Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-24, 01:03
  #1
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Tjena.

Jag har dragit på mig ett drygt virus/malware som gör att jag omdirigeras till andra sidor hela tiden..
Malwarebyte och flera andra program tycks inte hitta det, och jag har följt flertalet "manuella" guides utan resultat.

Vore skönt att slippa en omformatering, har ni några tips eller är det bara att acceptera mitt öde?
Citera
2016-01-24, 09:11
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Tjena.

Jag har dragit på mig ett drygt virus/malware som gör att jag omdirigeras till andra sidor hela tiden..
Malwarebyte och flera andra program tycks inte hitta det, och jag har följt flertalet "manuella" guides utan resultat.

Vore skönt att slippa en omformatering, har ni några tips eller är det bara att acceptera mitt öde?


Börja med denna - http://www.bleepingcomputer.com/download/aswmbr/.
Sedan kör du igenom denna guiden - https://malwaretips.com/blogs/remove...edirect-virus/

Det borde lösa det - återkom annars.

Dags att börja göra backups.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-01-24 kl. 09:42.
Citera
2016-01-24, 09:12
  #3
Medlem
1FFs avatar
.
Citera
2016-01-24, 17:13
  #4
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
.

Hej igen. Du det fungerade faktiskt! Åtminstone nästan...
Nu blir det istället så, att när jag annars skulle ha omdirigerats så händer ingenting.
Så vad är problemet? Jo, jag kommer inte till sidan jag skulle till heller.. utan får trycka igen.
Mycket bättre, men fortfarande jobbigt.

Edit:

Ok, detta kan nog hjälpa att förstå typen av "virus" iallafall.
Det verkar vara något "click-shield"-aktigt som lägger sig över länkar och sånt.
Om jag exempelvis är inne på elgiganten, så ska muspekaren bli en hand över produkterna.
Det blir den inte alltid, då vet jag att något är lurt. Klickar jag då (både höger eller vänster), så försöker den öppna en ny flik, men misslyckas (förut kom jag till en reklamsida).
__________________
Senast redigerad av Sprattelvinkeln 2016-01-24 kl. 17:25.
Citera
2016-01-24, 17:27
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Hej igen. Du det fungerade faktiskt! Åtminstone nästan...
Nu blir det istället så, att när jag annars skulle ha omdirigerats så händer ingenting.
Så vad är problemet? Jo, jag kommer inte till sidan jag skulle till heller.. utan får trycka igen.
Mycket bättre, men fortfarande jobbigt.

Edit:

Ok, detta kan nog hjälpa att förstå typen av "virus" iallafall.
Det verkar vara något "click-shield"-aktigt som lägger sig över länkar och sånt.
Om jag exempelvis är inne på elgiganten, så ska muspekaren bli en hand över produkterna.
Det blir den inte alltid, då vet jag att något är lurt. Klickar jag då (både höger eller vänster), så försöker den öppna en ny flik, men misslyckas (förut kom jag till en reklamsida).

Gör även - Optional Step 8.

Ominstallera webläsaren.

Ominstallera musdrivisen.

Kör en sfc /scannow.
Citera
2016-01-24, 17:31
  #6
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Gör även - Optional Step 8.

Ominstallera webläsaren.

Ominstallera musdrivisen.

Kör en sfc /scannow.

Okej ska testa under kvällen. Jag uppskattar verkligen din hjälp!
Citera
2016-01-24, 17:32
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Okej ska testa under kvällen. Jag uppskattar verkligen din hjälp!


Ja det kan jag tänka mig.

Har vi råkats förut?
Citera
2016-01-24, 20:24
  #8
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja det kan jag tänka mig.

Har vi råkats förut?

Det tror jag inte att vi har:/
Vilket är synd, för du är grym på datasäkerhet - problemet är löst!
Tack för hjälpen!

Jag ska även kolla in länken i din signatur
Citera
2016-01-24, 20:31
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det tror jag inte att vi har:/
Vilket är synd, för du är grym på datasäkerhet - problemet är löst!
Tack för hjälpen!

Jag ska även kolla in länken i din signatur

Jag fick för mig det eftersom du skrev - Hej igen i inlägg #4 - men jag fattar nu varför du skrev så.


Kul att det löste sig men hur vart du av med följdproblemet?

Bättre skydd?...det där ska du inte behöva få på datorn!

Ja "restore point creator" är ett smidigt och bra program för att handskas med Windows återställningspunkter vilket annars är krångligt och osmidigt och kan rädda en ur många problem.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-01-24 kl. 20:48.
Citera
2016-01-24, 20:50
  #10
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag fick för mig det eftersom du skrev - Hej igen i inlägg #4.

Kul att det löste sig men hur vart du av med följdproblemet?

Bättre skydd?...det där ska du inte behöva få på datorn!

Jag följde helt enkelt dina instruktioner, sen var det väck. Vad som gjorde susen vet jag inte.

Bättre skydd, kanske.. använder gratisversionerna av bitdefender och malwarebytes. Jag tror att viruset kan ha varit självförvållat den här gången dock. Som fattig student laddar jag ibland ned kurslitteratur på nätet, och då vet man aldrig vad man får.
Citera
2016-01-24, 20:51
  #11
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja "restore point creator" är ett smidigt och bra program för att handskas med Windows återställningspunkter vilket annars är krångligt och osmidigt och kan rädda en ur många problem.

Okej, då får jag kika närmre på det

Tack igen
Citera
2016-01-24, 21:13
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Bättre skydd, kanske.. använder gratisversionerna av bitdefender och malwarebytes. Jag tror att viruset kan ha varit självförvållat den här gången dock. Som fattig student laddar jag ibland ned kurslitteratur på nätet, och då vet man aldrig vad man får.


BD free...då har du W8.1 eller lägre.

Sandboxie, vilket har en gratisversion, kanske kan hjälpa - http://www.sandboxie.com/index.php?HowItWorks. Det förrädiska med det är förstås att det som verkar ofarligt i boxen kan visa sig vara skadligt utanför - men man kan boxa ett program för alltid.

Med en återställningspunkt så hade ditt problem troligen fixat sig på ett par minuter med en återställning så det är en bra idè att göra sådana.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback