Citat:
Ursprungligen postat av
officebrownie
Min morfar cyklade 1 mil enkel väg för att köttbullarna var 5 kr billigare och kilopriset på potatis var 40 öre billigare jämför med lokala ICA-affären. Detta var för ca 15 år sedan.
Tiderna ändras snabbt. Man kan ju undra var vi landar.
EDIT! Inte humor, bara ge perspektiv på saker och ting vilket gör motsatsen ännu roligare

Cykla är gratis, och motion är bra - heder åt din morfar ;-)
Jag anmäler mig själv till den mest korkade jag vet om när det kommer till delar av privatekonomi, nämligen förvaltning av pengar. Exempel:
Köper en mindre bil för att jag inte kan motivera kostnaden av en större, sett till de behov jag har. Sparar då 150 000 i inköpskostnad. Sätter istället in mellanskillnaden i aktier och fonder tillsammans med annat sparkapital.
Byter till aktiefonder varpå börsen går ner under en period, försöker rädda det som räddas kan och byter till räntefonder, varpå börsen så klart vänder upp och jag missar uppgången för att jag byter tillbaka till aktiefonder lagom till att uppgången vänder till nedgång. Repetera över tid. Samma sak med tjänstepension, PPM och investeringssparkonto. Ligger säkert 100 - 150 000 back på ISK som jag aldrig kommer få igen (men fortsätter ändå att periodvis pytsa in pengar eftersom sparräntan på bankkontot är så dålig - hur smart är det på en skala, när aktier och fonder för mig ger minusränta). Tjänstepensionens utveckling över tid är 1,5% om året (dvs lägre än inflationen, så jag kan nästan lika gärna stoppa pengarna i madrassen fram till pensionen).
Om pengarna stått kvar på sparkontot istället för att jag nödvändigtvis skulle ut på börsen, så hade jag kunnat köpa den dyrare bilen som jag ville ha istället för kompromissbilen (som jag iofs också är väldigt nöjd med, men ändå). Pengarna i sjön i båda fallen, men om jag kastat ut dem på bilen hade jag iaf fått något för dem. Nu har de ju bara gått upp i rök.
Har också lyckats sälja en bostadsrätt med förlust i storstadsområde samtidigt som marknaden rusat i övrigt (inklusive i mitt egna område, för alla lägenhetstyper utom just den JAG köpte). Det korkade i sammanhanget var att jag valde mellan två lägenheter i vitt skilda områden, men valde då den ena för att jag på oklara grunder tyckte den nog borde ha bäst andrahandsvärde. Hade jag tagit den andra och sedan sålt vid samma tillfälle så hade jag gjort en vinst på kanske 800 000, nu blev det istället förlust på 100 papp eller vad det var.
En tröst i sammanhanget är att jag hittat ett (1) annat område med liknande negativ prisutveckling i samma storstadsregion, och att den som köpte samma lägenhetstyp före mig gjorde en ännu större förlust, men det är ändå en rätt klen tröst ska erkännas ;-)
Gillade dock aldrig den där bostadsrätten, så det var helt klart värt att bli av med eländet för att flytta till en jag trivs med. Förutsätter dock att även den nuvarande kommer bli en förlustaffär, trots att jag varit noga med att inte göra om samma misstag som förra gången. Men iom att jag trivs i den här bostaden, i motsats till den förra, så har jag iaf fått något för pengarna.
Kan även tillägga att jag trots min oförmåga att förvalta pengar ändå gått plus över den aktuella tiden. Så jag är inte 100% korkad när det kommer till inkomster och utgifter, jag lever inte över mina tillgångar. Men när det kommer till att förvalta de pengar som blir över varje månad finns en del brister ;-)