Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-04, 08:25
  #13
Medlem
citronsafts avatar
Jag har också samma situation. Mina fonder på mitt a&f-konto har gått back. Är det nån idé att passa på att flytta över (sälja, köpa) till isk då?
Citera
2016-02-04, 10:04
  #14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronsaft
Jag har också samma situation. Mina fonder på mitt a&f-konto har gått back. Är det nån idé att passa på att flytta över (sälja, köpa) till isk då?
Ja.
Citera
2016-02-04, 11:38
  #15
Medlem
Eftersom börsen gå dålig tycker jag det är bättre att ha vanlig aktie/fondkonto eftersom man då kan kvitta förlust mot vinst och slipper betala skatt.
Citera
2016-02-04, 11:58
  #16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Eftersom börsen gå dålig tycker jag det är bättre att ha vanlig aktie/fondkonto eftersom man då kan kvitta förlust mot vinst och slipper betala skatt.
Om du vet att dina papper kommer att gå dåligt så undrar jag varför du inte ligger likvid.
Citera
2016-02-04, 16:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du vet att dina papper kommer att gå dåligt så undrar jag varför du inte ligger likvid.

Jag vet inte om mina papper kommer gå dålig men risken finns och om jag ligger likvid så finns risken att jag missar en eventuell uppgång som kommer förr eller senare. Jag vet inte när vändningen kommer så med ISK riskera jag att betala för mycket skatt om vändningen dröjer. Är ni så duktiga att ni kan pricka in botten så visst är ISK bättre. Jag kan inte pricka in botten så jag föredra att slippa betala skatt så länge börsen gå ned och mina innehav backar.
Citera
2016-02-04, 22:21
  #18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag vet inte om mina papper kommer gå dålig men risken finns och om jag ligger likvid så finns risken att jag missar en eventuell uppgång som kommer förr eller senare. Jag vet inte när vändningen kommer så med ISK riskera jag att betala för mycket skatt om vändningen dröjer. Är ni så duktiga att ni kan pricka in botten så visst är ISK bättre. Jag kan inte pricka in botten så jag föredra att slippa betala skatt så länge börsen gå ned och mina innehav backar.
Jäkligt konstig logik.

Det är ju DU som påstår dig kunna tajma och det är endast om du kan tajma som ISK är sämre.

Med en vanlig depå riskerar du definitivt att betala för mycket skatt.

För övrigt får du samma effekt i en ISK om du lägger 30% av ditt kapital i en räntefond som slår statslåneräntan med 0.75%, med alla fördelar som finns med ISK, inget tak på avdraget, etc.

Du verkar inte ha räknat på det ordentligt.
Citera
2016-02-10, 22:24
  #19
Medlem
Får till att låna tråden för att få lite råd om hur jag ska göra då jag känner mig rätt så borta.
Förra våren så så blev jag lite fundersam och tyckte att att börsen kändes övervärderad och detta medförde att jag en dag satte mig ner och sålde av hela aktieportföljen. Nu har pengarna bara legat kvar i depån och skräpat med tanke på att de ska återinvesteras vid något senare tillfälle. Är det en god ide att återinvestera detta i en ISK istället för som tidigare i en vanlig depå? Jag kommer nog inte vara extremt aktiv i förvaltandet. Men tidigare så har jag dragit mig för att sälja/köpa för just detta med reavinstskatten.
Citera
2016-02-11, 00:14
  #20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag vet inte om mina papper kommer gå dålig men risken finns och om jag ligger likvid så finns risken att jag missar en eventuell uppgång som kommer förr eller senare. Jag vet inte när vändningen kommer så med ISK riskera jag att betala för mycket skatt om vändningen dröjer. Är ni så duktiga att ni kan pricka in botten så visst är ISK bättre. Jag kan inte pricka in botten så jag föredra att slippa betala skatt så länge börsen gå ned och mina innehav backar.
Håller med vad som skrivit i tråden om det märkliga i ditt resonemang.

Man behöver inte pricka botten för att ISK ska vara bättre än vanligt gammaldags aktie/fondkonto, man behöver bara göra en väldigt måttlig vinst. För att ett aktie/fondkonto ska vara att föredra däremot, så måste man göra en väldigt liten vinst eller göra förlust, och om det är det som an räknar med så kanske man borde fundera över varför man ägnar sig åt sparande på börsen och kanske hitta nåt annat alternativ.

Reagerade även över den här meningen som du skriver: "Jag kan inte pricka in botten så jag föredra att slippa betala skatt så länge börsen gå ned och mina innehav backar". Den står i motsatsställning till den orsak du presenterar till varför du väljer ett aktie/fondkonto. Orsaken till det skriver du är att du inte kan pricka botten...samtidigt skriver du alltså i den citerade meningen att du väljer att behålla aktie/fondkontot så länge börsen går ner, vilket alltså innebär att du måste veta när den har slutat att gå ner och vänder uppåt, alltså när vi har nått den botten som du säger dig inte veta när vi når.
Citera
2016-02-11, 00:16
  #21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Får till att låna tråden för att få lite råd om hur jag ska göra då jag känner mig rätt så borta.
Förra våren så så blev jag lite fundersam och tyckte att att börsen kändes övervärderad och detta medförde att jag en dag satte mig ner och sålde av hela aktieportföljen. Nu har pengarna bara legat kvar i depån och skräpat med tanke på att de ska återinvesteras vid något senare tillfälle. Är det en god ide att återinvestera detta i en ISK istället för som tidigare i en vanlig depå? Jag kommer nog inte vara extremt aktiv i förvaltandet. Men tidigare så har jag dragit mig för att sälja/köpa för just detta med reavinstskatten.
Jag hade definitivt valt att sätta in pengarna i en KF eller ISK, och sen investerat dom bit för bit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback