• 1
  • 2
2016-01-20, 21:14
Medlem
Hejsan, tänkte kolla läget med att öppna ett IPS konto?
gör man det fortfarande nuförtiden, eller har folk övergått till ISK?
har hört mycket negativt om individuellt pensionssparande (IPS) kring dubbelbeskattningar och skatt sen när man tar ut det osv?

det jag letar efter är något sparande där man kan avvänja ett antal tusen i månaden och får ta ut när man blir 50+ men jag vill ju inte dubbelbeskattas och liknande..
aktier och sånt har jag inte så stor koll på heller utan letar något enklare.
alla svar mottages tacksamt, mvh /TS
Citera
2016-01-20, 21:16
Medlem
IPS är historia. Du sätter in skattade pengar och får skatta igen när du tar ut. ISK är hett...
Citera
2016-01-20, 21:17
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
har hört mycket negativt om individuellt pensionssparande (IPS) kring dubbelbeskattningar och skatt sen när man tar ut det osv?

det jag letar efter är något sparande där man kan avvänja ett antal tusen i månaden och får ta ut när man blir 50+ men jag vill ju inte dubbelbeskattas och liknande..

IPS är dött sen avdragsrätten togs bort. Vilket innebär att du sätter in beskattade pengar som sedan beskattas som inkomst igen när du tar ut dem.

Öppna en ISK istället.
Citera
2016-01-20, 21:34
Medlem
Glöm allt vad IPS heter, det är VÄLDIGT ofördelaktigt skattemässigt.

ISK eller Kapitalförsäkring (förutsatt att KF är utan avgifter) är vad man bör ha för konto för långsiktigt sparande.
Citera
2016-01-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen

Avanza.se
Billig courtage om du vill börja handla med aktier. Och har fonder som är gratis oxå
Citera
2016-02-19, 10:30
Bannlyst
hade 100k, blev av med 30 jävla lax. sug min kuk staten. ..
Citera
2016-02-19, 16:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
hade 100k, blev av med 30 jävla lax. sug min kuk staten. ..

Vad menar du? Hur har staten tagit dessa pengarna?
Citera
2016-02-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Troligen skatt.
Citera
2016-03-02, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Troligen skatt.

skatt.på redan skattade pengar. underbart land.
Citera
2016-03-08, 14:07
Medlem
DinDrs avatar
Ännu ett inslag i denna IPS-skit är att sen nyår, när det blev ok att plocka ut sin IPS (dock ska ju dessa beskattas) så råder kaos på en av Sveriges största banker. Räcker med att skriva Nord så vet alla...

Min sambo gick in på ett kontor för 3 veckor sedan och bad om att få avsluta sitt ips-sparande.
Inga problem, skrev under en uppsägning å allt var klart.
Hon frågade av nyfikenhet när dessa pengar kunde tänkas dyka upp, svaret blev 5 bankdagar.
På 5:e dagen trillade pengarna in på hennes personkonto.

Jag gjorde exakt samma sak 10 dagar senare, fast på ett annat kontor i Stockholm.
Frågade när pengarna kunde tänkas komma å damen säger att det kan ta upp till 2 månader.
Började fundera på detta och har ringt upp supporten 4 gånger och fått 4 olika svar.
Alltifrån att dom skulle dyka upp på den 5:e bankdagen ända upp till 2 månader och allt däremellan.
Ingen har någon koll och en av dom skyllde t.o.m. på att dom inte visste vad som gällde rent regelmässigt...

Suck, blir man förvånad över att en storbank verkar behandla kunder lite lätt olika och inte kan ge ett rakt svar?
Citera
2016-03-08, 14:14
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinDr
Ännu ett inslag i denna IPS-skit är att sen nyår, när det blev ok att plocka ut sin IPS (dock ska ju dessa beskattas) så råder kaos på en av Sveriges största banker. Räcker med att skriva Nord så vet alla...

Min sambo gick in på ett kontor för 3 veckor sedan och bad om att få avsluta sitt ips-sparande.
Inga problem, skrev under en uppsägning å allt var klart.
Hon frågade av nyfikenhet när dessa pengar kunde tänkas dyka upp, svaret blev 5 bankdagar.
På 5:e dagen trillade pengarna in på hennes personkonto.

Jag gjorde exakt samma sak 10 dagar senare, fast på ett annat kontor i Stockholm.
Frågade när pengarna kunde tänkas komma å damen säger att det kan ta upp till 2 månader.
Började fundera på detta och har ringt upp supporten 4 gånger och fått 4 olika svar.
Alltifrån att dom skulle dyka upp på den 5:e bankdagen ända upp till 2 månader och allt däremellan.
Ingen har någon koll och en av dom skyllde t.o.m. på att dom inte visste vad som gällde rent regelmässigt...

Suck, blir man förvånad över att en storbank verkar behandla kunder lite lätt olika och inte kan ge ett rakt svar?

Tog tre dagar, eller ja 4 då för jag ringde på söndagen, på "skitbanken" swedbank där man bara ringde telefonbanken och allt var fixat på 2-3 minuter. Härligt det måste vara att vara kund i banker där man måste gå till kontor för att sköta business.
Kommer ihåg när jag skulle avsluta ett mina åtaganden i handelsbanken. Tog mig ungefär 9 timmar som jag fick vara borta från jobbet totalt eftersom man var tvungen att söka upp fysiskt kontor totalt 3 gånger.
Citera
2016-03-08, 14:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
skatt.på redan skattade pengar. underbart land.
Men sparande på IPS har du ju fått göra avdrag på. Så pengarna var ju inte redan skattade. Eller sparade du mer än 12k per år? Eller sket du i att göra avdrag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in