Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-25, 12:39
  #1
Medlem
EnLitenFryss avatar
Lyssnar mycket på svenska podcasts, både professionella och gjorda av amatörer. En sak som jag funderar över är copyright.

Många poddar har intro-musik, jinglar och inslag som är copyright-skyddat. Typ en känd låt som intro, de klipper in ett ljudklipp från någon annan copyright-skyddad produktion för att de pratar om den, osv.

Hur funkar det med copyrighten? Jag tvivlar starkt på att poddarna, som kanske har några tusen lyssnare, betalar något till STIM eller liknande. De bara använder materialet och hoppas ingen ska märka något.

Om det är så att de bara kör, vad kan hända om någon rättighetsinnehavare kontaktar dem? Kan de bli ersättningsskyldiga retroaktivt, eller får de bara en tillsägelse att sluta använda materialet?

Jag har funderingar på att starta en egen podd nämligen, och om ingen bryr sig så skulle jag kunna tänka mig att använda copyrightskyddat material som intro och jingel osv.
Citera
2016-01-25, 13:57
  #2
Medlem
Run3s avatar
Ganska säker på att de bara skiter i det. Finns också poddar som kör pausmusik, vilket kan vara kända låtar de hittar på Spotify, etc.

Problem uppstår väl potentiellt om man skulle slänga upp ett sådant avsnitt på YouTube, som tar det på stort allvar. Har hört att SoundCloud också ska börja trappa upp sitt DMCA-filter.

Vill man köra safe får man väl ta CC-musik, även om det ofta är ganska tattigt. Och/eller hosta poddavsnitten på någon mindre tjänst som Libsyn, eller på egen server.

Vet att podcast-nätverket Jupiter Broadcasting haft återkommande problem med DMCA takedowns på sina avsnitt som de bl.a. postar på YouTube. Det kan vara att de i några sekunder av ett avsnitt på över en timma pratar om och tittar på en trailern och så åker hela avsnittet ner från YouTube. Jupiter Broadcasting använder i alla sina podcasts intromusik från Ronald Jenkees, som tydligen publicerar sin musik under en schysst licens.
Citera
2016-01-25, 14:09
  #3
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ganska säker på att de bara skiter i det. Finns också poddar som kör pausmusik, vilket kan vara kända låtar de hittar på Spotify, etc.

Problem uppstår väl potentiellt om man skulle slänga upp ett sådant avsnitt på YouTube, som tar det på stort allvar. Har hört att SoundCloud också ska börja trappa upp sitt DMCA-filter.

Vill man köra safe får man väl ta CC-musik, även om det ofta är ganska tattigt. Och/eller hosta poddavsnitten på någon mindre tjänst som Libsyn, eller på egen server.

Vet att podcast-nätverket Jupiter Broadcasting haft återkommande problem med DMCA takedowns på sina avsnitt som de bl.a. postar på YouTube. Det kan vara att de i några sekunder av ett avsnitt på över en timma pratar om och tittar på en trailern och så åker hela avsnittet ner från YouTube. Jupiter Broadcasting använder i alla sina podcasts intromusik från Ronald Jenkees, som tydligen publicerar sin musik under en schysst licens.

Tack för värdefull input. Då bör största faran med detta vara att hostingtjänsten har ett antipirat-skydd, att det automatiskt plockas bort från plattformar pga det.

Om det är som du och jag tror - att poddarna bara skiter i det och kör - så är det ganska oproffsigt. Några poddar har ju supermycket lyssnare, sponsorer och välavlönade programledare. Att då bara sno material rakt av för att ge mervärde till sitt program, det är ju i klass med värsta Torrent-piraten. När kommer första rättsfallet?
Citera
2016-01-25, 15:16
  #4
Medlem
Filip och Fredrik vill jag minnas har sagt i någon podd att de betalar för musiken. Om det stämmer eller inte vet jag ej. Har själv undrat en del över det där.

Filip Hammars frus podd, Veckans Bläcka, avslutade en gång med en the Beatles-låt. Det borde väl inte vara helt billigt om man måste betala för sig?
Citera
2016-01-26, 19:03
  #5
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Tack för värdefull input. Då bör största faran med detta vara att hostingtjänsten har ett antipirat-skydd, att det automatiskt plockas bort från plattformar pga det.

Om det är som du och jag tror - att poddarna bara skiter i det och kör - så är det ganska oproffsigt. Några poddar har ju supermycket lyssnare, sponsorer och välavlönade programledare. Att då bara sno material rakt av för att ge mervärde till sitt program, det är ju i klass med värsta Torrent-piraten. När kommer första rättsfallet?

Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Filip och Fredrik vill jag minnas har sagt i någon podd att de betalar för musiken. Om det stämmer eller inte vet jag ej. Har själv undrat en del över det där.

Filip Hammars frus podd, Veckans Bläcka, avslutade en gång med en the Beatles-låt. Det borde väl inte vara helt billigt om man måste betala för sig?

Jag lyssnar bara på mindre poddar, och jag tvivlar att de skulle bemöda sig med att betala för sig. Några exempel som jag kommer på nu:
  • Overkligt. De har musikpauser i sina avsnitt där musiken ofta är soundtrack från diverse spel och filmer. Se http://overkligt.se/musiken
  • Radio Mises. Deras introlåt är med i soundtracket från något gammalt PC-spel.
  • Ingrid & Conrad. De låter sina gäster önska musik, vilket kan vara allt mellan himmel och jord (t.ex. svensk dödsmetall, svensk dansband och amerikansk kristen lovsång).
  • Retroresan. Har musikpauser med retrospelsmusik.
Ett exempel jag däremot kommer på som jag vet betalar för sig är Motgift, som betalar STIM för musiken de spelar på sin radiokanal och under musikpauserna i sina poddavsnitt som sänds live. Dock klipper de sedan bort musiken i de nerladdningsbara versionerna av poddarna; jag gissar på att det finns olika STIM-licenser.
Citera
2016-01-26, 21:55
  #6
Medlem
robomans avatar
Jag har uppfattat det som att många struntar i det, och det finns ju inga svenska prejudikat som kan leda vägen.

Jag har en vän som jag vet betalar pengar till STIM. Hans podd handlar om psykadelisk rock och de spelar mycket musik. Jag har förstått det som att man inte behöver betala så mycket om man inte når ut till så många (i det här fallet antal nedladdningar antar jag). Finns någon gräns han nämnt där STIM-beloppet plötsligt blir mycket högre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback