Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-25, 11:55
  #1
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Hej allesammans!

Jag har tagit OxyContin oregelbundet i ett par år men det är dom senaste 6 månaderna som det har spårat ur. Ligger på ca 80-100 mg om dagen och har försökt trappa ner några gånger men det håller inte så länge.
Det värsta är att jag nu måste förlita mig på dessa piller för att klara vardagen. Jag fungerar verkligen inte utan dem kan knappt ta mig upp ur sängen.

Jag kommit till en punkt där jag känner att det räcker nu. Kan inte längre betala flera tusen i månaden för denna skit som dödar mig inombords!

Har försökt trappa ner men slutar alltid med att jag går upp igen. Måste helt enkelt sluta pang bom, utan nedtrappning. Får må kasst i någon vecka helt enkelt finns inget annat att be för. Nu till min plan - Har fixat tre kartor tramadol, 100 mg's hexal. Tänkte att 200-300 mg /dag kanske gör abstinensen uthärdlig tills det värsta är över? Lyckades även byta till mig lite Imovane som jag kan sova på som tur är.

Jag måste fixa detta, har skola och träning att sköta samt en vision och stark framtidstro. Det enda som står i vägen är den här jävla skiten! Om någon har tips, goda råd eller liknande erfarenheter som kan vara till hjälp så dela gärna med er.

/F


Info om mig;

Kön: Kvinna
Ålder: 19-23
Längd: 173-183
Brukar/missbrukar: Gräs, Morfin och imovane.
Tidigare erfarenheter: Cannabis, mdma, ecstasy, svamp, LSD, kokain, amfetamin, heroin, alkohol, mephedrone, spice, dxm, benzo, metadon, fentanyl och diverse pix.
Citera
2016-01-25, 12:27
  #2
Medlem
tarjaas avatar
Det är inte så jättehöga doser du tagit så det kommer gå bra bara du ger dig fan på det.

Försök ordna benzo du kan ta regelbundet under abstinensen, det kommer hjälpa dig mycket.

Lite gräs är aldrig fel heller. Ta 400-500 mg tram om dagen utspritt och trappa ner sakta på 10-14 dagar.

Se till att du får i dig näring, åtminstone några proteindrinkar elr buljong om du är riktigt dålig.

Har tänt av från morfin och heroin många gånger under sämre villkor än de du har nu.

Som sagt, bit ihop, de första 4 dagarna kommer va jobbiga för dig men sen vänder det faktiskt. Var glad att det inte är subutex du ska kliva av elr annat långdraget.

Lycka till!
Citera
2016-01-25, 20:08
  #3
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Det är inte så jättehöga doser du tagit så det kommer gå bra bara du ger dig fan på det.

Försök ordna benzo du kan ta regelbundet under abstinensen, det kommer hjälpa dig mycket.

Lite gräs är aldrig fel heller. Ta 400-500 mg tram om dagen utspritt och trappa ner sakta på 10-14 dagar.

Se till att du får i dig näring, åtminstone några proteindrinkar elr buljong om du är riktigt dålig.

Har tänt av från morfin och heroin många gånger under sämre villkor än de du har nu.

Som sagt, bit ihop, de första 4 dagarna kommer va jobbiga för dig men sen vänder det faktiskt. Var glad att det inte är subutex du ska kliva av elr annat långdraget.

Lycka till!
Har ingen benzo, tänkte att tram skulle vara bättre? Då kan jag bli opi-skön samtidigt som jag blir fri ifrån morfinet. Fast det kanske inte är så enkelt?

Är mycket glad att det inte är sub eller meta jag ska tända av på men dessa kommande dagar kommer bli ett helvete och kännas som att jag bara vill dö. Detta vet jag eftersom det har hänt att jag inte kunnat fixa eller haft pengar. Inbillar mig att tram ska mildra såpass mycket att jag kan fungera ändå.
Citera
2016-01-25, 20:21
  #4
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Har ingen benzo, tänkte att tram skulle vara bättre? Då kan jag bli opi-skön samtidigt som jag blir fri ifrån morfinet. Fast det kanske inte är så enkelt?

Är mycket glad att det inte är sub eller meta jag ska tända av på men dessa kommande dagar kommer bli ett helvete och kännas som att jag bara vill dö. Detta vet jag eftersom det har hänt att jag inte kunnat fixa eller haft pengar. Inbillar mig att tram ska mildra såpass mycket att jag kan fungera ändå.

Med det tänket kommer det inte gå , du måste släppa tänket med att bli "opiat skön" .
Att ersätta ett morfinpreparat med ett annat är bara skjuta upp det ofrånkomliga lidandet som blir när man ska av sådana här substanser.

Ge upp tanken på att gå av helt parallellt med en fullt fungerande vardag. Rekommenderar snarare att du checkar ur helt den första tiden. Söv ner dig under den första veckan åtminstone. Se till att någon hjälper dig med mat etc . Kom ihåg som du säkert märkt, det svåra är inte att gå av det är att förbli av.

Har du verkligen tröttnat på riktigt så råder jag dig att kontakta tex ett beroendecentrum, det kommer bli en tuff resa .

Lycka till!
Mvh Retarderad
__________________
Senast redigerad av Retarderad-Indian 2016-01-25 kl. 20:26.
Citera
2016-01-25, 20:36
  #5
Medlem
farfars avatar
Jag tycker verkligen inte du ska tramsa med tramadol. Du skjuter bara upp abstinensen som du förr eller senare ändå måste övervinna.

Tramadol är rätt så euforiserande, jag vet att oxy är det med, men vad jag vet så är Tramadolavtändning inte någon lek det heller, på sitt eget speciella sätt.

Imovane hade jag använt om jag absolut inte klarade av att somna, och kanske först andra sömnlösa natten eller så, och sen hade jag gjort ordentliga försök varje natt efter det att somna utan.
Citera
2016-01-25, 21:11
  #6
Medlem
Masskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Har ingen benzo, tänkte att tram skulle vara bättre? Då kan jag bli opi-skön samtidigt som jag blir fri ifrån morfinet. Fast det kanske inte är så enkelt?

Är mycket glad att det inte är sub eller meta jag ska tända av på men dessa kommande dagar kommer bli ett helvete och kännas som att jag bara vill dö. Detta vet jag eftersom det har hänt att jag inte kunnat fixa eller haft pengar. Inbillar mig att tram ska mildra såpass mycket att jag kan fungera ändå.
Opioid som opioid. Du lär inte kunna bli skön på tram nu, du har ju gått på oxy som är mycket starkare så din tolerans lär förhindra alla chanser till det. Eventuellt kan trammen funka att trappa ner på, men du lär inte må bra under tiden trots det, men du kommer må långt ifrån lika dåligt som utan. Samtidigt drar du ut på lidandet. Under en av mina första sub-avtändningar för många år sen använde jag tram som jag trappade ner under ca två veckor, efter att jag trappat ner subben under en lång tid till låga nivåer, och det var lättare att hoppa från trammen än direkt från subben, tyckte jag då, den gången. Nuförtiden efter väldigt många fler avtändningar på olika opioider kan jag ta gramvis med tram utan att få i princip nån lindring öht, en enorm skillnad till det sämre har det blivit, tyvärr.

Räkna inte med att fungera, räkna med att du är handikappat sjuk en tid framöver, åtminstone runt en vecka. Detta är liksom oundvikligt. Men en veckas intensivt lidande klarar man. Jag föredrar en kortare något mer intensiv AT än utdragna sessioner från helvetet som varar 3-4 veckor som sub t ex, det säger sig självt.
Citera
2016-01-25, 21:16
  #7
Medlem
Masskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Jag tycker verkligen inte du ska tramsa med tramadol. Du skjuter bara upp abstinensen som du förr eller senare ändå måste övervinna.

Tramadol är rätt så euforiserande, jag vet att oxy är det med, men vad jag vet så är Tramadolavtändning inte någon lek det heller, på sitt eget speciella sätt.

Imovane hade jag använt om jag absolut inte klarade av att somna, och kanske först andra sömnlösa natten eller så, och sen hade jag gjort ordentliga försök varje natt efter det att somna utan.
Jag tycker trammen är värd att testa i nedtrappningssyfte. Tram är alldeles för svagt i denna kontext för att helt kunna ersätta den nuvarande nivån så det kommer inte blir nån ersättare bara, utan mer av ett eventuellt användbart nedtrappningsverktyg. Om det är möjligt med nån form av rimlig nedtrappning på en lättare substans tycker jag det är värt att köra på det, det har definitivt funkat mycket bättre för mig med facit i hand. Har klarat av totalt cold turkey fem gånger i livet, men lyckats sluta många fler gånger med olika former av nedtrappningar. Cold turkey blir alldeles för skräckinjagande till slut helt enkelt, omänskligt. Imovane är jävligt bra att ha, även lyrica om det går att fixa.
__________________
Senast redigerad av Masskontroll 2016-01-25 kl. 21:18.
Citera
2016-01-25, 21:26
  #8
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masskontroll
Jag tycker trammen är värd att testa i nedtrappningssyfte. Tram är alldeles för svagt i denna kontext för att helt kunna ersätta den nuvarande nivån så det kommer inte blir nån ersättare bara, utan mer av ett eventuellt användbart nedtrappningsverktyg. Om det är möjligt med nån form av rimlig nedtrappning på en lättare substans tycker jag det är värt att köra på det, det har definitivt funkat mycket bättre för mig med facit i hand. Har klarat av totalt cold turkey fem gånger i livet, men lyckats sluta många fler gånger med olika former av nedtrappningar. Cold turkey blir alldeles för skräckinjagande till slut helt enkelt, omänskligt. Imovane är jävligt bra att ha, även lyrica om det går att fixa.

Tramadol står ju inte särskilt starkt emot oxykodon , men det är inte det som är problemet.

Grejen är att sätter man upp villkoren så att det är okej att använda i det här fallet en annan opiat(oid)
så kompromissar man tanken om total avhållsamhet.
Tramadolen blir en liten parentes i planen, men allteftersom det blir tuffare så kommer missbrukshjärnan bli slug och sakta men säkert kommer den där "parentesen" bli bredare och innehållet för vad som är okej att använda sig av likaså.

Det gäller att ha rätt mindset ifrån början, annars är det dömt att misslyckas

My two cent's

Må väl!
Retarderad
Citera
2016-01-25, 23:21
  #9
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Tramadol står ju inte särskilt starkt emot oxykodon , men det är inte det som är problemet.

Grejen är att sätter man upp villkoren så att det är okej att använda i det här fallet en annan opiat(oid)
så kompromissar man tanken om total avhållsamhet.
Tramadolen blir en liten parentes i planen, men allteftersom det blir tuffare så kommer missbrukshjärnan bli slug och sakta men säkert kommer den där "parentesen" bli bredare och innehållet för vad som är okej att använda sig av likaså.

Det gäller att ha rätt mindset ifrån början, annars är det dömt att misslyckas

My two cent's

Må väl!
Retarderad
Har starkt mindset och kommer inte fortsätta med trammen när jag har blivit ren. Morfin och tram är två helt olika substanser, har ju noll tolerans för tram och även fast den just nu är hög på morfin så skulle jag bli helt väck på 500mg tram i nuläget. Mao tar avtändningen från morfinet inte längre tid för att jag tar tram, om jag har fattat det hela rätt. Hoppas trammen hjälper så pass mycket att jag inte behöver ligga med dödsångest och sådär. Första dagen imorgon tog min sista oxy nyss. Vi får ser hur det går men känner mig försiktigt optimistisk.
Citera
2016-01-25, 23:56
  #10
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Har starkt mindset och kommer inte fortsätta med trammen när jag har blivit ren. Morfin och tram är två helt olika substanser, har ju noll tolerans för tram och även fast den just nu är hög på morfin så skulle jag bli helt väck på 500mg tram i nuläget. Mao tar avtändningen från morfinet inte längre tid för att jag tar tram, om jag har fattat det hela rätt.

Det har du inte. Det bör råda korstolerans mellan substanserna. Efter att jag hade kört sub i cirka 3 månader, inte varje dag heller utan uppehåll på uppemot en vecka här och där (jag var nog oftare ren än subbad när jag tänker efter) , så hände knappt någonting på 1000mg tramadol. Innan detta hade jag blivit riktigt skön på typ 600-700mg.
Du kommer må dåligt och du kommer inte bli opi-skön.
Citera
2016-01-25, 23:56
  #11
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Har starkt mindset och kommer inte fortsätta med trammen när jag har blivit ren. Morfin och tram är två helt olika substanser, har ju noll tolerans för tram och även fast den just nu är hög på morfin så skulle jag bli helt väck på 500mg tram i nuläget. Mao tar avtändningen från morfinet inte längre tid för att jag tar tram, om jag har fattat det hela rätt. Hoppas trammen hjälper så pass mycket att jag inte behöver ligga med dödsångest och sådär. Första dagen imorgon tog min sista oxy nyss. Vi får ser hur det går men känner mig försiktigt optimistisk.

Härligt att höra !
Jag tror helt och fullt på det du säger, men missbrukshjärnan är inte att lite på .
Därför jag förespråkar ett tufft regelverk för sig själv från dag ett.

Jag vet mycket väl vad tramadol och oxykodon är, och de fungerar på ett liknande sätt (men ändå inte ska tilläggas)
Du kan hålla dig flytande på oxy när du har uttsättningssympton på tramadol och vice värsa.
Doserna måste såklart regleras tramadol har en ratio på 5:1 till morfin. 500mg tramadol =100mg morfin . Morfin har i sin tur 1:1.5 till oxykodone ,100mg morfin= 150mg oxykodon

Du kommer dit alla som ska av skiten hamnar tillslut, enda är om du vill skjuta upp det ett par dagar.
Ångest kommer du få det är en sak jag kan garantera.

Må väl!
Retarderad
__________________
Senast redigerad av Retarderad-Indian 2016-01-26 kl. 00:03.
Citera
2016-01-26, 10:18
  #12
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Härligt att höra !
Jag tror helt och fullt på det du säger, men missbrukshjärnan är inte att lite på .
Därför jag förespråkar ett tufft regelverk för sig själv från dag ett.

Jag vet mycket väl vad tramadol och oxykodon är, och de fungerar på ett liknande sätt (men ändå inte ska tilläggas)
Du kan hålla dig flytande på oxy när du har uttsättningssympton på tramadol och vice värsa.
Doserna måste såklart regleras tramadol har en ratio på 5:1 till morfin. 500mg tramadol =100mg morfin . Morfin har i sin tur 1:1.5 till oxykodone ,100mg morfin= 150mg oxykodon

Du kommer dit alla som ska av skiten hamnar tillslut, enda är om du vill skjuta upp det ett par dagar.
Ångest kommer du få det är en sak jag kan garantera.

Må väl!
Retarderad
Tack för ditt svar.

Men nej tänker inte skjuta upp det mer nu. Slängde nyss i mig 300 mg tram och inväntar effekt. Skolan får vara idag...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback