Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-04, 12:42
  #25
Medlem
Masskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Bra skrivet

Jag vet att jag kan skapa en bra framtid och ett bra liv. Har visioner och mål som jag vet att jag kan uppnå. Har ett inre driv och en glöd som inte är av denna värld. Problemet med oxyn är att den släcker glöden, gör mig färglös och vissen. Så var det inte i början, definitivt inte. Sådär ja, några dagar till sedan är jag ren. Kommer aldrig att röra oxy igen, nästa gång kanske jag inte lyckas ta mig ur det.

Hur är tiden efter för er, blir suget starkt? Funderar på om jag ska gå på NA möten när jag blivit ren det kanske kan hjälpa.
Hur går det? Helt nollad nu? Suget är starkt som fan för mig, blir helt besatt av det ibland och börjar ofta igen då. Men mycket hänger ihop med den generella nedsatta funktionsdugligheten rent allmänt, tröttheten, apatin, depression, rastlöshet, ångest, osv. Mest vill jag bli "normal" igen, det handlar lika mycket om det som sökandet efter ruset.
Citera
2016-02-09, 14:02
  #26
Medlem
Hej. Tänkte dela av mig lite av min historia. När man kliver av är det alltid skönt tycker jag personligen att läsa andras kamp. Jag har många gånger läst här inne på forumet men nästan aldrig skrivit själv. Jag är 36 nu och har barn och heltidsjobb. För ca 10-12 år sen kom jag i kontakt med stacker (ephedra) för första gången. Då var syftet att lyckas gå ner snabbt i vikt medan man hade energi till jobb och träning. Nu i efterhand när jag tänker efter så kunde jag inte från början ens ta det i rätt doser utan tag alltid mer för att få kickar. För 8 år sen träffade jag min sambo som nu är på väg att bli ex. Hon har kronisk sjukdom och får ut medicin.hon använde tramadol, inte dagligen och hon delade gärna med sig av medicinen som gav mig energi i massor. Jag fick några dagar sen inget. Blev irriterad efteråt och trött. Fattade då inte att det var utsätt
utsättningssymtom.min sambo blev elak och arg på tramadol då efter en tid Så ställde jag ett ultimatum. Sluta med tramadolen eller så gör vi slut. Hon pratar med sin läkare och får ut oxycontin. Denna medicin blir hon trött av men inte arg så jag tyckte detta var ok.denna medicin är oxå nånting hon delar med sig av. Jag får av denna medicin sporadiskt under kanske ca 1 års tid. Verkar inte vara så stora problem. Lan kliva lite av och på hursomhelst verkar det som. Dom sista åren har hon legat på dos där hon fått ut 5*40 mg oxy per dag. Hon har då gett mig medicin utav den dosen då hon egentligen klarar sig på mindre. Så mina sista 5 år har varit ca 1 vecka på 120-160 mg oxy per dag sen torka några dagar sen får nya igen. Jag har aldrig haft problem att stå emot det fysiska begäret. Trots att jag mått väldigt dåligt några dagar så har jag ändå alltid låtit bli medicinen som är hennes för att hon ska klara sig.tack vare att man slutat från och till från 3dagar till någon vecka så har man trott att detta inte är så stort problem. Det är alltid lätt att lura sig själv. Jag känner igen mig i många av dessa historier . Den fysiska absen är egentligen inte så svårt att klara med den erfarenhet jag har skaffat mig på detta område så skulle kag aldrig sluta ct efter hög dos. Har testat detta med resultatet att man lika gärna kunde hänga sig. Om man fasar ut medin. Går bra att göra under ca 5 dagar så går det ändå att fungera som människa. Nu till problemet (inser att detta blir ett långt inlägg. Förlåt.) Jag har nu sagt tusen gånger att jag ska sluta då jag märker att jag planerar hela mitt liv efter tillgången på medicin. Jag har oxå blivit personlighetsförändrad att jag aldrig vill göra något längre. Kompisar har slutat fråga om man vill hänga på längre för jag vill aldrig göra nånting. Ingenting känns kul eller meningsfullt om jag inte har 120mg oxy i kroppen. Jag har kommit till en punkt där jag vet att jag måste sluta och genomlida apatin. Dock har jag inte hållit upp tillräckligt länge för att på allvar utmana apatin. Då jag försökt har sambon tyckt synd om mig efter en vecka eller två och erbjuder att bara må bra idag så kan man fortsätta igen efter. (Hon gillar mer att jag är lite glad). Vi båda vet innerst inne vad detta betyder men spelar teater och säger att det verkar vara en bra ide. Hur klarar man av apatin som jag förstått kan hålla i sig upp till ett halvår. Om någon behöver tips på att lindra den fysiska utsättningen så kan jag nog svara. Men sjölv behöver jag tips på att klara tiden efter abs.en . Nu bryter jag mitt inlägg här eftersom det håller på att bli en roman...
Citera
2016-03-28, 13:39
  #27
Medlem
Doodis avatar
Det skulle vara intressant att veta hur det har gått, eller skäms TS över att hon inte lyckades?

Med tanke på hennes inställning, att hon skulle ta tramadol för att känna sig "opi-skön", när det var exakt det hon skulle sluta med, så har jag svårt att tro att hon är helt ren idag.

Jag hoppas att jag har fel, men jag tror att jag har rätt.
Citera
2016-03-28, 14:02
  #28
Medlem
Har själv gjort ett försök att sätta ut Oxy-Contin med Tramadol men det gjorde saken
bara ännu värre (det står i FASS att man inte ska göra det).
Jag fick då ett epileptiskt anfall ute på stan och vaknade 5 timmar senare på akuten
och hade fått sy i huvudet. Blev inlagd i 5 dagar för observation och blev av med kör-
kortet i 3 månader.
Fick träffa en neurolog som helt dömde ut att använda Tram vid utsättning och han satte
in Oxy igen tillsammans med ett nedtrappningsschema.
Citera
2016-03-28, 15:17
  #29
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av witch561
Har själv gjort ett försök att sätta ut Oxy-Contin med Tramadol men det gjorde saken
bara ännu värre (det står i FASS att man inte ska göra det).
Jag fick då ett epileptiskt anfall ute på stan och vaknade 5 timmar senare på akuten
och hade fått sy i huvudet. Blev inlagd i 5 dagar för observation och blev av med kör-
kortet i 3 månader.
Fick träffa en neurolog som helt dömde ut att använda Tram vid utsättning och han satte
in Oxy igen tillsammans med ett nedtrappningsschema.
Jag har använt tramadol för att bli kvitt oxycontin och oxynorm, så det fungerar om man vet med sig att man inte är i riskzonen för EP/krampanfall. Man får också vara beredd på att det fortfarande kan bli jobbigt och man ska absolut inte sitta och försöka "bli skön" på tramen istället.
Citera
2016-03-28, 23:28
  #30
Medlem
calamatos avatar
Jag håller också på att sluta med Oxyn och det jag faktiskt tycker är jobbigast är dom jävla brain zapzen som kommer tid och otid dom hade jag gärna varit utan.
Citera
2017-12-14, 22:02
  #31
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Först och främst vill jag säga starkt jobbat! Fortsätt på den vägen

Jag måste dock varna dig för att vardagen efteråt, dvs. efter de fysiska begären släpper, är mörk och grå och du kommer ha svårt med att se lycka en långt tid framöver. Jag tycker det är en mycket jobbigare period än den fysiska AT:n man får när man lägger ner med en opiat.

Men om jag får vara djävulens advokat så skulle jag rekommendera att du köper en 2-3st 100mg sub trycker i dig 4-6mg dag ett, väntar två dagar, trycker i dig 3-4mg, väntar två dagar trycker i dig 2mg. Efter det ska AT:n från Oxyn mm ha försvunnit och du kan hoppa av suben. Jag brukar själv använda den metoden när jag måste av olika anlednignar lägga ner ett tag, ofta pga jobb. Men bli för tusan inte beroende av subben bara, det ska vara bra mycket värre om jag förstått det rätt!


Om du inte vet var man ska fixa sub så borde du gå till subprogrammet på sjukhuset där vid tolv och prata med de vänliga brukarna där ) Eller ja jag har förmig att du var från Malmö dvs. Annars vet i tusan, finns säkert i webshops med.



Om jag kan hjälpa på något vis eller du bara vill prata med någon som gått igenom samma visa så får du gärna PM:a

Väl mött!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback