• 1
  • 2
2016-01-25, 09:28
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Hej!

Har snart varit på företaget i 6 månader = min provanställning går snart ut och det är dags för fast/tillsvidareanställning. Som jag förstått det så är ledningen nöjda med mig så jag ser inga hinder med att jag blir kvar/ de vill ha kvar mig.

När jag förhandlade fram min ingångslön så landade den på 26-28' kr/mån. Jag kom direkt från skolbänken och hade gjort mitt ex-jobb hos företaget. Jag fick en tjänst som en tidigare anställd haft (som fick sluta). Jag arbetar nu som ansvarig över mitt område och har ganska mycket ansvar.

Nu till frågan: När min chef och jag kom överens om min ingångslön så sa jag att jag förväntade mig en omförhandling om lön/förmåner när provanställningen tog slut, detta OK'ade han. Sedan blev det omstrukturering inom organisationen och jag fick en ny chef precis när jag började. Han känner troligtvis inte till att jag ville ha en omförhandling efter 6 månader. Men detta kanske är naturligt och en självklarhet?

Jag vet inte riktigt hur det går till när en provanställning går ut, antar att det är olika på varje företag men ett nytt avtal bör väl skrivas och då kanske löne-snacket kommer upp automatiskt? Jag har ingen aning om vad jag bör kräva i lön/hoppas på. Googlar man på min titel så är snittlönen mellan 35-50 tusen men då handlar det om erfarenhet på 7-15 år. Detta har ju absolut inte jag. Det finns heller ingen som har en liknande tjänst på företaget så jag har inget att jämföra med.

Hur får jag reda på vad min arbetsgivare "värderar" mig i? Givetvis enklast att bara fråga men vill gärna vara förberedd innan och veta lite vilka knappar jag ska trycka på vid en förhandling?

Någon som suttit i en liknande situation? Jag är jätte nöjd med tjänsten och ser det som en väldigt bra chans att få utveckla både mig själv och företaget. Lönen spelar i detta fall inte något JÄTTE stor roll men självklart så vill jag ha så bra betalt som möjligt.
Citera
2016-01-25, 09:32
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Vill heller inte framstå som en person som kräver för mycket och bara tänker på pengar..

Även om lönen är viktig rent pengamässigt så ser jag det också som ett bevis på att företaget är nöjda med mina insatser och vill satsa på mig. Det blir en slags morot för mig att arbeta ännu hårdare.

Ett symbolisk "bra jobbat, vi tror på dig och vill ha kvar dig i vår organisation".
Citera
2016-01-25, 09:39
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag tycker att du ska börja med att nämna det för din chef att du vill ha ett lönesamtal i samband med omskrivning av kontrakt.

Rimligtvis så om du har 26'-28' i dagsläget så bör du gå upp 5% för att bli fastanställd och sen hade du bytt tjänst också och fått mer ansvar så totalt kanske 10% upp i lön. Det är ett rimligt krav, men eftersom du vill ha 10% bör du föreslå något över, säg 15% så du har lite mån att pruta med.

Sen ska du kanske inte förvänta dig att det blir så bra, men man ska ha ambitionen för det. Det beror helt på företagets policy med mera.
Citera
2016-01-25, 09:40
Medlem
Om du inte presenteras för en ny lön av arbetsgivaren I samband med att din provanställning övergå i fast, så gör du själv inte något heller. Det tar du i så fall upp när du varit trygg en tid.
Citera
2016-01-25, 09:46
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag tycker att du ska börja med att nämna det för din chef att du vill ha ett lönesamtal i samband med omskrivning av kontrakt.

Rimligtvis så om du har 26'-28' i dagsläget så bör du gå upp 5% för att bli fastanställd och sen hade du bytt tjänst också och fått mer ansvar så totalt kanske 10% upp i lön. Det är ett rimligt krav, men eftersom du vill ha 10% bör du föreslå något över, säg 15% så du har lite mån att pruta med.

Sen ska du kanske inte förvänta dig att det blir så bra, men man ska ha ambitionen för det. Det beror helt på företagets policy med mera.
Förlåt om jag var otydlig. Det var min dåvarande chef som bytte tjänst precis när jag började och då fick jag en ny chef. Jag har haft samma tjänst sedan dag 1.
Citera
2016-01-25, 09:49
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Förlåt om jag var otydlig. Det var min dåvarande chef som bytte tjänst precis när jag började och då fick jag en ny chef. Jag har haft samma tjänst sedan dag 1.

Aha, jag missförstod, när jag läste det nu igen så var det klart som korvspad. Men inom rimlighetsspannet så bör du då öka med runt 5%. Så lägg dig lite högre för att ha lite prutmån.
Citera
2016-01-25, 09:52
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du inte presenteras för en ny lön av arbetsgivaren I samband med att din provanställning övergå i fast, så gör du själv inte något heller. Det tar du i så fall upp när du varit trygg en tid.
Bör jag inte känna mig hyfsat trygg om jag får veta att de vill ha kvar mig? Kan en diskussion skada mig även om jag bara försöker förhandla och sedan lägger mig om vi inte kommer överens?

Tänkte samma tanke som du först, ligga lågt och gilla läget nu i början ifall jag inte blir erbjuden någon ny lön. Men samtidigt så betyder det troligtvis att jag ska jobba ett helt år till innan jag får en ny chansa.. för mig känns det väldigt långt och skulle jag då t ex bara bli erbjuden 5% i höjning så skulle jag bli extremt besviken.

För känns svårare att gå från den lön jag haft i 1,5 år till att öka den med 20-25% på en gång? Nu skulle jag bli väldigt nöjd om jag fick en höjning på ca 15%. Skulle jag få den höjningen om 1 år så skulle det kännas för lite för den tjänst jag har. Svårt det här..
Citera
2016-01-25, 09:57
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Bör jag inte känna mig hyfsat trygg om jag får veta att de vill ha kvar mig? Kan en diskussion skada mig även om jag bara försöker förhandla och sedan lägger mig om vi inte kommer överens?

Tänkte samma tanke som du först, ligga lågt och gilla läget nu i början ifall jag inte blir erbjuden någon ny lön. Men samtidigt så betyder det troligtvis att jag ska jobba ett helt år till innan jag får en ny chansa.. för mig känns det väldigt långt och skulle jag då t ex bara bli erbjuden 5% i höjning så skulle jag bli extremt besviken.

För känns svårare att gå från den lön jag haft i 1,5 år till att öka den med 20-25% på en gång? Nu skulle jag bli väldigt nöjd om jag fick en höjning på ca 15%. Skulle jag få den höjningen om 1 år så skulle det kännas för lite för den tjänst jag har. Svårt det här..

Det är kutym att justera lönen vid övergång från prov- till fastanställning. Sen är det alltid så att alla inte följer det inrutade. Men att det inte skulle ske en förbättring i lön ser jag som föga troligt. I sådant fall ska du dra öronen åt dig och kanske se efter nytt jobb.
Citera
2016-01-25, 10:53
Medlem
Mig veterligen så löper ju anställningen på, dvs du får ingen "ny" anställning och då är jag rätt övertygad att du inte kan förhandla om ny lön.

Men visst! Prova kan du! Mina tidigare erfarenheter säger iaf nej till ny förhandling och att man får vänta till det årliga medarbetarsamtalet/lönesamtalet och förhandla där.
Citera
2016-01-25, 10:53
Medlem
Jthunderas avatar
Provanställning ska kosta. Även för en färsking. Det är svårt att hävda sig utan erfarenhet men du bör förhandla detta vid anställning inte vid övergång. När du skrev på från början skulle du krävt att ifall de väljer att behålla dig går lönen upp med ex 10%. Sånt här ska stå på papper. Inte något löst löfte av chefen som nu inte finns kvar.

Nu kom frågan aldrig upp i min senaste förhandling men hade de föreslagit provanställning skulle jag accepterat med förbehållet att min lön höjs med antal provmånader + 1000 kr/mån vid övergång till fast. Alltså 6 mån provanställning = +6000 kr/mån vid fast. Med dagens rekryteringsprocesser och krav för kvalificerade tjänster är det respektlöst att begära provanställning. Att bara vägra är dock tjurigt så då är det bättre att ge dem ett moterbjudande.

Jag kan inte riktigt se argumenten till varför du ska få högre lön nu. Du arbetar varken mer eller bättre. Tvärtom blir du en ökad risk eftersom de nu inte kan göra sig av med dig hur som helst. Det kommer att hänga mycket på hur tillgång/efterfrågan ser ut i din bransch och hur svårt det är att lära upp en ersättare.
Citera
2016-01-25, 11:16
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Provanställning ska kosta. Även för en färsking. Det är svårt att hävda sig utan erfarenhet men du bör förhandla detta vid anställning inte vid övergång. När du skrev på från början skulle du krävt att ifall de väljer att behålla dig går lönen upp med ex 10%. Sånt här ska stå på papper. Inte något löst löfte av chefen som nu inte finns kvar.

Nu kom frågan aldrig upp i min senaste förhandling men hade de föreslagit provanställning skulle jag accepterat med förbehållet att min lön höjs med antal provmånader + 1000 kr/mån vid övergång till fast. Alltså 6 mån provanställning = +6000 kr/mån vid fast. Med dagens rekryteringsprocesser och krav för kvalificerade tjänster är det respektlöst att begära provanställning. Att bara vägra är dock tjurigt så då är det bättre att ge dem ett moterbjudande.

Jag kan inte riktigt se argumenten till varför du ska få högre lön nu. Du arbetar varken mer eller bättre. Tvärtom blir du en ökad risk eftersom de nu inte kan göra sig av med dig hur som helst. Det kommer att hänga mycket på hur tillgång/efterfrågan ser ut i din bransch och hur svårt det är att lära upp en ersättare.
Okej borde absolut sett till att få detta på papper som du säger..

Så ditt tips i mitt fall är att göra?
Citera
2016-01-25, 12:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Okej borde absolut sett till att få detta på papper som du säger..

Så ditt tips i mitt fall är att göra?
De flesta företag har lönerevision under våren.
Det du bör göra är att sitta lugnt i båten med det avtal du har o sedan under utvecklingssamtalet kräva en rejäl höjning.
Dumt att kräva det när du ska få fast anställning då detta kan få dem att ändra sitt beslut.

Sedan har jag aldrig varit med om att en provanställning övergår till fast genom ett möte/nytt avtal.
Borde stå på ditt avtal att du är tillsvidareanställd med en provperiod på sex månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in