Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-22, 17:48
  #1
Medlem
Ni tycker väl det kom många "flyktingar" till Sverige/Europa i 2015, inte sant? Och nu har ju politikerna vänt och blivit stränga och hårda mot asylinvandring, tror ni?

Låt oss då nyktert anslå hur stor asylinvandringen blir till Sverige i år. I 2015 kom det 1 015 078 migranter till Europa över Medelhavet, enligt FN:

http://data.unhcr.org/mediterranean/regional.php
http://ec.europa.eu/eurostat/web/asy...aged-migration

Av dessa sökte 162 550 asyl i Sverige, 476 620 i Tyskland. Hur många som verkligen invandrade till S eller T vet jag inte, men jag vet att länderna slutade registrera dem då antalet överskred systemets kapacitet. Låt oss nu bara göra en prognos för antal asylsökande i Sverige 2016:

Av dem som kommer över Medelhavet söker 162 550/1 015 078 = 16 % asyl i Sverige. Hur många kan förväntas komma över Medelhavet i 2016? Fram tills i dag, 22. jan 2016, har det i år kommit 36 528 personer. I januari 2015 kom det 5 550. Trots att januari 2016 inte är slut har det kommit 36 528/5550 = 6.58 så många i år som i fjol!

Om vi extrapolerar den ökningen till hela 2016 får vi prognosen 6.58 * 1 015 078 = 6 679 213 för antal migranter över Medelhavet i 2016. Av dessa kommer 16 % till Sverige som asylsökande. Det blir 6 679 213 * 0.16 = 1 068 674 asylsökande till Sverige 2016!!

Trots massinvällningen i 2015 vill inget parti i Sverige stänga gränserna eller följa lagarna så som Dublin-förordningen. Det har varit en massa mediespektakel om de löjliga ID-kontrollerna, men faktum är att Sverige fortfarande praktiserar fri invandring med obegränsade välfärdsförmåner för alla som gitter ta sig hit (dock inte för svenskar) och straffrihet vid alla brott, särskilt våldtäkt (förövarna är ju baaarn, vet du väl!)

Tror ni inte på detta eller vad tänker ni göra?
Citera
2016-01-22, 17:52
  #2
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Det går inte att räkna på det sättet om du ska vara seriös. Dessutom kommer man stänga gränsen om för många väller in. Det positiva med den enorma anstormningen är att det tvingar fram stängsel och hårdare regler som gör att färre kommer komma.
Citera
2016-01-22, 17:54
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Det går inte att räkna på det sättet om du ska vara seriös. Dessutom kommer man stänga gränsen om för många väller in. Det positiva med den enorma anstormningen är att det tvingar fram stängsel och hårdare regler som gör att färre kommer komma.
Varför tror du det?
Stefan Löfven sa för bara någon dag sedan att det inte existerar något tak för hur många som kan komma hit. Således har han ju sagt att gränsen kommer fortsatt vara öppen oavsett vad..
Citera
2016-01-22, 18:00
  #4
Medlem
Hysteria90s avatar
Tramstråd, det går inte alls att räkna så p.g.a. de nya åtgärderna, verkar som att Danmark också kommer följa efter.

Stefan Löfvens floskler, är bara floskler. Han vågar bara inte säga att han tycker det finns ett tak. Gränserna är stängda långt innan en miljon hunnit komma i år.

Vi kommer få samma antal i år som 2015 ungefär.
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2016-01-22 kl. 18:05.
Citera
2016-01-22, 18:04
  #5
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Tramstråd, det går inte alls att räkna så p.g.a. de nya åtgärderna, verkar som att Danmark också kommer följa efter.

Stefan Löfvens floskler, är bara floskler. Han vågar bara inte säga att han tycker det finns ett tag. Gränserna är stängda långt innan en miljon hunnit komma i år.

Vi kommer få samma antal i år som 2015 ungefär.

Exakt, det hela skapar en dominoeffekt tack och lov, men jag tror fortfarande vi landar på runt 150k för 2016, vilket är alldeles för mycket.

Det positiva med det hela är ett S ramlar ner under 20% och SD rakar iväg en bit över 30%, men håll era döttrar inomhus är väl spontant det rådet jag kan komma med.
Citera
2016-01-22, 18:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Det går inte att räkna på det sättet om du ska vara seriös. Dessutom kommer man stänga gränsen om för många väller in. Det positiva med den enorma anstormningen är att det tvingar fram stängsel och hårdare regler som gör att färre kommer komma.



Hur anser du att man ska räkna? .. och vad finns det som styrker ditt påstående om att gränsen kommer att stängas "om för många väller in" samt vad menar du i definition vara "för många".
Citera
2016-01-22, 18:21
  #7
Medlem
Du vet att varken afghaner eller syrier är oändliga?
Var ska de 6 miljonerna komma från?

Nu har ju sverige stängt, danmark försvårar, tyskland skickar tillbaka till österrike, osv. Så sverige lär inte längre vara deras drömmål på det sätt det var för ett år sedan.

Skulle vara kul om det frös ihjäl några nu i den stränga kylan och nån tog ett foto som spreds över världen. Det skulle bli ännu mer signalpolitik över att vårt flyktingmottagande havererat.
Citera
2016-01-22, 18:30
  #8
Avstängd
frusciantelos avatar
Tittar man på migrationsverkets senaste statistik så får man fram ett medelvärde på ca 118 per dag. Om den trenden skulle hålla i sig hela 2016 så betyder det ca 43 000 för hela 2016. Vilket är FÖR MYCKET! Och nu upplever vi ändå den kallaste perioden i vårat land och historiskt sätt så kommer färre in då och ändå är det på tok för många.

Det sätter lite perspektiv på nivåerna. Vi behöver komma ner till absolut max 10 000 per år, eller knappt 30 per dag för att det ska vara hållbart. Jämförbart med Januaris 118 per dag som anses vara "bra" och "lågt".

Förutom det så måste vi börja repatriera en hel del. Så även om vissa lovprisar minskningen av asylsökande vi nu sett, så är det långt ifrån tillräckligt.
Citera
2016-01-22, 18:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Exakt, det hela skapar en dominoeffekt tack och lov, men jag tror fortfarande vi landar på runt 150k för 2016, vilket är alldeles för mycket.

Det positiva med det hela är ett S ramlar ner under 20% och SD rakar iväg en bit över 30%, men håll era döttrar inomhus är väl spontant det rådet jag kan komma med.

Jag tror också på 150 000 cirka. Kan man spela det på unibet?
På dansk P3 har de ett program där ett av elementen är att fråga varandra hur många som sökte asyl förgående dag i Danmark (24 igår). I sveriges främsta tramsradio P3 hade det förstås inte hänt.... Men det hade varit kul om de världsfrånvända fånarna hade gjort.

Dock verkar invandringsministern faktiskt inse allvaret vilket jag tror kan ha räddat regeringen för nu. Har vi tur skickas det tillbaka hälften av dem som kom 2014-2015, och man skärper gränserna så att bara de med skyddskäl får komma in. Då skulle vi iaf klara 100 000 utan större kaos för 2016.

Kanske börjar isis också rasa under sommaren (jag tror det kommer ske på många platser) och då minskar de akut skyddssökande också.
Citera
2016-01-22, 18:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du vet att varken afghaner eller syrier är oändliga?
Var ska de 6 miljonerna komma från?

Det finns oändliga människomassor i Afrika och Asien. Fruktsamheten är i många länder minst 5. Strömmen till Europa kommer aldrig att sina av den anledning. Är din lösning att förtränga problemet?

Citat:
Nu har ju sverige stängt, danmark försvårar, tyskland skickar tillbaka till österrike, osv. Så sverige lär inte längre vara deras drömmål på det sätt det var för ett år sedan.

Inget land har stängt. Inte ens Ungern, som i 2015 tog emot fler asylsökande än Sverige.

Citat:
Skulle vara kul om det frös ihjäl några nu i den stränga kylan och nån tog ett foto som spreds över världen. Det skulle bli ännu mer signalpolitik över att vårt flyktingmottagande havererat.

Inga "flyktingar" kommer att frysa i hjäl därför att europeiska frivilliga (mest nordiska tjejer) hjälper dem med allt. De är bättre klädd än du är, tror jag.
Citera
2016-01-22, 18:38
  #11
Avstängd
Multikulti2s avatar
ts har rätt enligt respekterade https://www.bayernkurier.de/ausland/...mmt-ins-rollen lavinen sätts i rullning efter vintern
Citera
2016-01-22, 18:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Tittar man på migrationsverkets senaste statistik så får man fram ett medelvärde på ca 118 per dag. Om den trenden skulle hålla i sig hela 2016 så betyder det ca 43 000 för hela 2016. Vilket är FÖR MYCKET! Och nu upplever vi ändå den kallaste perioden i vårat land och historiskt sätt så kommer färre in då och ändå är det på tok för många.

Det sätter lite perspektiv på nivåerna. Vi behöver komma ner till absolut max 10 000 per år, eller knappt 30 per dag för att det ska vara hållbart. Jämförbart med Januaris 118 per dag som anses vara "bra" och "lågt".

Förutom det så måste vi börja repatriera en hel del. Så även om vissa lovprisar minskningen av asylsökande vi nu sett, så är det långt ifrån tillräckligt.

Du lever i en gedigen illusion, ser jag. För det första kommer det många fler om sommarn än om vintern så du kan inte basera en prognos för 2016 på siffror för januari. För det andra dyker inte migranterna som anlände Europa i januari 2016 upp i Sverige på länge ännu. De finns inte i MVs statistik.

Jag konstaterar att Svenssons vanligaste "lösning" är förträngning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback