Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-30, 06:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja, okej, hela denna 'grej' är en hypotes som max, om man går efter wikipedia's definitioner. Jag vet att det är rätt och jag förstår att du vill påpeka detta, rättar mig in i ledet, bugar och bockar
Nej, det är ingen hypotes utan en teori.
Citera
2016-01-30, 11:33
  #14
Medlem
Fava098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Att universum inte bara fortfarande expanderar sedan big bang, utan dessutom gör detta i en accelererande utsträckning ansågs i alla fall säkert nog för att resultera i nobelpriset i fysik 2011.

Sedan har man ju kunnat bevisa att universum har börjat någon stans med hjälp utav bakkgrundsstrålningen om det nu var från en liten prick eller från ett annat universum vet man inte...
Och du har helt rätt... Bara det man Vet 100% att universum expanderar snabbare och snabbare
Kallas doppler effekten.
Citera
2016-01-30, 12:11
  #15
Medlem
Citat:
Och du har helt rätt... Bara det man Vet 100% att universum expanderar snabbare och snabbare
Kallas doppler effekten.
Men vänta doppler effekten är väl ändå att ljud eller ljus ändrar frekvens beroende på om det närmar sig eller avlägsnar sig från den som observerar.

För visso har man använt doppler effekten för att bevisa att universum expanderar (rödförskjutning av ljus) men expansionen i sig själv är inte doppler.
__________________
Senast redigerad av torba 2016-01-30 kl. 12:17.
Citera
2016-01-30, 12:49
  #16
Medlem
Fava098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Men vänta doppler effekten är väl ändå att ljud eller ljus ändrar frekvens beroende på om det närmar sig eller avlägsnar sig från den som observerar.

För visso har man använt doppler effekten för att bevisa att universum expanderar (rödförskjutning av ljus) men expansionen i sig själv är inte doppler.
Precis vad jag menade (var lite otydlig då jag hade glömt ordet rödförskjutning...)
Man har ju även kunnat se att , (med hjälp utav rödförskjutning) att galaxerna rör sig bort från oss med en accelererande fart. Men sedan att säga att det beror på mörk energi är ju inte något svar på någonting....
Citera
2016-01-30, 13:30
  #17
Medlem
AndersM79s avatar
Man vet således att universum expanderar med en accelererande hastighet. Exakt vad detta beror på är man inte överens om. Själv tror jag att det hela skapades då gud nös.
Citera
2016-01-30, 17:49
  #18
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Tvivlar starkt på att big bang har skett så nej.

Så vad tror du då? Adam & Eva kanske?
Citera
2016-01-30, 18:12
  #19
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Man vet således att universum expanderar med en accelererande hastighet. Exakt vad detta beror på är man inte överens om. Själv tror jag att det hela skapades då gud nös.

Prosit!

Synnerligen intressant är det i varje fall, frågan är vad det leder till & varför det är så, rent logiskt borde farten avta, vart får den kraft i från?
Citera
2016-02-01, 10:45
  #20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Nej, det är ingen hypotes utan en teori.

Gissningar och antaganden mer än teori om vi följer definitionerna ovan. Ingen vet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback