2005-11-30, 19:53
Medlem
går det att förädla

är det en stor proses att koncentrara det till den % halt man önskar .. någon som testat ?
utgår ifrån den 38% skiten jag fick då ....
Citera
2005-11-30, 21:47
Medlem
atteNd^s avatar
hur vet ni att det bara är 38% KNO3?
Läste i tråden "Kalisalpeter från trädgårdshandlare:

"Bästälde en påse unika kali för en vecka sedan på grangården och den komm idag så då var man glad en stund tills jag upptäkte att det stod 13-0-45 (37% k) i en ruta längst ner på påsen betyder det att det bara är 37%kaliumnitrat i den eller betyder det något annat? jag har för mej att det skall vara 98%kaliumnitrat i deras unika kali"

Det reddes väl ut att det ändå va 98% KNO3? Och jag tycker att det låter väldigt mysko att det skulle finnas 2 varor med exakt samma namn,
Krista K Plus, med olika innehåll. (det har jag faktiskt mycket svårt att tänka mig)
Citera
2005-11-30, 22:26
Medlem
West-ens avatar
Ja det betydde att det var 37% Kalium i Kaliumnitratet(KNO3) tror jag.
Citera
2005-11-30, 22:32
Medlem
atteNd^s avatar
Andelen Kalium i KNO3 är väll altid konstant? (50% K, 50%NO3)
(risk att jag har sagt nått väldigt dummt nu, men kvällshjärnan säger att det nog ska stämma)
Citera
2005-11-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atteNd^
hur vet ni att det bara är 38% KNO3?
Läste i tråden "Kalisalpeter från trädgårdshandlare:

"Bästälde en påse unika kali för en vecka sedan på grangården och den komm idag så då var man glad en stund tills jag upptäkte att det stod 13-0-45 (37% k) i en ruta längst ner på påsen betyder det att det bara är 37%kaliumnitrat i den eller betyder det något annat? jag har för mej att det skall vara 98%kaliumnitrat i deras unika kali"

Det reddes väl ut att det ändå va 98% KNO3? Och jag tycker att det låter väldigt mysko att det skulle finnas 2 varor med exakt samma namn,
Krista K Plus, med olika innehåll. (det har jag faktiskt mycket svårt att tänka mig)

kan du klistra in länken till det , jag har sökt men hittade inget .

om jag förstår det rätt , så är då allså säcken jag har 98% fast det står 13-0.45 (37%)
Citera
2005-11-30, 22:37
Medlem
atteNd^s avatar
http://www.flashback.org/showthread...%E5rdshandlare
(liten bit ner i tråden)

Jo, som jag har fattat det så borde det vara det

EDIT: http://fert.yara.se/se/products/prod...etterande.html

I denna länk står det att Krista K Plus innehåller 38% vattenlösligt Kalium, detta betyder inte att Krista K Plus innehåller 38% KNO3.

EDIT2: Red_Diablo, kan du inte testa om det är 98%KNO3, tror att man märker om det bara är 38% faktiskt...
Jag har nämligen också (idag) beställt en säck KristaK+ från granngården i arninge. Skulla vara jättebra att veta säkert!
Citera
2005-11-30, 22:44
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Andelen Kalium i KNO3 är väll altid konstant? (50% K, 50%NO3)
(risk att jag har sagt nått väldigt dummt nu, men kvällshjärnan säger att det nog ska stämma)
Nepp, 37% är det! Okej, jag har faktiskt ingen aning om varför men det står ju överallt.
Citera
2005-11-30, 22:46
Medlem
atteNd^s avatar
Ja, 37% Kalium totalt, men knappast 37% i KNO3...
Citera
2005-11-30, 23:21
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ja, 37% Kalium totalt, men knappast 37% i KNO3...
Nej, det blir det väl inte. Konstigt att mäta det, är det Kaliumet som växterna växer av?
Citera
2005-11-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Ja det betydde att det var 37% Kalium i Kaliumnitratet(KNO3) tror jag.

ok jag e förvirrad nu

i messet ovan ang trädgård etc står det *citat* Det reddes väl ut att det ändå va 98% KNO3*citat slut*

och du säger att det är 37 % ?`

jag vet inte riktigt ´längre elelr har jag missuppfattat ( he he gillar dubbletter)
Citera
2005-11-30, 23:37
Medlem
oki

har läst det hela nu . och unika kali skall vara den 98% fast prillad då
kriska k är inte prillad utan ett pulver . gahh köpte fel säck i vart fall då .. men mne det är bara ta fram morteln om inte någon skänker mig en kvarn

:-P heheh

ok har testat med mag och unika kali .. japp det vart en snygg flash
Citera
2005-11-30, 23:39
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Diablo

ok jag e förvirrad nu

i messet ovan ang trädgård etc står det *citat* Det reddes väl ut att det ändå va 98% KNO3*citat slut*

och du säger att det är 37 % ?`

jag vet inte riktigt ´längre elelr har jag missuppfattat ( he he gillar dubbletter)
Jo jo, jag förstår förvirringen och ja det reddes ut, det är nästan rent KNO3 i en säck (98%). Det jag AtteND^ tjatar om är bara att KNO3 innehåller 37% Kalium men det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att Krista K + och Unika Kali innehåller nästan rent KNO3, ingen fara och köpa alltså.

EDIT: Skrev fel igen KNO3 innehåller 50% Kalium. 37% Kalium innehåller hela säcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in