Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-26, 20:25
  #385
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
I samband med att jag läste denna artikel så var det en tanke som slog mig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22888578.ab

Hur svårt skulle det egentligen inte vara att flyga in bomber som är fäst på drönare? En Phantom 4 kan bära över 1kg utan problem och kan komma upp i 70km/h utan last, och 1kg sprängdeg räcker ju definitivt för att döda någon.

Så låt oss säga att IS attackerar med hjälp av drönare. Detta skulle ju verkligen kunna skapa förödelse, och i teorin så skulle det vara ganska enkelt att spränga en världsledare i luften då man kan svepa ner från luften, och i en högljudd fotbollsarena, där Hollande definitivt kommer närvara nu under EM, så kommer man inte höra den komma och det är nog ganska svårt att lokalisera ett sånt litet föremål i den hastigheten med blotta ögat.

Ett annat mål skulle ju kunna vara att flyga in i motorerna på ett passagerarflygplan just när den lyfter. Det är nog bara en tidsfråga innan denna nya och populära hobby vänder sig emot oss och skapar rädsla.

Flygplanen har ju två motorer så det spelar inte så stor roll om en börjar brinna. Händer ibland vid sk birdstrikes och då går man helt enkelt ner igen så fort som möjligt så är inte mer dramatiskt än så.
Citera
2016-05-26, 22:36
  #386
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Flygplanen har ju två motorer så det spelar inte så stor roll om en börjar brinna. Händer ibland vid sk birdstrikes och då går man helt enkelt ner igen så fort som möjligt så är inte mer dramatiskt än så.
Det var därför jag skrev flyga in i motorerna. Plural

Frågan är hur svårt det är att träffa flygmotorer med en drönare. Diametern på jetmotorer är mellan 1.5 och 3 meter beroende på flygplanstyp, så det är en väldigt liten måltavla i dessa hastigheter. Ett typiskt passagerarflygplan susar fram i 250-300km/h när det lyfter, och det är just vid denna tidpunkt man vill slå till, när planet har passerat V1 och V2 och ska till att roterar. Slår man ut båda motorerna här så går det inte att ta ner planet på ett säkert sätt.

Men det är nog mer troligt att de använder drönare i andra sorters attacker. T.ex. Hollande på en fotbollsmatch
Citera
2016-05-26, 23:07
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
I samband med att jag läste denna artikel så var det en tanke som slog mig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22888578.ab

Hur svårt skulle det egentligen inte vara att flyga in bomber som är fäst på drönare? En Phantom 4 kan bära över 1kg utan problem och kan komma upp i 70km/h utan last, och 1kg sprängdeg räcker ju definitivt för att döda någon.

Så låt oss säga att IS attackerar med hjälp av drönare. Detta skulle ju verkligen kunna skapa förödelse, och i teorin så skulle det vara ganska enkelt att spränga en världsledare i luften då man kan svepa ner från luften, och i en högljudd fotbollsarena, där Hollande definitivt kommer närvara nu under EM, så kommer man inte höra den komma och det är nog ganska svårt att lokalisera ett sånt litet föremål i den hastigheten med blotta ögat.

Ett annat mål skulle ju kunna vara att flyga in i motorerna på ett passagerarflygplan just när den lyfter. Det är nog bara en tidsfråga innan denna nya och populära hobby vänder sig emot oss och skapar rädsla.

Hade nog varit knepigt kapa flygplan med dagens säkerhet ändå, men vet ju inte hur det skulle gått till i och för sig.
Citera
2016-05-31, 18:22
  #388
Medlem
Ratis avatar
USA varnar sina medborgare för att resa till Europa i sommar. Särskilt nämns fotbolls EM i Frankrike och "The Catholic Church’s World Youth Day" i Krakow.

U.S. citizens should also:

Exercise vigilance when in public places or using mass transportation.

Be aware of immediate surroundings and avoid crowded places.

Follow the instructions of local authorities, especially in an emergency.
Monitor media and local event information sources and factor updated information into your travel plans and activities.

Be prepared for additional security screening and unexpected disruptions.

Stay in touch with your family, have a plan if you are separated and ensure they know how to reach you in the event of an emergency.


https://travel.state.gov/content/pas...vel-alert.html
Citera
2016-05-31, 19:28
  #389
Medlem
arbogaeriks avatar
Hihihi, denna dj... skräckpropaganda..har nu pågått i mer än 15 år !!
Citera
2016-06-02, 17:25
  #390
Medlem
hejsan07s avatar
Var i Stockholm idag kl 30 grader varmt! Möter man i täckjacka.
Han var en gänglig ganska lång kille med svart skägg och flintskalle?frisyr med ickeeuropeiskt utseende iklädd en svart täckjacka och jeans!!
Det var olidligt varmt och han stack ut. Han halade upp en äldre mobiltyp från fickan och betedde sig oberört trots att vi stirrade.

Modell typhttps://www.google.se/search?q=t%C3%...NXJoMO6_r1M%3A

Vad gör man med sådan information?.
Citera
2016-06-02, 18:25
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Var i Stockholm idag kl 30 grader varmt! Möter man i täckjacka.
Han var en gänglig ganska lång kille med svart skägg och flintskalle?frisyr med ickeeuropeiskt utseende iklädd en svart täckjacka och jeans!!
Det var olidligt varmt och han stack ut. Han halade upp en äldre mobiltyp från fickan och betedde sig oberört trots att vi stirrade.

Modell typhttps://www.google.se/search?q=t%C3%...NXJoMO6_r1M%3A

Vad gör man med sådan information?.

Ja det var jättekonstigt, jag ser invandrare som går med jackor trotts värmen ganska ofta, dom tycker väl inte det är varmt helt enkelt.
är väl säkert varmare i deras hemländer.

edit: Ungefär som när jag gick med shorts i spanien när det var 20 grader varmt och spanjorerna gick med långärmat och långbyxor, du kan tro dom stirrade på mig då
__________________
Senast redigerad av pederN 2016-06-02 kl. 18:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback