Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-25, 18:49
  #1
Medlem
Vet inte om tråden ligger rätt.

Min laptop, ASUS V550C, hänger sig ofta. Minst en gång om dagen. Allt fryser, går inte att göra någonting. Vissa gånger kommer även ett jäkla brummande oljud från högtalarna. Någon som vet vad det kan vara och hur man fixar det? Kan ingenting om datorer.
Citera
2016-01-25, 19:57
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lättast är nog att du utför en fabriksåterställning eller rent av en ny installation som då avser operativsystemet.
Citera
2016-01-25, 20:15
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Vet inte om tråden ligger rätt.

Min laptop, ASUS V550C, hänger sig ofta. Minst en gång om dagen. Allt fryser, går inte att göra någonting. Vissa gånger kommer även ett jäkla brummande oljud från högtalarna. Någon som vet vad det kan vara och hur man fixar det? Kan ingenting om datorer.


När började det och vilken ändring hade du gjort en tid innan?

Kolla datorn med DISM, annars - ominstallera alla systemberoende drivisar.
Citera
2016-01-25, 21:47
  #4
Avstängd
chickenberry342s avatar
Förmodligen ramet som håller på att paja.
Citera
2016-01-25, 23:14
  #5
Medlem
Girlsbuttcheekss avatar
Fabrikåterställ den så tror jag den kommer att funka igen.
Citera
2016-01-26, 00:48
  #6
Medlem
Min gör samma sak efter att jag uppdaterade till WIN10. Kan det ha med det att göra?

Det där ("brummande") laggljudet brukar skrämma livet ur mig när man har hög volym i lurarna jeez
Citera
2016-01-26, 08:37
  #7
Medlem
Tack för alla tips!

Den enda ändringen jag kan minnas att jag har gjort är att uppdatera till Windows 10. Vill minnas att datorn successivt har hängt sig oftare och oftare sedan dess.
Citera
2016-01-26, 10:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Tack för alla tips!

Den enda ändringen jag kan minnas att jag har gjort är att uppdatera till Windows 10. Vill minnas att datorn successivt har hängt sig oftare och oftare sedan dess.

Jag hade också problem med windows 10, min dator hängde sig och det gick inte att uppdatera drivrutiner osv allt slutade funka typ men det visade sig vara ssd hårddisken som pajjat också. Om du har trasiga sektorer så kan det leda till att datorn segar och hänger sig om du kör program som ligger på dom trasiga sektorerna.
Citera
2016-01-26, 15:09
  #9
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Tack för alla tips!

Den enda ändringen jag kan minnas att jag har gjort är att uppdatera till Windows 10. Vill minnas att datorn successivt har hängt sig oftare och oftare sedan dess.

Har du tittat i: visa tillförlitlighetshistorik, efter en hängning?

Vad anges för felkälla??

Då jag fått hängningar efter UPPGRADERING till Windows 10, så orsakades hängningarna av ElanTPCfg64.exe, som trots att namnet anger en 64-bits version är installerad till
C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Hotkey\ElanTPCfg64.exe som är till för 32-bitars program??

Hmm....???
Citera
2016-01-27, 08:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du tittat i: visa tillförlitlighetshistorik, efter en hängning?

Vad anges för felkälla??

Då jag fått hängningar efter UPPGRADERING till Windows 10, så orsakades hängningarna av ElanTPCfg64.exe, som trots att namnet anger en 64-bits version är installerad till
C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Hotkey\ElanTPCfg64.exe som är till för 32-bitars program??

Hmm....???

Ursäkta, uppgradering.

När jag går in i "visa tillförlitlighetshistorik" hittar jag precis det du sa - C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Hotkey\ElanTPCfg64.exe. Hur löser jag detta?
Citera
2016-03-22, 20:40
  #11
Medlem
Drar upp en gammal tråd eftersom problemet återstår.

Min bror pillade lite med datorn för några månader sedan och efter det blev det bättre. Men bara idag har den hängt sig tre gånger...

När jag tittar i tillförlitlighetshistoriken verkar det som att den laggar vid uppdateringar. På två av uppdateringarna står det "Definitionsuppdatering för Windows Defender - KB2267602 (Definition 1.215.2606.0)" och den tredje "Get Started".

Under "kritiska händelser" står det bara "Den senaste avstängningen av datorn vid blabla den blabala skedde oväntat."

Eller så har inte uppdateringarna något att göra med att datorn hänger sig, jag vet inte.

Någon som har tips?
Citera
2016-03-22, 22:02
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Drar upp en gammal tråd eftersom problemet återstår.

Min bror pillade lite med datorn för några månader sedan och efter det blev det bättre. Men bara idag har den hängt sig tre gånger...

När jag tittar i tillförlitlighetshistoriken verkar det som att den laggar vid uppdateringar. På två av uppdateringarna står det "Definitionsuppdatering för Windows Defender - KB2267602 (Definition 1.215.2606.0)" och den tredje "Get Started".

Under "kritiska händelser" står det bara "Den senaste avstängningen av datorn vid blabla den blabala skedde oväntat."

Eller så har inte uppdateringarna något att göra med att datorn hänger sig, jag vet inte.

Någon som har tips?

Om det är en uppgradering till W10 så bör du göra en ren nyinstallation nu vilket även är vad MS rekommenderar. Det kommer sannolikt lösa dina problem likt det gjort för många andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback