Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-23, 02:25
  #13
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Och nattklubbar har ett väldigt starkt intresse av att få ha kvar sitt serveringstillstånd varpå de tenderar att neka minderåriga även om är med i VIP gäng eller om man frågar först.
En vakt som ser mellan fingrarna med minderåriga gäster är en jäkligt dålig vakt.
Jag håller med dig, men det är så det fungerar. Jag sprang på krogen som 17åring, då i sällskap med ett äldre gäng på 30-50år. Detsamma gäller nu många år senare, när vi bokar bord för firmafester eller liknande så har vi 1-2 lärlingar/praktikanter med oss som inte är 18år fyllda och klassikern "Vi har ju firmafest och lärlingarna måste få följa med in" fungerar som ett bra argument mot vakterna.
Citera
2016-01-23, 02:30
  #14
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jäkligt dåliga vakter där du bor/bodde isf. Blir det kontroll så spelar det inte någon roll om det är några månader eller om det så bara är en dag, minderårig är minderårig.
Glömde det i mitt förra inlägg. Nu vet jag inte hur det är i Frankrike, men i Sverige finns det ju ingen lag som säger att gästerna på krogen måste vara 18år eller äldre. Det är ju krogarna som sätter åldern själv, men 18års åldersgräns gäller vid alkoholförtäring och för att minimera risken att minderåriga dricker så har man därför 18år som minimum.

I teorin kan du släppa in 300st 17åringar, men dom får inte dricka alkohol.
Citera
2016-01-23, 06:31
  #15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jäkligt dåliga vakter där du bor/bodde isf. Blir det kontroll så spelar det inte någon roll om det är några månader eller om det så bara är en dag, minderårig är minderårig.

Haha mja jo så kan man resonera om saken men det gäller isf i stort sett hela landet eller i varje fall dom flesta storstäderna. Kan hur som helst lova att det fungerar bättre att vara rak och ärlig med vakterna än att försöka smyga in.
Citera
2016-01-23, 12:57
  #16
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag håller med dig, men det är så det fungerar. Jag sprang på krogen som 17åring, då i sällskap med ett äldre gäng på 30-50år. Detsamma gäller nu många år senare, när vi bokar bord för firmafester eller liknande så har vi 1-2 lärlingar/praktikanter med oss som inte är 18år fyllda och klassikern "Vi har ju firmafest och lärlingarna måste få följa med in" fungerar som ett bra argument mot vakterna.

Nej det är inget vidare argument, det du verkar säga är att den som planerar hela kvällen antingen är riktigt jävla dålig på att planera med tanke på att det är en rätt så fast sak det där med åldern, och att denna borde ha varit fullt medveten om att de faktiskt kommer ha minderåriga med sig vid tillfället.

Alternativt att den som planerar är en respektlös person som ser ner på andra, och antar att vakterna kommer vara oprofessionella och inte göra sitt jobb, bara för att "men vi har firma fest ju!".
Eller du kanske anser att vakterna är oprofessionella just för att de gör sitt jobb och inte släpper in minderåriga?

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Haha mja jo så kan man resonera om saken men det gäller isf i stort sett hela landet eller i varje fall dom flesta storstäderna. Kan hur som helst lova att det fungerar bättre att vara rak och ärlig med vakterna än att försöka smyga in.

Detta är sant, fast då är det bäst att ta kontakt med utestället långt innan och prata med de ansvariga då, vet att det går oftast går att ordna "special" tillstånd med en ansvarig person som ser till att den minderåriga inte dricker och att det ibland kan finnas en maxtid den personen får stanna på utestället.
__________________
Senast redigerad av Jafan89 2016-01-23 kl. 13:00.
Citera
2016-01-23, 13:25
  #17
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Nej det är inget vidare argument, det du verkar säga är att den som planerar hela kvällen antingen är riktigt jävla dålig på att planera med tanke på att det är en rätt så fast sak det där med åldern, och att denna borde ha varit fullt medveten om att de faktiskt kommer ha minderåriga med sig vid tillfället.

Alternativt att den som planerar är en respektlös person som ser ner på andra, och antar att vakterna kommer vara oprofessionella och inte göra sitt jobb, bara för att "men vi har firma fest ju!".
Eller du kanske anser att vakterna är oprofessionella just för att de gör sitt jobb och inte släpper in minderåriga?
I avseendet för att ta sig in på krogen med minderåriga så är firmafest ett bra argument, eftersom det fungerat varje gång. Så det går inte att argumentera emot. Det finns ingen lag som säger att man måste vara 18år för att gå på krogen, lagen säger att det är 18års åldersgräns för alkoholförtäring.

Jag ser det inte som respektlöst att bjuda med minderåriga praktikanter från skolan på en firmafest där det serveras god mat. Det är ett bra sätt att välkomna blivande anställda. När vi sedan bestämmer oss för att röra oss mot en nattklubb så är det en självklarhet att försöka få in den/dom som är minderåriga eftersom dom tillhör sällskapet. Det är inte mitt fel om vakterna inte släpper in dom, däremot uppskattas det om dom gör det.

Men återigen, vakter eller krögare bryter inte mot några lagar för att dom släpper in minderåriga.
Citera
2016-01-23, 13:48
  #18
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitindependentman
Till Mods: go ahead och flytta tråden om den ligger fel!
a) det är du som ska placera tråden rätt från början. vet du inte var du ska placera den kan du t ex fråga här innan du postar:
(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄

b) vi behöver inte din tillåtelse för att flytta din tråd, så det är bortslösad energi att ge oss den.

du undkommer varning enligt regel 0.02 med en hårsmån. eftersom diskussionen redan kommit igång flyttar jag tråden till rätt forumdel.



Brott och brottsbekämpning --> Frankrike
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2677011

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback