Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-13, 01:39
  #1
Medlem
Boofs avatar
Har aldrig spelat gitarr i hela mitt liv, men nu har jag fått en stor lust att börja. Är 18 år och inte speciellt skillad på nåt instrument... Tänkte försöka lära mig själv, med hjälp av polare och internet. Tror ni det går? Eller är det försent att lära sig allt från grunden? De flesta som kan spela börjar ju ganska tidigt...
Citera
2005-11-13, 02:08
  #2
Medlem
_Djt_Markuss avatar
Det ska nog inte vara några problem att lära sig genom polare och internet.. Det hade nog inte skadat och ta några lektioner iaf.
Jag själv försöker lära min polare att spela lite gitarr och det går riktigt bra för honom.

Det är aldrig försent .
Citera
2005-11-13, 02:39
  #3
Medlem
David_Brents avatar
Håller med... Bara du är målmedveten så du inte ger upp efter en vecka. Det är alltid svårt i början, fingrarna lyder inte och ackorden verkar anatomiskt omöjliga att ta. Men hav tålamod, ty efter ett tag kommer det att gå som en dans och du kan börja spela dina favoritlåtar alt. komponera egna, vilket ju var anledningen till att du överhuvudtaget började. Men som sagt, låt det ta tid, för det gör det! Lycka till!
Citera
2005-11-13, 02:46
  #4
Medlem
offhegoess avatar
Ett bra sätt att lära sig lira på är att stå i diverse musikaffärer och headbanga samtidigt som man spelar ursnabba och svåra solon.
Citera
2005-11-13, 03:09
  #5
Medlem
MistaDobalinas avatar
Ladda ner lite tabulaturer och spela med i dina favoritlåtar. Så lärde jag mej... Lätt å lära sej så och desutom är det väldigt kul,
Citera
2005-11-13, 08:25
  #6
Medlem
Vappas avatar
Dubbel :S
Citera
2005-11-13, 08:26
  #7
Medlem
Vappas avatar
Lektioner är egentligen onödigt. Börja med att öva hemma. Lär dig att ta lite ackord och träna upp smidigheten i fingrarna. Sen när du kan spela lite kan du ju ta några lektionern för att få tips om hur du ska gå vidare. Men det handlar precis som med allt annat om att lära sig själv, ingen kan göra det åt dig

www.gitarrskolan.tk Kanske inte världens bästa sida, men där kan du hitta alla ackorden, lite tablaturer och lite olika övningar.
Citera
2005-11-13, 12:54
  #8
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boof
Har aldrig spelat gitarr i hela mitt liv, men nu har jag fått en stor lust att börja. Är 18 år och inte speciellt skillad på nåt instrument... Tänkte försöka lära mig själv, med hjälp av polare och internet. Tror ni det går? Eller är det försent att lära sig allt från grunden? De flesta som kan spela börjar ju ganska tidigt...

Precis som jag då! Ska köpa en gitarr nästa gång man får cash, är med 18 och är så jäkla sugen på att börja lira. Har aldrig spelat förräns iår men har lirat lite när mina polare har repat och det är riktigt skoj!
Citera
2005-11-13, 12:59
  #9
Banned
jakobsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boof
Har aldrig spelat gitarr i hela mitt liv, men nu har jag fått en stor lust att börja. Är 18 år och inte speciellt skillad på nåt instrument... Tänkte försöka lära mig själv, med hjälp av polare och internet. Tror ni det går? Eller är det försent att lära sig allt från grunden? De flesta som kan spela börjar ju ganska tidigt...
gör det inte , det e tråkigt o man får ont i fingrarna
Citera
2005-11-13, 13:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offhegoes
Ett bra sätt att lära sig lira på är att stå i diverse musikaffärer och headbanga samtidigt som man spelar ursnabba och svåra solon.
...Som samtidigt är melodiösa och med wah-pedal.
Citera
2005-11-13, 13:10
  #11
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offhegoes
Ett bra sätt att lära sig lira på är att stå i diverse musikaffärer och headbanga samtidigt som man spelar ursnabba och svåra solon.

Jo det var den tråden som lade grunden för mitt nyvunna intresse för gittarspel. Med det tipset ka ndet bära hur långt som helst!
Citera
2005-11-13, 14:48
  #12
Medlem
benjas avatar
Gött att du vill börja Om jag kan ge något tips så är det att ladda hem Guitar pro 4 på www.guitar-pro.com ett skit bra program som du kan göra egna låtar i, lägga rythm, lära dig akord, lära dig stämmor samt ladda hem tabulaturer. Det enda som är jobbigt är att fullversionen kostar pengar men jag tycker det är helt klart värt det Tabultaurerna finns att hitta på www.mysongbook.com
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback