• 1
  • 2
2016-01-27, 00:17
Medlem
Den hr trden (humor) r till fr att beskriva era nra ur deras bristflliga ekonomiska egenskaper, ingen knsla fr rtt utgifter, korkade ekonomiskabeslut som fr katastrofala fljder.

Jag har en vn som systematiskt lter bli att tanka bilen s lnge det gr vilket resulterar i bensinstopp flera gnger i mnaden. Detta gjorde att pumpen i tanken skar av torrkrning och kostade femtusen kronor att laga!

En annan bekant lt bli att frskra sin bil ett par mnader. Det gjorde att Trafikfrskringsfreningen debiterade i efterhand 120kr/dag i kanske 150 dagar. Eftersom det r jtternta p det hr har bekanten gjort upp en avbetalningsplan med dem p 500kr/mnad -i tio r.

Fyll p!
Citera
2016-01-27, 07:17
Medlem
En av min broders anstllda kunde inte jobba en dag d hon inte hade pengar till Bensin.
Citera
2016-01-27, 07:44
Medlem
Puffes avatar
En arbetskamrat till mig lgger upp bilder p sig sjlv festande de frsta tv helgerna efter ln.
Han gr ocks ut och ter pizza (lunch) fr 110kr st de frsta tv veckorna.
Har ven alla tv-kanaler fast han aldrig tittar p tv.
Snusar och festrker.
Andra halvan av mnaden handlar han mat p macken med sitt bensinkort eftersom lnen r slut.
Killen tog ven ledigt obetald semester i somras p ver en mnad fr att ka p turn med sitt fd rockband i Europa infr turnn tog han ven ut ett frskott p lnen fr att ha rd med turnn.
...de drar fortfarande 1700kr p hans ln varje mnad.

Han har en ln p ca 30 000kr innan skatt r nstan 40r gammal och
undrar varfr pengarna inte rcker till och mste lna av sin pappa i slutet av mnaden.
Senast redigerad av Puffe 2016-01-27 kl. 08:08.
Citera
2016-01-27, 08:01
Medlem
Misstnker att de flesta knt en familj som denna:

Ensamstende mamma klagar p att det inte finns tillrckligt med pengar samtidigt som tonrsbarnet dricker 1,5l cola om dagen och ter hmtpizza flera gnger i veckan. Under sommarlovet ligger det dessutom en peng (typ 20:-, det hr var dock 20+ r sedan) till tonringen p bordet i stort sett varje morgon. Dessutom r mamma ute p krogen mer eller mindre varje helg.
Undrar varfr det inte finns pengar.

Vet annars en som gjorde abort d hon blev gravid fr att hon inte "haft rd" att hmta ut p-pillren. Iofs kanske billigare, men otroligt jvla korkat.
Citera
2016-01-27, 09:01
Medlem
Sjlv kan jag t.ex f fr mig att g p Sturehof en vardagskvll och spendera mina sista tusenlappar p vin och skaldjur, fr att en timme senare krita en bit rka och sen upptcka att jag inte har rd med cigaretter.

I helgen blev jag pank nr jag kpte vintage champagne och nya jeans av samma modell som jag redan hade p mig (som inte var p rean, trots rea ver hela stan) och hade sedan inte rd med taxi hem, s jag fick g..
Citera
2016-01-27, 10:40
Medlem
Knner en som betalade 8-900 kr i mnaden fr mobilabbonemang nr man kunde f ett "fria samtal/sms/mms" fr typ 300. Detta var p tiden innan surf kom in i bilden. Hon betalade allts 3 gnger s mycket fr ingenting.

Samma person var s pank i slutet av mnaden att hon snodde toapapper frn sin arbetsplats, och nr lnen kom den 25:e shoppade hon loss p skor och en utlandsresa.
Citera
2016-01-27, 15:37
Medlem
Hade en bekant som levde p mina pengar ett tag p grund av strul i familjen. Jag hade planerat precis hur mnga cigaretter vi kunde rka och hur vi skulle ta fr att ha pengar att leva fr hela mnaden. nd kom hon ideligen med frslag som att lgga bacon OCH skinka p pizzan, eller "ska vi rka?", precis efter att vi rkt. Blev kolossalt irriterad p henne, vi har ingen kontakt lngre.
Citera
2016-01-27, 17:36
Medlem
Javalangs avatar
Jag kan vl spontant tnka att alla man knner som rker ett paket cigg om dagen gr ngot mycket korkat ur privatekonomisk synpunkt. (Fr att inte tala om effekterna det har p hlsan, men det r en annan diskussion.)

Samma sak med att snusa flera dosor snus i veckan. Eller att rka en femma grs p ett par dagar och s kpa nytt s fort det tar slut. Eller att krka/spela bort tusenlappar p krogen varje helg.

Jag knner flera som gr s hr, slnger bort sjuka summor pengar p "vardagsdroger". Sdant jkla slseri.
Citera
2016-01-27, 19:23
Medlem
Vet en som ker fem mil, enkel vg, enbart fr att tanka, eftersom bensinen r ngra ren billigare i stan n p landsbygden dr hen bor.... r dessutom fr snl fr att tanka fullt utan kr typ halv tank och ker drmed fler gnger...
Citera
2016-01-27, 19:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Vet en som ker fem mil, enkel vg, enbart fr att tanka, eftersom bensinen r ngra ren billigare i stan n p landsbygden dr hen bor.... r dessutom fr snl fr att tanka fullt utan kr typ halv tank och ker drmed fler gnger...

Ha ha! Ja det r en klassiker! Knner folk som absolut ska ka milvis extra fr att tanka p ST1 eller Ingo istllet fr Statoil fr att det bara skiljer under 10 re per liter. ORKA!

Samma personer kper typ pizza p kreditkortet fr att de inte har rd att handla p Maxi.
Citera
2016-01-28, 19:10
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Nr jag var i tjugorsldern s hade jag en kompis som tyckte "-Jag har s lite pengar att rra mej med s jag tar ett ln..." Han ville att jag skulle g i borgen vilket jag sa nej till och d blev han sur. Sen kunde han inte betala tillbaka och satt dr med kronofogden efter sej.
Citera
2016-01-28, 21:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Nr jag var i tjugorsldern s hade jag en kompis som tyckte "-Jag har s lite pengar att rra mej med s jag tar ett ln..." Han ville att jag skulle g i borgen vilket jag sa nej till och d blev han sur. Sen kunde han inte betala tillbaka och satt dr med kronofogden efter sej.

Ja. Detta r ett utmrkt exempel p varfr man ALDRIG ngonsin skall g i borgen fr ngon!

Har ocks ftt frgan om att g i borgen, minst tv gnger vad jag minns, och sjlvklart sa jag ner bda gngerna. I det ena fallet blev det inget ln fr den som ville ha det, vad jag minns i a f. Men i det andra fallet fick hon till ett ln efter mycket stk och bk, och hon fick en hel del strul senare. Vet ej om hon hamnade hos fogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in