matvaror för sig.

Fejkon istället för bacon ska provas: http://www.javligtgott.se/veganskt-b...on-hemmagjort/

Finns det t.ex. kyckling eller kalkonprodukter såsom pålägg, bacon, korvar utan nitrit/E 250? Vad kan man mer använda för substitut ifall man äter alldeles för mycket onyttigt rött kött/chark?
Citera
2016-01-27, 01:04
  #2
Medlem
Paijters avatar
Per i Vikens blodkorv är utan nitrit. Man behöver inte tillsätta det eftersom produkten inte ändrar färg.

Vill man ha charkprodukter utan nitrit (som verkar kunna bidra till bukspottscancer) får man söka efter utländska produkter, t.ex. italienska.
__________________
Senast redigerad av Paijter 2016-01-27 kl. 01:07.
Citera
2016-01-27, 03:07
  #3
Medlem
SweRulers avatar
Körde åt en restauranggrossist för flera år sedan, har för mig jag drog pallar med vegetariskt bacon, alltså köttfritt. Vet att det finns nötköttsbacon för muslimer, men är inte det jag menar. Men kan mints fel... var mitten av 90"-talet.
Citera
2016-01-27, 06:41
  #4
Medlem
kaffekannas avatar
Det finns kalkonbacon, ganska gott men inte alls som vanlig bacon.
Citera
2016-01-27, 08:53
  #5
Medlem
Fenjal888s avatar
Om man äter kött ofta är det inte hela världen, däremot tycker jag man inte ska äta korv, bacon eller "micromat" för ofta. Brutalt mycket salt och ofta dåligt fetter och kasst proteininnehåll.

Bönor är gott att dryga ut maten med. Jag brukar ta en burk kidneybönor och blanda ner i köttfärssåsen. Fisk är ett alternativ också.
Citera
2016-01-27, 13:45
  #6
Medlem
SweRulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag brukar ta en burk kidneybönor och blanda ner i köttfärssåsen. Fisk är ett alternativ också.

Jag brukar strunta i köttfärssåsen ibland och bara äta en stor burk med Kidneybönor, mycket extra vergine olivolja samt några flagor fint flingsalt. Kalas !! 😛😁

Däremot Quorn har jag aldrig gillat. Åt det under boomen 1997-98 nånstans men fastnade aldrig för det... 😒😞
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback