Citat:
Ursprungligen postat av
officebrownie
Min morfar cyklade 1 mil enkel vg fr att kttbullarna var 5 kr billigare och kilopriset p potatis var 40 re billigare jmfr med lokala ICA-affren. Detta var fr ca 15 r sedan.
Tiderna ndras snabbt. Man kan ju undra var vi landar.
EDIT! Inte humor, bara ge perspektiv p saker och ting vilket gr motsatsen nnu roligare

Cykla r gratis, och motion r bra - heder t din morfar ;-)
Jag anmler mig sjlv till den mest korkade jag vet om nr det kommer till delar av privatekonomi, nmligen frvaltning av pengar. Exempel:
Kper en mindre bil fr att jag inte kan motivera kostnaden av en strre, sett till de behov jag har. Sparar d 150 000 i inkpskostnad. Stter istllet in mellanskillnaden i aktier och fonder tillsammans med annat sparkapital.
Byter till aktiefonder varp brsen gr ner under en period, frsker rdda det som rddas kan och byter till rntefonder, varp brsen s klart vnder upp och jag missar uppgngen fr att jag byter tillbaka till aktiefonder lagom till att uppgngen vnder till nedgng. Repetera ver tid. Samma sak med tjnstepension, PPM och investeringssparkonto. Ligger skert 100 - 150 000 back p ISK som jag aldrig kommer f igen (men fortstter nd att periodvis pytsa in pengar eftersom sparrntan p bankkontot r s dlig - hur smart r det p en skala, nr aktier och fonder fr mig ger minusrnta). Tjnstepensionens utveckling ver tid r 1,5% om ret (dvs lgre n inflationen, s jag kan nstan lika grna stoppa pengarna i madrassen fram till pensionen).
Om pengarna sttt kvar p sparkontot istllet fr att jag ndvndigtvis skulle ut p brsen, s hade jag kunnat kpa den dyrare bilen som jag ville ha istllet fr kompromissbilen (som jag iofs ocks r vldigt njd med, men nd). Pengarna i sjn i bda fallen, men om jag kastat ut dem p bilen hade jag iaf ftt ngot fr dem. Nu har de ju bara gtt upp i rk.
Har ocks lyckats slja en bostadsrtt med frlust i storstadsomrde samtidigt som marknaden rusat i vrigt (inklusive i mitt egna omrde, fr alla lgenhetstyper utom just den JAG kpte). Det korkade i sammanhanget var att jag valde mellan tv lgenheter i vitt skilda omrden, men valde d den ena fr att jag p oklara grunder tyckte den nog borde ha bst andrahandsvrde. Hade jag tagit den andra och sedan slt vid samma tillflle s hade jag gjort en vinst p kanske 800 000, nu blev det istllet frlust p 100 papp eller vad det var.
En trst i sammanhanget r att jag hittat ett (1) annat omrde med liknande negativ prisutveckling i samma storstadsregion, och att den som kpte samma lgenhetstyp fre mig gjorde en nnu strre frlust, men det r nd en rtt klen trst ska erknnas ;-)
Gillade dock aldrig den dr bostadsrtten, s det var helt klart vrt att bli av med elndet fr att flytta till en jag trivs med. Frutstter dock att ven den nuvarande kommer bli en frlustaffr, trots att jag varit noga med att inte gra om samma misstag som frra gngen. Men iom att jag trivs i den hr bostaden, i motsats till den frra, s har jag iaf ftt ngot fr pengarna.
Kan ven tillgga att jag trots min ofrmga att frvalta pengar nd gtt plus ver den aktuella tiden. S jag r inte 100% korkad nr det kommer till inkomster och utgifter, jag lever inte ver mina tillgngar. Men nr det kommer till att frvalta de pengar som blir ver varje mnad finns en del brister ;-)