Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-22, 09:18
  #1
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Första gången på ett tag, tänkte jag avnjuta mitt morgonkaffe med "nyhets TV".
Givetvis straffade sig min naivitet ögonblickligen...med rent missinformativa sexistpropagandainslag.

Barnpsykologen, men tydligen i första hand moralisten Jenny Klevbom. Som inte har spelat igenom eller sannolikt inte spelat spelet över huvudtaget, uttalar sig om spelet.

Som vanligt bedrevs grav "cherrypicking" över en mycket liten situation som inträffar en gång genom spelet. Utgången av den situationen kan man välja/styra själv... Detta då det är ett väl konstruerat spel.

Givetvis fortsatte TV4´s sexistfest

Vidare ondgjorde de sig över att man kunde agera mot kvinnor... Då TV4´s officiella ståndpunkt verkar vara att det är ok att skjuta ned drivor av män, men ej kröka ett hår på en kvinna i spel.

Hur vore det om de bjöd in en aktiv/riktig spelare, som ej är feminist till kommentera och ge mer balanserad bild, till skillnad från sexistmoralistpsykologer och stereotypt feministiska sexister?
Citera
2016-01-22, 09:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Första gången på ett tag, tänkte jag avnjuta mitt morgonkaffe med "nyhets TV".
Givetvis straffade sig min naivitet ögonblickligen...med rent missinformativa sexistpropagandainslag.

Barnpsykologen, men tydligen i första hand moralisten Jenny Klevbom. Som inte har spelat igenom eller sannolikt inte spelat spelet över huvudtaget, uttalar sig om spelet.

Som vanligt bedrevs grav "cherrypicking" över en mycket liten situation som inträffar en gång genom spelet. Utgången av den situationen kan man välja/styra själv... Detta då det är ett väl konstruerat spel.

Givetvis fortsatte TV4´s sexistfest

Vidare ondgjorde de sig över att man kunde agera mot kvinnor... Då TV4´s officiella ståndpunkt verkar vara att det är ok att skjuta ned drivor av män, men ej kröka ett hår på en kvinna i spel.

Hur vore det om de bjöd in en aktiv/riktig spelare, som ej är feminist till kommentera och ge mer balanserad bild, till skillnad från sexistmoralistpsykologer och stereotypt feministiska sexister?

Nu har jag visserligen bara spelat GTA3 på Playstation för rätt många år sedan men vad jag kan minnas var det extremt våldsglorifierande och sexistiskt. Särskilt de där radiokanalerna man lyssnade på var riktigt grov humor.

Lite osäker på hur man skulle kunna hitta någon som lyckas ge en balanserad bild av just spelet GTA3 åtminstone då det verkligen är ett skolexempel på ett våldsglorifierande spel. Antar att nyare GTA är liknande?

Att föräldrar borde göras uppmärksamma på vad spel innehåller behöver nog inte vara fel. Så gick debatten på 80-talet också när föräldrarna aldrig spelat datorspel. Kommer ihåg ett racing spel där man fick bonus tid/poäng om man körde över folk (med extra poäng för barnvagnar) på c64.

Skillnaden nu är väl att föräldrarna själva växt upp med datorspel och inte egentligen blir förvånade över vad spelen innehåller. Kanske man kan hitta någon förälder som är chockad på riktigt men de flesta låtsas nog bara vara överaskade.

Hade förövrigt riktigt roligt med GTA3 fast var vuxen när jag spelade det. Tror att detta är en debatt man inte kan "vinna" med annat än att förbud är fel (och opraktiskt att driva igenom med gränsdragningar) så det enda är att låta föräldrarna bestämma för sina barn. Alltså blir en offentlig debatt poänglös. Annat än för att hålla föräldrar informerade men den generation som växt upp med spel själva är knappast överaskade så....
Citera
2016-01-22, 09:47
  #3
Medlem
Det är föräldrarnas ansvar att se till att barn inte spelar GTA V på samma sätt som det äär deras ansvar att de inte kollar på motorsågsmassakern.
Citera
2016-01-22, 10:36
  #4
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nu har jag visserligen bara spelat GTA3 på Playstation för rätt många år sedan men vad jag kan minnas var det extremt våldsglorifierande och sexistiskt. Särskilt de där radiokanalerna man lyssnade på var riktigt grov humor.

Lite osäker på hur man skulle kunna hitta någon som lyckas ge en balanserad bild av just spelet GTA3 åtminstone då det verkligen är ett skolexempel på ett våldsglorifierande spel. Antar att nyare GTA är liknande?

Att föräldrar borde göras uppmärksamma på vad spel innehåller behöver nog inte vara fel. Så gick debatten på 80-talet också när föräldrarna aldrig spelat datorspel. Kommer ihåg ett racing spel där man fick bonus tid/poäng om man körde över folk (med extra poäng för barnvagnar) på c64.

Skillnaden nu är väl att föräldrarna själva växt upp med datorspel och inte egentligen blir förvånade över vad spelen innehåller. Kanske man kan hitta någon förälder som är chockad på riktigt men de flesta låtsas nog bara vara överaskade.

Hade förövrigt riktigt roligt med GTA3 fast var vuxen när jag spelade det. Tror att detta är en debatt man inte kan "vinna" med annat än att förbud är fel (och opraktiskt att driva igenom med gränsdragningar) så det enda är att låta föräldrarna bestämma för sina barn. Alltså blir en offentlig debatt poänglös. Annat än för att hålla föräldrar informerade men den generation som växt upp med spel själva är knappast överaskade så....

Nu minns jag ej GTA 3... Så du får hålla till godo med att jag ej spelat igenom det nyligen.
Jag var ej särskilt intresserad av GTA 3 heller. men jag spelade en del. Dock ej tillräckligt för att kunna bemöta stereotyp feministisk "cherry picking". However...

Men av din kommentar att dömma, har du ej funderat över jämställdhet och vad det innebär.
Om du vill, kan du bara gå runt. Du avgör...

Skjuter du en kvinna eller en man, eller slår... kommer polisen, då är det kört.
Utövar du våld mot polisen, eskalerar det kraftigt. Inget konstigt.

Du kan ju spela en kvinna om du vill.
Om du vill skjuta enbart kvinnor, går det tyvärr ej att välja och är väll den mest sexistiska detaljen jag kan se i spelet.

Varför kräver dessa kvinnosexister ej att all media som visar kvinnor som råkar ut för våld, förbjuds? När de ändå ej förstår jämlikhet eller ens bedriver journalistik?
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-01-22 kl. 10:50.
Citera
2016-01-22, 10:47
  #5
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiedee
Det är föräldrarnas ansvar att se till att barn inte spelar GTA V på samma sätt som det äär deras ansvar att de inte kollar på motorsågsmassakern.

Åldersgränsen är satt på spelet och jag har personligen sett kedjor vägra sälja spel till barn utan leg. el. förälder.

Det jag vänder mig mot mest är hur de kan få det till att spelet handlar om våld mot prostituerade... När jag körde singleplayer var det definitivt inte så.

Det jag tyckte var värst och ogillade, var att frita en man som torterades av en myndighet. För att behöva tortera fram information ur själv...innan man skjutsade honom till flygplatsen.

Grejen är den, att jag kände sympati för den karraktären och inte det minsta uppmuntrad till att tortera.
Citera
2016-01-22, 10:52
  #6
Medlem
fyratretres avatar
Sa feministen vad hennes mål var - att "informera" eller vill hon rent av förbjuda spel likt dessa?

De flesta 12-13 åringar vet ju annars hur man köper spel online...eller laddar ner. Man skapar sig en egen uppfattning för fan. Fick själv spelet av farmor när jag var 13 ( ) och det var ju klart som korvspad att det bara var ett spel.

De borde snarare ondgöra sig över dagens musik som sprider sig till unga (zara larsson ?) än spel som uppenbarligen har en rejäl dos humor.
Citera
2016-01-22, 11:04
  #7
Medlem
virablatiras avatar
Nu var ju ändå den huvudsakliga åsikten att små barn inte bör spela så våldsamma spel och i synnerhet inte att man ska spela karaktären av en med med dåliga värderingar. Tycker huvudpoängen var att det är 18års gräns på spelet av en anledning och att föräldrar bör hålla koll så det följs

Här är klippet om någon vill se
http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=3266892
Citera
2016-01-22, 11:35
  #8
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Nu var ju ändå den huvudsakliga åsikten att små barn inte bör spela så våldsamma spel och i synnerhet inte att man ska spela karaktären av en med med dåliga värderingar. Tycker huvudpoängen var att det är 18års gräns på spelet av en anledning och att föräldrar bör hålla koll så det följs

Här är klippet om någon vill se
http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=3266892

Det jag såg och reagerar över, var nyhetssändningen. Jag ser att URL:en är till morgonprogrammet.

Min misstanke är att den innehåller ett gäng feminister som aldrig spelat spelet och ondgör sig helt utan att någon egentlig journalistik bedrivits... Där deras kritik blir bemött och ger samtalet åtminstånne en nypa värdighet ?

Nyhetsklippet jag såg hade inte ens en rubrik som nämde barn. Men innehöll dock mycket av den kritiken, vilket är helt befogat.
Men att barns språk är grövre, har jag mycket svårt att tro beror på GTA 5. Det borde även psykologen veta...

Psykologen borde dessutom vara gammal nog till att ha hört Sivert Öholm ondgöra sig över videovåldet på 80-talet. För att sedan se ännumer nöjesvåld i videohyllorna...
Men ändå blev vi som sett videovåldet ej psykopaterna som Sivert ville göra gällande. Enl. samma resonemang som psykologen.

Har psykologer och journalister ej lärt av åttiotalet, bör man kanske be om nya bättre studier och hänvisa till 80-talets felaktiga moralism.
Citera
2016-01-22, 12:08
  #9
Medlem
doobedoos avatar
Jag är en HC gamer och jag måste erkänna att det påverkar mig. Under en period avstod jag från allt spelande och min omgivning tyckte jag förändrades, till det positiva - mer närvarande, inte lika irriterad osv. Frågan är så klart, var det på grund av att jag gjorde andra saker istället? Men allt vi gör påverkar oss, den som inte vill erkänna detta lever i förnekelse.

Kultur påverkar oss hela tiden, omedvetet eller inte. Att sitta och skjuta, tortera och våldta i ett spel gör ju något med vår hjärna, då den omedvetet inte förstår vad som är riktigt eller ej. Låt oss ta ett exempel:

Skulle du ha problem att spela ett spel där ansiktena var lika verkliga som verkligheten, samt att ansiktena liknande dina närmsta - där du mördade, torterade och våldtog dessa? Jag tror de flesta skulle ha svårt för detta. Skillnaden att spela på 8-bitars gentemot dagens (och framtidens) grafik spelar roll.

Personligen har jag svårt för riktiga blodiga spel som i princip bara går ut på att spruta blod och se kroppsdelar flyga omkring. Likadant med splatter filmer. Det jag undrar är, varför reagerar jag mot det och varför gör vissa andra inte det?

Och jag klarar tyvärr inte av argumentet "Det är kultur". Argumentet håller inte riktigt då man skulle kunna använda detta på många områden. Man måste ta ansvar.

Sedan hycklare jag inte, utan tycker serier, TV, musik osv. också påverkar oss, men som de säger är man mer aktiv i spelandet.
Citera
2016-01-22, 12:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiedee
Det är föräldrarnas ansvar att se till att barn inte spelar GTA V på samma sätt som det äär deras ansvar att de inte kollar på motorsågsmassakern.
Tror du många barn vill kolla på motorsågsmassakern? Den är nog ungefär lika läskig som senaste avsnittet av game of thrones i deras ögon

GTA V är ett välkänt spel men knappast det blodigaste. Det är open world med en massa virtuella dockor som beter sig snarlikt bara det gör att det aldrig blir speciellt verkligt eller våldsamt. De flesta skjutspel är mer realistiska än GTA V
Citera
2016-01-22, 12:35
  #11
Avstängd
Kontakt112s avatar
Ja, det är tydligen värre med sexism än mord och tortyr enligt vissa.

Synd att vissa föräldrarna tillåter sina ungar att spela spel med 18 års åldersgräns.
Spelet är det ju inget fel på. Det är föräldrarna som ska hålla koll på sina jävla ungar och sluta gnälla på allt och alla andra.
Citera
2016-01-22, 12:36
  #12
Medlem
Re nr 2
Kommer ihåg ett racing spel där man fick bonus tid/poäng om man körde över folk (med extra poäng för barnvagnar) på c64
Death race 🏁 2000.. Spelet efter filmen om samma saker köra över folk och extra betalt för kvinnor med barnvagns
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback