Citat:
Ursprungligen postat av
NeoFlexer
Hittade den här intressanta twitterdiskussionen mellan riksdagsledamoten Hanif Bali (M) och andra twittare. I den förklarar Hanif varför M har svängt i migrationsfrågan, och sedan kommer det intressanta:
Sedan följer en diskussion om hur tänket inom Moderaterna gick inför uppgörelsen med MP 2011. De hade inte alls tänkt sig den här stora migrationsströmmen utan räknade med 20000 invandrare. Vad tror ni, talar Hanif sanning, var Reinfeldt alldeles för naiv osv?
Här kan man läsa hela diskussionen, läsvärt:
https://twitter.com/hanifbali/status/691579654487023616
Låter väl ganska rimligt.
Så här var beviljade uppehållstillstånd för flyktingar mfl under Alliansens första period:
2007: 18 414
2008: 11 237
2009: 11 265
2010: 12 130
Dvs i snitt 13 261 personer per år. Det är ungefär 0.14% av befolkningen. Det tar över 7 år att komma upp i en på hundra med den takten. Det är inte uppenbart att just detta är att allvarligt problem.
Verkar väldigt rimligt att prioritera ned det, och ta itu med andra mer allvarliga systemfel i landet.
------------------------
Tittade igenom twittertråden. Jag brukar inte läsa sådan skit, och nu påminns jag om varför. Gosh, vilka totala knäppskallar han fick dras med.
Men svaren Bali gav verkar iaf vara konsistenta med vad som är mätbart i verkligheten. Att Reinfeldt ville prioritera finanserna istället och trodde att det skulle bita stämmer också med regeringens agerande.
Sedan var det helt klart en missbedömning att folket skulle surna till så mycket på utsocknes. Där gjorde Alliansen helt klart en missbedömning.
Det är också min uppfattning att det är Utlänningslagen från Göran Perssons regering som gällde.