• 1
  • 2
2016-01-25, 13:02
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Okej borde absolut sett till att få detta på papper som du säger..

Så ditt tips i mitt fall är att göra?

Ja, du... Tala med nya chefen. Säg att ni kom överens om en diskussion angående lönen. Han kan kolla med gamla chefen eftersom han finns kvar vad jag förstod. Vägrar han så kräv att ni ska göra en utvecklingsplan för dig som medarbetare. Du vill ha X kr/mån i lön samt ansvar för Y och för detta behöver du utbildning Z. Inom 3 år ska ni tillsammans nå detta målet genom delmål 1, 2 och 3. Se till att han åtar sig detta och skriv ett referat som han bekräftar. Sedan följer du detta slaviskt så de inte kan backa. Kan sluta med att du får 0 nu men om 3 år sitter du bra till. Då slutar du
Citera
2016-01-25, 19:31
Medlem
Citat:
Hej!

Har snart varit på företaget i 6 månader = min provanställning går snart ut och det är dags för fast/tillsvidareanställning. Som jag förstått det så är ledningen nöjda med mig så jag ser inga hinder med att jag blir kvar/ de vill ha kvar mig.

När jag förhandlade fram min ingångslön så landade den på 26-28' kr/mån. Jag kom direkt från skolbänken och hade gjort mitt ex-jobb hos företaget. Jag fick en tjänst som en tidigare anställd haft (som fick sluta). Jag arbetar nu som ansvarig över mitt område och har ganska mycket ansvar.

Nu till frågan: När min chef och jag kom överens om min ingångslön så sa jag att jag förväntade mig en omförhandling om lön/förmåner när provanställningen tog slut, detta OK'ade han. Sedan blev det omstrukturering inom organisationen och jag fick en ny chef precis när jag började. Han känner troligtvis inte till att jag ville ha en omförhandling efter 6 månader. Men detta kanske är naturligt och en självklarhet?

Jag vet inte riktigt hur det går till när en provanställning går ut, antar att det är olika på varje företag men ett nytt avtal bör väl skrivas och då kanske löne-snacket kommer upp automatiskt? Jag har ingen aning om vad jag bör kräva i lön/hoppas på. Googlar man på min titel så är snittlönen mellan 35-50 tusen men då handlar det om erfarenhet på 7-15 år. Detta har ju absolut inte jag. Det finns heller ingen som har en liknande tjänst på företaget så jag har inget att jämföra med.

Hur får jag reda på vad min arbetsgivare "värderar" mig i? Givetvis enklast att bara fråga men vill gärna vara förberedd innan och veta lite vilka knappar jag ska trycka på vid en förhandling?

Någon som suttit i en liknande situation? Jag är jätte nöjd med tjänsten och ser det som en väldigt bra chans att få utveckla både mig själv och företaget. Lönen spelar i detta fall inte något JÄTTE stor roll men självklart så vill jag ha så bra betalt som möjligt.

Hej!

Som nämnt tidigare så finns det inget som säger att ni kommer ha något lönesamtal utan det avtal du skrev på vid anställningen kommer gälla och övergå till din tillsvidare anställning. Om inget annat anges i avtalet, om du pratade med din chef så borde han uppdaterat avtalet med detta innan du skrev på. Men du ska givetvis ska du ta upp frågan till diskussion igen, då det var ett muntligt avtal med arbetsgivaren som han då representerade.

Att löneförhandla nu så nära de vanliga lönesamtalen är klurigt då borde du se hur många procent du anser att du vill höja lönen sett från dagens arbete, sedan lägga på de procent som är den tänkta procentuella ökningen vid den vanliga lönerevisionen. Ofta kommunicerat av fackförbunden.

Om du förhandlar om lönen innan lönerevision så skulle jag tro att du inte får förhandla i den ordinarie revision, så detta måste du ta med i din beaktning. Om du inte får ett nytt avtal där det står att du skall vara med i den ordinarie.

Ett tips är att alltid se till att chefen uppdaterar alla avtal med det ni kommer fram till innan de skrivs på.

Lycka till!
Citera
2016-01-26, 09:23
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
De flesta företag har lönerevision under våren.
Det du bör göra är att sitta lugnt i båten med det avtal du har o sedan under utvecklingssamtalet kräva en rejäl höjning.
Dumt att kräva det när du ska få fast anställning då detta kan få dem att ändra sitt beslut.

Sedan har jag aldrig varit med om att en provanställning övergår till fast genom ett möte/nytt avtal.
Borde stå på ditt avtal att du är tillsvidareanställd med en provperiod på sex månader.
Vad skulle anses som en "bra höjning"? Givetvis väldigt svårt att svara på för dig/er som inte känner till min situation på min arbetsplats men.. Är det extremt ovanligt att man "får" en ökning på 15-20% vid första höjningen? Jag är chef/ansvarig för min avdelning men jag är också den enda på företaget på den avdelningen (därför vill jag heller inte kalla mig chef).

Min huvudsakliga arbetsuppgift kan man säga är att spara in pengar åt företaget och detta har jag (enligt mig själv) lyckats bra med hittills och jag har dokumenterat allt för att kunna visa upp resultat och beräkningar inför en löneförhandling. Besparingarna kommer vi dock märka av fullt ut inom ca 1/2 - 1 år.

Jag tycker själv att jag förtjänar mer än min nuvarande lön men trotts det så kanske en arbetsgivare aldrig gör en stor första ökning?
Citera
2016-01-26, 12:30
Medlem
Vet du om de brukar vara så att alla anställda för gå på ett lönesamtal 1 gång/år? eller är det som på många företag att man inte har något sånt samtal? Där styr endast det fackliga framförhandlade avtalet årligen. Så har vi, och är man inte nöjd får man själv begära ett möte med chefen om man anser sig värd mer i lön.

Din anställning kommer till 99,99% säkerhet bara att fortsätta över till en tillsvidare anställning. Att få en tillsvidare anställning har ingenting med löneökning att göra sålänge ingenting har avtalats vid anställningen. Då ska de stå i dina papper, annars gäller ingenting.
Citera
2016-01-26, 13:06
Medlem
Citat:
Jag fick en tjänst som en tidigare anställd haft (som fick sluta). Jag arbetar nu som ansvarig över mitt område och har ganska mycket ansvar.

Det finns heller ingen som har en liknande tjänst på företaget så jag har inget att jämföra med.

1. Skäms inte för att vilja ha bra betalt. Det är därför vi arbetar..

2. Ta i så du spricker och lite till.

3. Av det jag lämnade i ditt citat ser det enl. mig ut som om det skulle kunna bli lite jobbigt för företaget om du måste ersättas.. Ta i lite till.

Lycka till.

EDIT: Jag är själv provanställd just nu och enl. mitt avtal så löper det ut efter 6 mån. Om jag då ska fortsätta vara anställd måste nya papper signeras, vilket alltså automatiskt ger både mig och AG en möjlighet att omförhandla eller avbryta anställningen. Så trodde jag det alltid var men jag är oerfaren kring sådant..
Senast redigerad av se33 2016-01-26 kl. 13:09.
Citera
2016-01-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
EDIT: Jag är själv provanställd just nu och enl. mitt avtal så löper det ut efter 6 mån. Om jag då ska fortsätta vara anställd måste nya papper signeras, vilket alltså automatiskt ger både mig och AG en möjlighet att omförhandla eller avbryta anställningen. Så trodde jag det alltid var men jag är oerfaren kring sådant..

En provanställning övergår med automatik till en tillsvidareanställning. Inga nya avtal eller omförhandlingar krävs.
Citera
2016-01-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
En provanställning övergår med automatik till en tillsvidareanställning. Inga nya avtal eller omförhandlingar krävs.

Du menar att det är praxis att den övergår?

För jag fick förklarat för mig att mitt avtal INTE gör det. Det finns dessutom ingenting som säger att jag skulle fortsätta vara anställd efter 6 mån. Avtalet har ett start och ett slut datum. That's it.
Citera
2016-01-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Du menar att det är praxis att den övergår?

För jag fick förklarat för mig att mitt avtal INTE gör det. Det finns dessutom ingenting som säger att jag skulle fortsätta vara anställd efter 6 mån. Avtalet har ett start och ett slut datum. That's it.

Nej, jag menar att det står i LAS att den gör det. Så det är lagstadgat. That's it.

Den som "förklarade" för dig verkar inte ha någon större koll på arbetsrätt.

6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

https://lagen.nu/1982:80
Citera
2016-01-27, 10:38
Medlem
seusss avatar
Citat:
Hej!

Har snart varit på företaget i 6 månader = min provanställning går snart ut och det är dags för fast/tillsvidareanställning. Som jag förstått det så är ledningen nöjda med mig så jag ser inga hinder med att jag blir kvar/ de vill ha kvar mig.

När jag förhandlade fram min ingångslön så landade den på 26-28' kr/mån. Jag kom direkt från skolbänken och hade gjort mitt ex-jobb hos företaget. Jag fick en tjänst som en tidigare anställd haft (som fick sluta). Jag arbetar nu som ansvarig över mitt område och har ganska mycket ansvar.

Nu till frågan: När min chef och jag kom överens om min ingångslön så sa jag att jag förväntade mig en omförhandling om lön/förmåner när provanställningen tog slut, detta OK'ade han. Sedan blev det omstrukturering inom organisationen och jag fick en ny chef precis när jag började. Han känner troligtvis inte till att jag ville ha en omförhandling efter 6 månader. Men detta kanske är naturligt och en självklarhet?

Jag vet inte riktigt hur det går till när en provanställning går ut, antar att det är olika på varje företag men ett nytt avtal bör väl skrivas och då kanske löne-snacket kommer upp automatiskt? Jag har ingen aning om vad jag bör kräva i lön/hoppas på. Googlar man på min titel så är snittlönen mellan 35-50 tusen men då handlar det om erfarenhet på 7-15 år. Detta har ju absolut inte jag. Det finns heller ingen som har en liknande tjänst på företaget så jag har inget att jämföra med.

Hur får jag reda på vad min arbetsgivare "värderar" mig i? Givetvis enklast att bara fråga men vill gärna vara förberedd innan och veta lite vilka knappar jag ska trycka på vid en förhandling?

Någon som suttit i en liknande situation? Jag är jätte nöjd med tjänsten och ser det som en väldigt bra chans att få utveckla både mig själv och företaget. Lönen spelar i detta fall inte något JÄTTE stor roll men självklart så vill jag ha så bra betalt som möjligt.

Förvänta dig inte att få någon löneökning efter din provanställningen då den går över per automatik i en tillsvidareanställning. Jag tycker dock du ska påpeka att du önskar förhandla om din lön. Jag tror en realistisk höjning nu efter 6 månader är 2-3 tusen, men förvänta dig inte att du får den. Får du det inte så har du ju redan tryckt på att du förväntar dig mer betalat inför lönesamtalet nu i vår.
Citera
2016-01-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, jag menar att det står i LAS att den gör det. Så det är lagstadgat. That's it.

Den som "förklarade" för dig verkar inte ha någon större koll på arbetsrätt.

6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

https://lagen.nu/1982:80

Verkar ju helt rimligt dock.. Jag fick alltså beskedet att min anställning inte övergår till en tillsvidareanställning samtidigt som jag skrev mitt avtal? Något jag personligen såg som positivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in