Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-23, 08:51
  #1
Medlem
Som rubriken lyder.

Hur långt skulle ni kunna tänka er att pendla varje dag till ett jobb?
Antal mil och tid?
Självklart spelar det in hur mycket man vill ha jobbet.
Men bortse från alla omkostnader.
Citera
2016-01-23, 08:57
  #2
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarken
Som rubriken lyder.

Hur långt skulle ni kunna tänka er att pendla varje dag till ett jobb?
Antal mil och tid?
Självklart spelar det in hur mycket man vill ha jobbet.
Men bortse från alla omkostnader.
En timme enkel väg är i princip min gräns, mer än det så tar det för mycket på dagen utöver arbetet. Sen ebror det självklart på jobbet, om enda möjligheten att få ett jobb ligger mer än en timme bort så hade jag ju inte tackat nej på grund av avståndet.
Citera
2016-01-23, 09:03
  #3
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarken
Som rubriken lyder.

Hur långt skulle ni kunna tänka er att pendla varje dag till ett jobb?
Antal mil och tid?
Självklart spelar det in hur mycket man vill ha jobbet.
Men bortse från alla omkostnader.


50 km ifall det är varje vardag alltid 30 min.

Är det däremot ett mer varierande jobb och ibland kan man jobba hemifrån sedan någon dag måste man 20-30 mil för kundnesök eller liknande och en annan dag är det 80 km också vidare då hade det inte varit något problem med 2,5 h någon gång ibland.

Men inte varje dag utan då är maxgränsen 50 km och max 30 minuter.

Det blir väldigt jobbigt i längden att pendla mer än det och man vill ju komma hem i hyfsat normal tid och definitivt innan middag.
Citera
2016-01-23, 09:08
  #4
Medlem
dwgs avatar
5 mil funkar för mig, de är vanlig pendlingsavstånd många som åker dom milen till jobbet
När jag bodde i Stockholms området så tog dom 5 milen in till Stockholm allt från 45 timmar 1,5tim

Så köer får man räkna in

Nu har jag flyttat så nu tar mina 5mil + nån km ca 30-40 min beroende trafiken
Citera
2016-01-23, 10:00
  #5
Avstängd
Tibetanleguans avatar
15 mil enkel väg skulle jag kunna gå med på om jag får pendla 2 timmar under arbetstid (administrativt arbete).

Annars 5 mil om jag inte får åka på arbetstid...
Citera
2016-01-23, 10:17
  #6
Medlem
miklons avatar
Jag har periodvis haft ca 1,5 timme enkel resa, kollektivt, varje dag. Det sliter något oerhört, så det skulle vara svårt för mig att ta ett sånt jobb igen. Just nu har jag en knapp timmes resa, det är acceptabelt, men där någonstans går gränsen.

Sen beror det på livssituation förstås, jag är ensamstående med barn varannan vecka och det gör ju också att det blir svårt med så mycket längre restid än en timme.
Citera
2016-01-23, 10:48
  #7
Medlem
godboys avatar
Ja, det beror ju på VAD för arbete det är. Är det något inom min specialit så kan jag nog tänka mig 1,5 timme varje väg, förutsatt att lönen är tillräckligt god.

Kan absolut tänka mig mycket längre om en del av restiden ingår arbetstiden samt om man kan jobba hemifrån någon, några dagar i veckan.

Det beror helt på vad kommer överens om med arbetsgivaren.
Citera
2016-01-23, 12:02
  #8
Medlem
Knotknets avatar
0 meter, 0 minuter.
Citera
2016-01-23, 12:28
  #9
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Avståndet i tid är det enda intressanta, och tiden man står ut med är en funktion av den upplevda lönen.

Så här ser hela ekvationen ut:

((nettolön) * (karriärsförbättrande faktor för jobb) * (intressefaktor för jobb)) / ((pendlingstid) * (tråkighetsfaktor för pendlande) / (avdragsmöjlighetsfaktor för pendlande))
Citera
2016-01-23, 12:47
  #10
Medlem
apolas avatar
30 minuter enkel resa. Tar det längre tid än så väljer jag ett annat jobb.

I detta fall räknar jag med att jag inte får något för själva resandet av arbetsgivaren. Får jag lön för resandet eller en löjligt mycket högre lön skulle jag kunna fundera på längre, men då ska vi snacka många tusen extra i månaden..
Citera
2016-01-23, 18:45
  #11
Medlem
Skulle få pendla ca 12 mil/1,5 timme varje dag enkel väg, men får åka ca 2/3 av tiden på arbetstid, men vet inte om det blir segt ändå...
Citera
2016-01-25, 23:05
  #12
Medlem
TobiasBeechers avatar
Skulle vara helt beroende av lönen. Med en "vanlig" lön skulle jag åka kollektivt om det var under rimliga omständigheter och ha bil i reserv. I vissa delar av Sverige går det fort att åka pendeltåg 10 mil medan det på andra ställen kan vara dåliga bussförbindelser för att pendla 3 mil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback