Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-21, 10:04
  #1
Medlem
Hejhej, skrev ett inlägg för några dagar sedan om att jag dricker mer läsk än vatten, fick bra tips tillbaka så tänkte ställa en ny fråga..

Jag går sista året på gymnasiet och är väldigt överviktig..

Jag har försökt i flera år med att gå ner i vikt men det slutar alltid med att jag inte orkat försökt längre än en vecka eller två..

Är 184cm i längd och 120kg i bredd (chockerande mycket, jag vet) men nu har jag gett mig in på att nu ska jag fasiken gå ner i vikt.

Jag har fått upp intresset för styrketräning då jag finner det skönt att lyfta vikter men även att komma ifrån stället med skakiga ben..

Har även blivit antagen för gratis kostrådgivning och ska få träningschema början av nästa vecka..

Nu till min fråga...
OM jag skulle gå ner 30kg (under loppet av 12 månader) hur skulle det påverka mitt utseende? Enligt mina uträkningar så kommer jag hamna på slutvikt: ~90kg och jag vet att detta är önsketänkande MEN.. Kommer det bli massivt med överhud på mage/armar etc trots att jag är 19år? Har läst litegrann överallt att huden drar sig bättre tillbaka på yngre..? :s tacksam för svar!

Mvh.
Mig
Citera
2016-01-21, 10:10
  #2
Medlem
Senapstjuvens avatar
Det är nog inga problem för huden att dra ihop sig om du går ner i den takten.

Och ja, om du väger 120 och går ner 30 kommer du landa på 90. x)
Citera
2016-01-21, 10:15
  #3
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Det är nog inga problem för huden att dra ihop sig om du går ner i den takten.

Och ja, om du väger 120 och går ner 30 kommer du landa på 90. x)

Han kommer i slutändan snarare att hamna kring 95 eftersom mycket av en viktnedgång är vätska. Vill han gardera sig bör han gå ner några kilon till.
Citera
2016-01-21, 10:30
  #4
Medlem
Yoshi.crews avatar
Är inte det lite lång tid att gå ner 30 kg på ett år? Kanske bara låter mycket tycker jag.
Citera
2016-01-21, 10:33
  #5
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Vikten tappar du främst i köket och det är inte en omöjlig resa. Det kommer att krävas disciplin och att du är beredd på motgångar, 1-2 veckor är ingenting i detta perspektivet.

Styrketräning är aldrig fel under en viktnedgång, även om du inte kan räkna med några stora gains i muskelvolym då du ligger på kaloriunderskott finns det många fördelar med det. När du gått ner något skulle jag rekommendera cardio i någon form (promenader, löpning, spinning etc) för att stärka hjärtat.

Överskottshud tror jag precis som ovanstående talare kommer vara ett mindre problem i och med din ålder och tidshorisonten på viktnedgången. Oavsett vilket är det bättre att vara tunnare med lite överskottshud än större utan.

Lycka till!
Citera
2016-01-21, 10:34
  #6
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Är inte det lite lång tid att gå ner 30 kg på ett år? Kanske bara låter mycket tycker jag.

Strax över ett halvkilo i veckan är fullt rimligt.
Citera
2016-01-21, 10:35
  #7
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Han kommer i slutändan snarare att hamna kring 95 eftersom mycket av en viktnedgång är vätska. Vill han gardera sig bör han gå ner några kilon till.
Hur i allsin dar lyckas du komma fram till 95 kg? Om du väger 120 kg och tappar 30 kg så väger du inte 95 kg pga "vätska".
Citera
2016-01-21, 11:02
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Hur i allsin dar lyckas du komma fram till 95 kg? Om du väger 120 kg och tappar 30 kg så väger du inte 95 kg pga "vätska".
Det här var den roligaste tankevurpa jag läst sen träningsdebatten om hur många dagar det går på en vecka.
Citera
2016-01-21, 11:10
  #9
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2tre4fem6sju
Kommer det bli massivt med överhud på mage/armar etc trots att jag är 19år? Har läst litegrann överallt att huden drar sig bättre tillbaka på yngre..? :s tacksam för svar!Mig

Nej, antagligen inte. Hudens förmåga att dra ihop sig är mycket beroende på genetik, ålder och bristningar. Du är ung så det talar för att du slipper överflödig hud.

Hur har det gått, har du slutat med läsken?

Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Är inte det lite lång tid att gå ner 30 kg på ett år? Kanske bara låter mycket tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Strax över ett halvkilo i veckan är fullt rimligt.

Jag tycker det är i snabbaste laget. 2,5 kilo i månaden är i riskzonen för att få bristningar (ja, man kan få bristningar vid för snabb viktnedgång och inte bara viktuppgång) och slapp hud. TS är ung så slapp hud BORDE inte vara något problem. 1-2 kilo per månad skulle jag satsat på.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2016-01-21 kl. 11:19.
Citera
2016-01-21, 11:20
  #10
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Hur i allsin dar lyckas du komma fram till 95 kg? Om du väger 120 kg och tappar 30 kg så väger du inte 95 kg pga "vätska".

Det jag menar är förstås att hans "riktiga" vikt kommer att landa därikring när han lägger sig på kaloribalans igen och kroppen börjar binda normala mängder vätska. Var jag tillräckligt tydlig nu?
Citera
2016-01-21, 11:26
  #11
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Vikten tappar du främst i köket och det är inte en omöjlig resa. Det kommer att krävas disciplin och att du är beredd på motgångar, 1-2 veckor är ingenting i detta perspektivet.

Lite DNP är inte heller helt fel .
Citera
2016-01-21, 11:38
  #12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Lite DNP är inte heller helt fel .

Fullständigt onödigt. TS kommer, med lite disciplin, inte ha några problem att gå ner i bra tempo. TS skriver själv att hans problem med tidigare viktnedgång har varit hans disciplin. Tror du att han står ut längre på DNP med alla de kortsiktiga biverkningarna BNP ger? TS har dessutom inget att tjäna på att rasa i vikt, med tanke på lös hud och bristningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback