Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-25, 01:48
  #1
Medlem
Om en 2D fyrkant i ett 2D universum åkte mot samma håll länge och vid en punkt inse att den är på punken den startade så skulle det betyda att den befinner sig på en 3D sfär. Samma sak om en myra vandrade runt en fotboll.

Om vårat universum följer samma regler om man åkte i en och samma riktning länge och sen hamna på stället man startade, skulle inte det betyda att man befann sig i/på/genom en 4-dimisionell sfär? En "hypersphere" som det kallas på Engelska. Jag är inget direkt snille när det kommer till matematik men det borde följa samma mönster tror jag.

Nu skulle det vara svårt att bevisa det etc.

men jag tycker att den är en häftig grej att fundera på.


Länkar angående detta:

Wikipedia Hypersphere: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersphere

Mathworld Hypersphere: http://mathworld.wolfram.com/Hypersphere.html
Citera
2016-01-25, 02:38
  #2
Medlem
Har du tid?

Läs lite här.
https://www.quora.com/How-can-one-vi...ensional-space
Citera
2016-01-25, 04:39
  #3
Medlem
Flaskhalsats avatar
Nej, det är som myten om att människan kan se i tre dimensioner. Människan ser enbart längd och bredd där djup är en illusion baserad på ögonens sidsättning.
Citera
2016-01-25, 07:43
  #4
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nej, det är som myten om att människan kan se i tre dimensioner. Människan ser enbart längd och bredd där djup är en illusion baserad på ögonens sidsättning.

Då är väl "längd och bredd" lika mycket en illusion baserad på att ögats tappar och stavar är utspridda över ögats botten?
Citera
2016-01-25, 07:51
  #5
Avstängd
ArrBBCCs avatar
Är det inte så att vi ser med hjärnan via ögonen? Det är väl just därför man ser bilder i drömmar trots att man inte använder ögonen?
Citera
2016-01-25, 08:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Då är väl "längd och bredd" lika mycket en illusion baserad på att ögats tappar och stavar är utspridda över ögats botten?
Nej, det är inte samma sak. Det vi ser är två tvådimensionella bilder. Resten är hjärnan som tolkar.
Citera
2016-01-25, 09:28
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nej, det är inte samma sak. Det vi ser är två tvådimensionella bilder. Resten är hjärnan som tolkar.

OK, jag tror jag förstår hur ni menar - man skulle rent teoretiskt kunna plocka ut 2-dimensionella bilder rätt av från synnerven - men en 3D-bild blir det först när hjärnan fått göra sitt pusslande?
Citera
2016-01-25, 09:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK, jag tror jag förstår hur ni menar - man skulle rent teoretiskt kunna plocka ut 2-dimensionella bilder rätt av från synnerven - men en 3D-bild blir det först när hjärnan fått göra sitt pusslande?
Ungefär så ja, men värt att nämna är att det aldrig kan bli en sann 3D-bild. Hjärnan gör bara som den tycker är troligast.

Även om du tittar på ett vanligt fotografi får du ju en tredimensionell uppfattning om det hela med hjälp av perspektiv och storleksjämförelser.
Citera
2016-01-28, 16:00
  #9
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK, jag tror jag förstår hur ni menar - man skulle rent teoretiskt kunna plocka ut 2-dimensionella bilder rätt av från synnerven - men en 3D-bild blir det först när hjärnan fått göra sitt pusslande?

Jag vet inte riktigt om jag förstår dig men som jag skrev ovan ser dina ögon enbart två dimensioner, bredd och längd. Att du kan se djup i livet är hjärnans kompensation baserat på skuggor och hur stora saker "brukar" vara.

https://www.youtube.com/watch?v=hCV2Ba5wrcs
Citera
2016-01-28, 23:31
  #10
Medlem
Perdites avatar
Vi skulle inte heller kunna avgöra hur långt eller brett någonting är om vi inte kunde bedöma avståndet. Är föremålet jag tittar på ett litet föremål en meter framför mig, eller ett gigantiskt föremål 20 mil bort?

Hjärnan kan räkna ut både bredd höjd och djupseende med hjälp av den vinkelskillnad som uppstår mellan ögonen när man tittar på samma föremål med bägge ögonen. Vinkelskillnaden på det föremål man betraktar gör att hjärnan kan avgöra både längd, bredd och djup.

Har man enbart ett öga så kan man ändå avgöra avståndet då hjärnan kan räkna ut förändringarna på det föremål man tittar på när man sveper blicken över det.
Citera
2016-01-31, 21:41
  #11
Medlem
Hundastronauts avatar
Använder ni bara synen av era organ? Ganska lätt att känna av den tredje rumsliga dimensionen om man helt sonika plockar upp något. Att även blinda upplever utsträckning i tre rumsliga dimensioner är väl ett ganska lättbegripligt bevis för att djup inte är något trick som hjärnan spelar oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback