• 1
  • 2
2016-01-23, 22:13
Medlem
CXTs avatar
Vad händer om du köper billig choklad typ euroshopper och smälter den tillsammans med grädde
Citera
2016-01-23, 22:15
Medlem
Nytt-kontos avatar
https://www.mathem.se/varor/mork-blo...kao-250g-fazer 2 såna som du smäter själv så är du nere på halva priset. Ska du ha i nötter så drar nog priset iväg till ungefär samma och då är frågan om det är värt det...
Citera
2016-01-24, 09:43
Medlem
trattballes avatar
Ett chokladpålägg som är gott på rostat bröd http://www.calle.dk/pi/Galle-Jessen-...&currencyid=36 finn att köpa i svedala med .Vet inte om det är dylikt du letar efter med det är syndigt gott.
Citera
2016-01-24, 10:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Skulle vilja få tips på alternativ till Nutella att ha på rostat bröd. Det får gärna vara väldigt rikt på kalorier (vill gå upp i vikt), och choklad är ju väldigt gott. Man borde kunna göra något med kakao tänker jag?

En halv burk Nutella om dagen blir lite dyrt i längden! Dessutom roligare att käka något man gjort själv

Tack på förhand!
Göra egen nutella?

Annars är en god salami gott på rostat, gärna rikligt med smör och ibland en ostskiva på detta vara finemang också.
Sen har man vart enda sylt/marmelad att välja på, gillar ICA´s marmelad citron-apelsin.
Citera
2016-01-25, 01:48
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Skulle vilja få tips på alternativ till Nutella att ha på rostat bröd. Det får gärna vara väldigt rikt på kalorier (vill gå upp i vikt), och choklad är ju väldigt gott. Man borde kunna göra något med kakao tänker jag?

En halv burk Nutella om dagen blir lite dyrt i längden! Dessutom roligare att käka något man gjort själv

Tack på förhand!

Jordnötssmör! Prova att blanda i lite kakao, blir säkert riktigt gott!
Citera
2016-01-29, 02:26
Medlem
OdCaBos avatar
Jag gör cashewsmör och blandar i vaniljsocker, kakao och lite honung. Hur gott som helst.

Nutella är gott, men fan - mest socker och palmolja. Där jag bor har det börjat få konkurrens av andra italienska märken som är mera lika originalet, bara hasselnötter och choklad.
Citera
2016-01-29, 03:31
Medlem
MeanMEs avatar
Finns tydligen recept på egengjord nutella på nätet.

http://mittkok.expressen.se/soc/nute...-gor-din-egen/
Citera
2016-02-01, 16:03
Medlem
Smulhamsterns avatar
Jag kan personligen inte ens fantisera fram en tillvaro där det är ett problem att gå upp i vikt, särskilt inte en sådan som involverar Nutella i förvar där hemma. Har man sådana godsaker till hands så räcker det ju att man är en aning ouppmärksam och släpper ner garden, om det så är för bara några sekunder tanklöshet, för att det autonoma nervsystemet skall ta över kontrollen helt och börja tömma ut den lilla glasburkens bruna guld på ren autopilot.

Det sista man minns är nästan alltid bara hur den ljuvliga och barnsligt goda krämen överraskar ens tunga för att omedelbart omvandlas till något som måste vara så gott som rent diacetylmorfin. En rush av välbehag flödar genom ens blodådror snabbare än hjärnan hinner med att hantera. Strax är man helt borta och allt blir bara svart, ända tills man än en gång vaknar upp till insikten att man har lyckats konsumera kaloribehovet för 4 dagar på bara 4 minuter och nu sakta återfår närvaron, sittandes dränkt i sin egen dopaminberikade svett, gråtrunkandes på duschkabinens golv. Bruna fläckar runt såväl mun, fingrar och hasselnötsfyllda skavsår på penis vittnar tydligt om dekadensen. Allt som ens liknar bröd i huset är helt slut, till och med den torra skiva pumpernickel som legat längst bak i skafferiet längre än du vill minnas har fått stryka med. Inget har gått säkert, utan alla bestick från tesked till pizzaslicer har fått vara med och rota runt i lyckoburken, då man alltid efter varje svagt ögonblick lovat sig själv att "detta... detta är faktiskt sista skeden" och därefter stoppat den i diskmaskinen som en stark och självdisciplinerad människa, bara för att sekunderna senare fumlandes rota vidare i bestickslådan med skakningar på parkinsonnivå.

Idag lever jag fri från Nutella och har gjort så i 4 år, 3 månader och 4 dagar. Jag är en helt ny människa, men Nutellan finns alltid med mig i sinnet och det kommer nog aldrig komma en dag då jag inte måste kämpa för att undvika att trilla dit igen. Jag vet att det är svårt, men jag hoppas att min historia kan inspirera andra till att söka hjälp. För mig var den enda utvägen att krascha och nå botten helt för att förstå vad jag höll på med. Jag var tvungen att vakna upp och börja om på nytt, för mina barns skull... Den dagen lovade jag mig själv att de skulle aldrig behöva förlora ytterligare en förälder till Nutella!

Det är det alla som inte har provat aldrig kommer kunna förstå. Folk tror att det handlar om den chokladiga sötman, hasselnötstonerna eller den höga socker- och fetthalten, men det de inte förstår är att det är vägen tillbaka till Svensson-livet som är det svåra. Att var dag behöva tvinga sig själv gå upp klockan 5 för att förbereda dagens lunch och hinna äta frukost, som båda består av 4 skivor Husman och ett tunt lager Becel på toppen. Vid sådana tillfällen försöker jag se ljuset i tillvaron, men allt jag ser är bara ljusbrunt...
Citera
2016-02-07, 23:12
Medlem
Vispgrädde? Kanske inte så gott...tjocka skivor av smör?
Citera
2016-02-09, 15:18
Medlem
Quorthons avatar
Sluta kalla nutella för choklad. Innehåller knappt någon kakao och är ruggigt trött på att ''chokladfyllning'' ofta innebär en jävla besvikelse då det visar sig vara just nutella.
Citera
2016-02-09, 19:33
Medlem
Alternativ? Nöt-Crème!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem