Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-23, 21:42
  #25
Medlem
Sglasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag tycker att Krav Maga-teknikerna har en del att lära ut, och jag tycker att man med sin ena hand så snabbt det är möjligt bör försöka "gräva ut" kniven ur angriparens hand. Jag håller med dig om att fokus måste ligga på kniven såklart, och att man inte ska försöka sig på någon orealistisk flashig teknik.
Krav maga vem lär ut det?
Citera
2016-02-23, 21:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sglass
Krav maga vem lär ut det?
Du får väl googla efter en lokal klubb.
Citera
2016-02-24, 11:57
  #27
Avstängd
creepingdeaths avatar
den enda gången en hoppspark har fungerat är i karate kid.
Citera
2016-02-24, 13:50
  #28
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
den enda gången en hoppspark har fungerat är i karate kid.

Fel, Lyoto Machida kopierade Karate Kick sparken i UFC mot Randy Couture. De där grejerna funkar.
Citera
2016-02-24, 19:46
  #29
Avstängd
creepingdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Fel, Lyoto Machida kopierade Karate Kick sparken i UFC mot Randy Couture. De där grejerna funkar.

inte ens machida skulle prova på en hoppspark mot nån som vill kniva honom.
Citera
2016-02-25, 03:02
  #30
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
inte ens machida skulle prova på en hoppspark mot nån som vill kniva honom.

Om du ser video länkarna vi lagt upp innan i tråden så lyckas de i flera fall med hoppsparkar mot knivbeväpnade.
Det viktiga är att hoppsparken kommer när angriparen har fokus på någon eller något annat. I en öga mot öga situation är hoppsparken nog ganska riskabel.

Det är inte en fråga om den funkar utan när den funkar.
Är man i ett sällskap på 3-5 personer som blir anfallna av en knivbeväpnad man så kommer hoppsparken bra till pass. När angriparen siktar in sig på din kompis det är då den kommer.
Citera
2016-02-25, 15:41
  #31
Avstängd
creepingdeaths avatar
å här trodde jag att det var vettigare att fokusera på det som har störst chans att funka inte det som har minst chans att funka... men visst, all KAN funka i teorin så låt oss tala om tekniker som kasta sko på angriparen, svepa in angriparen i ett lakan eller varför inte den klassiska attackera angriparen med breakdance-moves.
Citera
2016-02-25, 20:20
  #32
Medlem
dstructs avatar
Springa är det bästa. Om man kan få av sig en jacka/tröja/ryggsäck så är det nog rätt bra skydd som sköld. Man kan även försöka få kniven att linda in sig i kläderna så att man får tid att leverera en rak höger eller fälla motståndaren. Är man trängd så kan man sakta backa samtidigt som man letar efter föremål att försvara sig med som stolar, bord, glasflaskor, stenar, pinnar osv.
Citera
2016-02-26, 01:32
  #33
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
å här trodde jag att det var vettigare att fokusera på det som har störst chans att funka inte det som har minst chans att funka... men visst, all KAN funka i teorin så låt oss tala om tekniker som kasta sko på angriparen, svepa in angriparen i ett lakan eller varför inte den klassiska attackera angriparen med breakdance-moves.

Tråden har redan kommit överfund om att alla tekniker mot kniv kan misslyckas. Vissa tekniker har större chans att lyckas medans andra mindre.
Springa är nog bästa försvar medans att ta till stolar, bord o vapen är det andra.

Krav Maga verkar överlägsen i sitt kunnande om kniv försvar. Medans andra stilar har löjligare moves än på film. Tycker att om du ska vara kritisk så kan du vara det mot det som lärs ut på vanliga martial arts klubbar, eller?????

Själva poängen med tråden är kreativa tekniker. Nytänkande. Eftersom det som lärs ut idag inte verkar funka.
Citera
2016-02-28, 15:27
  #34
Medlem
Många knivförsvarstekniker verkar utspela sig i en fantasivärld där man slåss i slow motion och har möjlighet att se anfallaren svinga mot dig i en stor kontrollerad rörelse, fånga knivhanden mitt i svingen och ta kontroll över deras arm.

Känns totalt orealistiskt att man skulle lyckas med det, speciellt för en lekman
1) Att "ta kontroll över någons arm" är inte något som de flesta av oss kan göra. Inte ens i situationer där knivar inte är inblandade.
Försök låtsasbråka med polarna och ta ett grepp om deras handled. Det mest troliga är att de bara rycker åt sig armen igen ganska enkelt.
2) I verkligheten går en strike sällan såpass långsamt att man kan göra ett medvetet beslut att blocka den. Angriparen kan stabba och slasha flera gånger i sekunden. Man hinner inte medvetet tänka, allt går på reaktion.

Det mest upplysande jag sett i knivförsvarsväg är "the red marker test" - försvararen har en vit tröja, angriparen anfaller med en röd tuschpenna.
Då kan angriparen verkligen stabba fullt ut. Och då får man se hur rysligt jävla fort det kan gå att täcka tröjan av röda märken.
Att stå på avstånd och grabba tag i angriparens hand för att få dom att tappa pennan är nästan omöjligt.

Är man större än sin angriper kan det bästa valet vara att stänga distansen och brotta/clincha med så att de inte längre har utrymme att hugga mot en, men det är väldigt riskabelt.

Jag tror helt enkelt man bör utgå från att det är omöjligt att stoppa en knivman med närstrid.
Att fly eller prata sig ur situationen är såklart förstahandsvalet (det förstår jag att alla håller med om)
Är du inträngd i ett hörn skulle jag försöka göra vad som helst för att skapa en lucka.
Kasta saker på angriparen. flaskor, stolar, din plånbok, vad som helst.
Ramma angriparen med ett tillhygge såsom en barstol.
Vad som helst för att hålla anfallaren på avstånd tills man får en lucka och kan springa.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-02-28 kl. 15:47.
Citera
2016-02-28, 15:52
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Många knivförsvarstekniker verkar utspela sig i en fantasivärld där man slåss i slow motion och har möjlighet att se anfallaren svinga mot dig i en stor kontrollerad rörelse, fånga knivhanden mitt i svingen och ta kontroll över deras arm.

Känns totalt orealistiskt att man skulle lyckas med det, speciellt för en lekman
1) Att "ta kontroll över någons arm" är inte något som de flesta av oss kan göra. Inte ens i situationer där knivar inte är inblandade.
Försök låtsasbråka med polarna och ta ett grepp om deras handled. Det mest troliga är att de bara rycker åt sig armen igen ganska enkelt.
2) I verkligheten går en strike sällan såpass långsamt att man kan göra ett medvetet beslut att blocka den. Angriparen kan stabba och slasha flera gånger i sekunden. Man hinner inte medvetet tänka, allt går på reaktion.

Jag dessutom att övningar med gummikniv kan vara ganska missvisande, eftersom angriparen inte riktigt vill gå "fullt ut" och hugga någon på riktigt.

Det mest upplysande jag sett i knivförsvarsväg är "the red marker test" - försvararen har en vit tröja, angriparen anfaller med en röd tuschpenna.
Då kan angriparen verkligen stabba fullt ut. Och då får man se hur rysligt jävla fort det kan gå att täcka tröjan av röda märken.
Att stå på avstånd och grabba tag i angriparens hand för att få dom att tappa pennan är nästan omöjligt.

Är man större än sin angriper kan det bästa valet vara att stänga distansen och brotta/clincha med så att de inte längre har utrymme att hugga mot en, men det är väldigt riskabelt.

Jag tror helt enkelt man bör utgå från att det är omöjligt att stoppa en knivman med närstrid.
Att springa för livet bör givetvis vara förstahandsvalet (det utgår jag såklart från att alla andra som håller på med knivförsvar håller med)
Är inträngd i ett hörn och inte kan prata sig ur situationen tror jag det bästa skulle vara allt helt enkelt använda tillhyggen eller kasta saker (flaskor, stolar, din plånbok, vad som helst) och göra vad som helst för att hålla anfallaren på avstånd tills man får en lucka och kan springa.
Står han fortfarande i vägen skulle jag i nödfall försöka sparkas i hopp om att han backar eller blir bortknuffad och ger plats att fly.
Brottas och clincha utan att ha kontroll på kniven/knivhanden brukar vara det sämsta man kan göra då han har fritt fram att hugga under tiden och man frivilligt har rört sig till precis rätt distans, samma sak gäller att kasta en plånbok(!), extremt ineffektivt. Det är ingen som inte vet att en knivattack kan innehålla hugg med den frekvensen du nämner, det är precis därför man tränar som man gör. Och jag har ingen aning om vem som påstått att man tappar kniven av att man står på avstånd och "grabbar tag" i attackerarens hand. Att de försöker dra tillbaka armen är någonting man specifikt tränar för, varje gång, men med tanke på din självsäkra kritik så visste du säkert det va? Ja självförsvar bygger på att man drillar och tränar en reaktion så att den så att säga "sitter i ryggmärgen", exakt med tanke på det du skriver om att man sällan hinner tänka igenom situationen. Slutligen kan jag tycka att en viss ödmjukhet vore klädsam när man inte har koll på det man kritiserar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback