Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-23, 14:01
  #1
Medlem
Kopplade in den i måndags men har inte varit uppkopplad speciellt mycket sen dess. Allt verkar funka i alla fall.

Power LED - Internet LED - WiFi LED lyser som de ska.

Vad jag funderar över är om jag måste tänka på några säkerhetsaspekter nu när jag använder router?
Har aldrig använt router tidigare.

Fick också med en klisterlapp där det står ett angivet nätverksnamn (SSID) och ett network key (password).
Citera
2016-01-23, 14:04
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du bör byta ut lösenordet från standard till ett privat lösenord. Du finner detta på undersidan på routern.

Te.x admin, 1234. Du byter ut detta under webbgränssnittet för routern.
Citera
2016-01-23, 14:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
undersidan på routern.

under står det

SSID:
PWD:
MAC:
S/N:
Citera
2016-01-23, 14:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av photografer
Fick också med en klisterlapp där det står ett angivet nätverksnamn (SSID) och ett network key (password).

your preset wireless settings står det på den.

men jag funderar över det här trådlösa. jag använder väl inget trådlöst just nu? har ju kablar mellan routern och dator eller fattar jag fel?
Citera
2016-01-23, 14:26
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du finner dina frågor och svar här -> http://support.netgear.se/product/WNR2000v5

Klicka på dessa respektive blåa inlägg så finner du lite alternativ som du bör göra.
Citera
2016-01-23, 14:41
  #6
Medlem
http://www.downloads.netgear.com/fil..._20Nov2014.pdf

Användarguide
Citera
2016-01-23, 19:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du finner dina frågor och svar här -> http://support.netgear.se/product/WNR2000v5

Klicka på dessa respektive blåa inlägg så finner du lite alternativ som du bör göra.

Citat:
Ursprungligen postat av C2H6
http://www.downloads.netgear.com/fil..._20Nov2014.pdf

Användarguide
Citat:
Ursprungligen postat av photografer
men jag funderar över det här trådlösa. jag använder väl inget trådlöst just nu? har ju kablar mellan routern och dator eller fattar jag fel?

WiFi On/Off button

"Pressing this button for two seconds turns the WiFi radio in the router on and off."

WiFi

Solid green. The WiFi radio is operating.
Off. The wireless radio is of.
(sidan 8)

Citat:
Ursprungligen postat av photografer
Vad jag funderar över är om jag måste tänka på några säkerhetsaspekter nu när jag använder router?

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du bör byta ut lösenordet från standard till ett privat lösenord. Du finner detta på undersidan på routern.

Te.x admin, 1234. Du byter ut detta under webbgränssnittet för routern.

1. Launch a web browser from a computer or wireless device that is connected to the network.
2. In the address field of the web browser, enter www.routerlogin.net or www.routerlogin.com.
A login screen displays.
3. Enter the router user name and password. The user name is admin.
The default password is password. The user name and password are case-sensitive.
The BASIC Home screen displays.
4. Select ADVANCED > Administration > Set Password
(sidan 86/87)
Citera
2016-01-25, 10:46
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av photografer
Kopplade in den i måndags men har inte varit uppkopplad speciellt mycket sen dess. Allt verkar funka i alla fall.

Power LED - Internet LED - WiFi LED lyser som de ska.

Vad jag funderar över är om jag måste tänka på några säkerhetsaspekter nu när jag använder router?
Har aldrig använt router tidigare.

Fick också med en klisterlapp där det står ett angivet nätverksnamn (SSID) och ett network key (password).

Säkerheten är bättre med router. Den innehåller en brandvägg och routern får en adress från din leverantör och datorn får en annan adress från routern. Det går alltså inte att adressera din dator direkt från internet.

Slå av det trådlösa enligt föregående post om du inte behöver det. Det är enklara att avlyssna trådlösa än att avlyssna fibern.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-01-25 kl. 10:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback