• 1
  • 2
2016-01-29, 00:14
Medlem
Dweezil78s avatar
Tjejen har ett par (bägge är 25) som hon är kompis som är perfekt exempel på lyxfällan.

Både hon och hennes pojkvän har tagit lång abba på dyra telefoner, sålt telefonerna, festat upp pengarna och sen stått med abb som de inte kunnat betala. Bägge två är arbetslösa (har aldrig haft jobb mer än någon månad max per år) och just nu är killen också sjukskriven.

Killen är sjukskriven med "depression" som kommit för att han inte kan träffa sina polare 6 mil bort för att han inte har några pengar för att åka dit, tjejen var tidigare sjukskriven av liknande orsak men är nu arbetslös. Tjejen i det förhållande har en polare som är förståndshandikappad och är förtidspensionär, så nu försöker tjejens polare övertyga en läkare om att hon också är förståndshandikappad och skall få sjukpension så hon slipper jobba något i sitt liv.

Innan det så fick de för sig att de skulle leva på att vara hundvakt åt folk, var ju några lätta problem med det. De har 2 katter hemma som pissar precis överallt i lägenheten och de är väldigt aggresiva mot hundar, sen så fick de för sig att de skulle ha 200kr per hund och dag och räknade med att de utan problem skulle få minst 2-3st som ville lämna sina hundar till de.

Sen "byter" de bästisar lite titt som tätt, de letar nya människor som de kan lura på att de skall ta lån för de, sen är de flera olika pyramidspel eller annan skit som de de försöker att lura med folk i. Sist nu så var det Onecoin, innan det Herbalife, innan Kirby och sen har det varit flera ljus, kaffe och annan skit som de vill att man skall köpa av de.

Enda anledningen att det inte blivit långa rader av bilar är för att ingen av de två har körkort, men de vill ändå att folk skall hålla på att köra runt de och sen hävdar de ju hela tiden att man får pengar för soppa efter man kört de, men det händer aldrig. Tjejen har kört några gånger tidigare, men hon ställer aldrig upp nu om hon inte får sin bil tankad först för dit som de skall. Så nu har tjejen alltid halv tank på sin bil så att de aldrig kan ursäkta att hon nästan har full tank och att de kan tanka den nästa gång.
Senast redigerad av Dweezil78 2016-01-29 kl. 00:21.
Citera
2016-01-29, 15:31
Medlem
officebrownies avatar
Min morfar cyklade 1 mil enkel väg för att köttbullarna var 5 kr billigare och kilopriset på potatis var 40 öre billigare jämför med lokala ICA-affären. Detta var för ca 15 år sedan.

Tiderna ändras snabbt. Man kan ju undra var vi landar.

EDIT! Inte humor, bara ge perspektiv på saker och ting vilket gör motsatsen ännu roligare
Citera
2016-01-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Min morfar cyklade 1 mil enkel väg för att köttbullarna var 5 kr billigare och kilopriset på potatis var 40 öre billigare jämför med lokala ICA-affären. Detta var för ca 15 år sedan.

Tiderna ändras snabbt. Man kan ju undra var vi landar.

EDIT! Inte humor, bara ge perspektiv på saker och ting vilket gör motsatsen ännu roligare
Cykla är gratis, och motion är bra - heder åt din morfar ;-)

Jag anmäler mig själv till den mest korkade jag vet om när det kommer till delar av privatekonomi, nämligen förvaltning av pengar. Exempel:

Köper en mindre bil för att jag inte kan motivera kostnaden av en större, sett till de behov jag har. Sparar då 150 000 i inköpskostnad. Sätter istället in mellanskillnaden i aktier och fonder tillsammans med annat sparkapital.

Byter till aktiefonder varpå börsen går ner under en period, försöker rädda det som räddas kan och byter till räntefonder, varpå börsen så klart vänder upp och jag missar uppgången för att jag byter tillbaka till aktiefonder lagom till att uppgången vänder till nedgång. Repetera över tid. Samma sak med tjänstepension, PPM och investeringssparkonto. Ligger säkert 100 - 150 000 back på ISK som jag aldrig kommer få igen (men fortsätter ändå att periodvis pytsa in pengar eftersom sparräntan på bankkontot är så dålig - hur smart är det på en skala, när aktier och fonder för mig ger minusränta). Tjänstepensionens utveckling över tid är 1,5% om året (dvs lägre än inflationen, så jag kan nästan lika gärna stoppa pengarna i madrassen fram till pensionen).

Om pengarna stått kvar på sparkontot istället för att jag nödvändigtvis skulle ut på börsen, så hade jag kunnat köpa den dyrare bilen som jag ville ha istället för kompromissbilen (som jag iofs också är väldigt nöjd med, men ändå). Pengarna i sjön i båda fallen, men om jag kastat ut dem på bilen hade jag iaf fått något för dem. Nu har de ju bara gått upp i rök.

Har också lyckats sälja en bostadsrätt med förlust i storstadsområde samtidigt som marknaden rusat i övrigt (inklusive i mitt egna område, för alla lägenhetstyper utom just den JAG köpte). Det korkade i sammanhanget var att jag valde mellan två lägenheter i vitt skilda områden, men valde då den ena för att jag på oklara grunder tyckte den nog borde ha bäst andrahandsvärde. Hade jag tagit den andra och sedan sålt vid samma tillfälle så hade jag gjort en vinst på kanske 800 000, nu blev det istället förlust på 100 papp eller vad det var.

En tröst i sammanhanget är att jag hittat ett (1) annat område med liknande negativ prisutveckling i samma storstadsregion, och att den som köpte samma lägenhetstyp före mig gjorde en ännu större förlust, men det är ändå en rätt klen tröst ska erkännas ;-)

Gillade dock aldrig den där bostadsrätten, så det var helt klart värt att bli av med eländet för att flytta till en jag trivs med. Förutsätter dock att även den nuvarande kommer bli en förlustaffär, trots att jag varit noga med att inte göra om samma misstag som förra gången. Men iom att jag trivs i den här bostaden, i motsats till den förra, så har jag iaf fått något för pengarna.

Kan även tillägga att jag trots min oförmåga att förvalta pengar ändå gått plus över den aktuella tiden. Så jag är inte 100% korkad när det kommer till inkomster och utgifter, jag lever inte över mina tillgångar. Men när det kommer till att förvalta de pengar som blir över varje månad finns en del brister ;-)
Senast redigerad av mcLarsson 2016-01-30 kl. 08:25.
Citera
2016-02-02, 09:28
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson

Ja han blev 95 bast så han kan ju inte varit helt ute och cyklat
Citera
2016-02-02, 21:56
Medlem
Ojkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson

Jag anmäler mig själv till den mest korkade jag vet om när det kommer till delar av privatekonomi, nämligen förvaltning av pengar. Exempel:

Köper en mindre bil för att jag inte kan motivera kostnaden av en större, sett till de behov jag har. Sparar då 150 000 i inköpskostnad. Sätter istället in mellanskillnaden i aktier och fonder tillsammans med annat sparkapital.

Byter till aktiefonder varpå börsen går ner under en period, försöker rädda det som räddas kan och byter till räntefonder, varpå börsen så klart vänder upp och jag missar uppgången för att jag byter tillbaka till aktiefonder lagom till att uppgången vänder till nedgång. Repetera över tid. Samma sak med tjänstepension, PPM och investeringssparkonto. Ligger säkert 100 - 150 000 back på ISK som jag aldrig kommer få igen (men fortsätter ändå att periodvis pytsa in pengar eftersom sparräntan på bankkontot är så dålig - hur smart är det på en skala, när aktier och fonder för mig ger minusränta). Tjänstepensionens utveckling över tid är 1,5% om året (dvs lägre än inflationen, så jag kan nästan lika gärna stoppa pengarna i madrassen fram till pensionen).

Om pengarna stått kvar på sparkontot istället för att jag nödvändigtvis skulle ut på börsen, så hade jag kunnat köpa den dyrare bilen som jag ville ha istället för kompromissbilen (som jag iofs också är väldigt nöjd med, men ändå). Pengarna i sjön i båda fallen, men om jag kastat ut dem på bilen hade jag iaf fått något för dem. Nu har de ju bara gått upp i rök.

Har också lyckats sälja en bostadsrätt med förlust i storstadsområde samtidigt som marknaden rusat i övrigt (inklusive i mitt egna område, för alla lägenhetstyper utom just den JAG köpte). Det korkade i sammanhanget var att jag valde mellan två lägenheter i vitt skilda områden, men valde då den ena för att jag på oklara grunder tyckte den nog borde ha bäst andrahandsvärde. Hade jag tagit den andra och sedan sålt vid samma tillfälle så hade jag gjort en vinst på kanske 800 000, nu blev det istället förlust på 100 papp eller vad det var.

En tröst i sammanhanget är att jag hittat ett (1) annat område med liknande negativ prisutveckling i samma storstadsregion, och att den som köpte samma lägenhetstyp före mig gjorde en ännu större förlust, men det är ändå en rätt klen tröst ska erkännas ;-)

Gillade dock aldrig den där bostadsrätten, så det var helt klart värt att bli av med eländet för att flytta till en jag trivs med. Förutsätter dock att även den nuvarande kommer bli en förlustaffär, trots att jag varit noga med att inte göra om samma misstag som förra gången. Men iom att jag trivs i den här bostaden, i motsats till den förra, så har jag iaf fått något för pengarna.

Kan även tillägga att jag trots min oförmåga att förvalta pengar ändå gått plus över den aktuella tiden. Så jag är inte 100% korkad när det kommer till inkomster och utgifter, jag lever inte över mina tillgångar. Men när det kommer till att förvalta de pengar som blir över varje månad finns en del brister ;-)

Haha tack för ditt bidrag!Snacka om otur på aktie och bostadsmarknaden!
Citera
2016-02-03, 19:07
Medlem
Jag har en polare som inte har något jobb,lever i en soc lägenhet,röker gräs 24/7,köper pizza genom mobilfaktura ett antal gånger i veckan och han lånar pengar av sina vänner väldigt ofta.

Jag har inte haft kontakt med denna killen sen i somras men jag skulle bli förvånad om han har förändrat sig.
Citera
2016-02-06, 02:04
Medlem
känner en som aldrig tankar mer än halv tank så han slipper förlora så mkt soppa pengar om bilen går sönder.

så har vi killen som blev överlycklig att bilen han pyntade 1.1 miljon för kom fulltankad...

eller en bekant som kör av betalning på nästan allt, även om det bara kostar 1000kr.
Citera
2016-02-06, 06:07
Citat:
Ursprungligen postat av gresapecken
120*150=18 000.
500*12*10=60 000.

Du gör ju ett självmål utan dess like. Alla som har lite vett i skallen inser direkt det orimliga i ditt påstående.

Läs: Jätteränta
Citera
2016-02-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gresapecken
120*150=18 000.
500*12*10=60 000.

Du gör ju ett självmål utan dess like. Alla som har lite vett i skallen inser direkt det orimliga i ditt påstående.

Om bekante valde att vända några år så låg det en hyfsad ränta och ruvade, plus att räntan löpande tickar på.. TFF tar 8% i år, har varit lite högre tidigare. Det behöver ju dock vara några års ränta för att det där ska stämma.
Citera
2016-02-06, 16:17
Medlem
Vad är det med alla som vägrar tanka fullt? Inser de inte att de ändå använder upp bensinen, och ändå inte kommer att få mer pengar förrän nästa månadsskifte? Jag kan kanske köpa det om det är typ den 22:e och man har dåligt med pengar kvar, men i övrigt?

Alla som tjatar om tio öre hit och dit på bensinpriset måste också upplysas om att det handlar om ungefär en femma utslaget på en full tank...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in