Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-20, 20:41
  #1
Medlem
Jag har försökt hitta live video på jorden och har upptäckt att detta inte verkar finnas. Det enda jag hittade var Nasa på Youtube som bara filmar en liten del av jorden. Vi har varit i rymden sedan 50-talet så jag undrar hur något så simpelt som film på jorden inte existerar? Vid det här laget så borde det finnas tv-kanaler eller i alla fall videos på internet som visar hela jorden 24/7.
Citera
2016-01-20, 20:46
  #2
Avstängd
ArrBBCCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingNamn
Jag har försökt hitta live video på jorden och har upptäckt att detta inte verkar finnas. Det enda jag hittade var Nasa på Youtube som bara filmar en liten del av jorden. Vi har varit i rymden sedan 50-talet så jag undrar hur något så simpelt som film på jorden inte existerar? Vid det här laget så borde det finnas tv-kanaler eller i alla fall videos på internet som visar hela jorden 24/7.
Du har uppenbarligen inte sökt tillräckligt
Citera
2016-01-20, 20:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingNamn
Jag har försökt hitta live video på jorden och har upptäckt att detta inte verkar finnas. Det enda jag hittade var Nasa på Youtube som bara filmar en liten del av jorden. Vi har varit i rymden sedan 50-talet så jag undrar hur något så simpelt som film på jorden inte existerar? Vid det här laget så borde det finnas tv-kanaler eller i alla fall videos på internet som visar hela jorden 24/7.
DSCOVR ger inte video direkt, men ger en bild av jordens upplysta sida som uppdateras dagligen:
http://www.nesdis.noaa.gov/DSCOVR/
Citera
2016-01-20, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Du har uppenbarligen inte sökt tillräckligt

Visa mig då.
Citera
2016-01-20, 22:25
  #5
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingNamn
Visa mig då.
http://epic.gsfc.nasa.gov/
Citera
2016-01-20, 22:34
  #6
Medlem
Helt ärligt så tycker jag att länken som ni har skickat ser falsk ut. By the way om vi nu uppenbarligen har kameror tillräckligt långt bort för att se hela jorden så undrar jag återigen varför dom aldrig filmar den?
Citera
2016-01-20, 22:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingNamn
Helt ärligt så tycker jag att länken som ni har skickat ser falsk ut. By the way om vi nu uppenbarligen har kameror tillräckligt långt bort för att se hela jorden så undrar jag återigen varför dom aldrig filmar den?


Hur ser en äkta videofeed ut?
Citera
2016-01-20, 22:55
  #8
Medlem
Jag har sett en video / bild med hela jorden och även månen med i bild. Då i den texten stod det att det är en ovanlig bild av den enkla anledning att alla satelliter runt jorden helt enkelt är för nära jorden. Det ovanliga var dock att både jorden och månen var med på samma bild.

Men givetvis finns bilder på hela jordklotet från olika tillfällen. Månresorna gav väl en del bilder på hela jordklotet och även sonder som skickats längre ut i rymden har haft tillfälle att fotografera hela jorden.

Edit:

Nu minns jag att det ovanliga var att man såg månens baksida och jorden på samma bild.
Citera
2016-01-20, 23:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingNamn
Jag har försökt hitta live video på jorden och har upptäckt att detta inte verkar finnas. Det enda jag hittade var Nasa på Youtube som bara filmar en liten del av jorden. Vi har varit i rymden sedan 50-talet så jag undrar hur något så simpelt som film på jorden inte existerar? Vid det här laget så borde det finnas tv-kanaler eller i alla fall videos på internet som visar hela jorden 24/7.

Därför att det är j***a dyrt att skicka upp saker i rymden! Man skickar upp saker för att de ska göra nytta och att skicka upp en kamera som bara filmar jorden är inte tillräcklig intressant. För att fota hela jorden måste komma tillräcklig lång ut i rymden. De flesta satelliter och rymdstationen ligger allt för nära jorden att en bild som omsluter hela jorden inte är möjlig. De kan ta närbilder på ett område på jorden i taget vilket för vetenskapen ge tillräcklig med information att bild på hela jorden är onödig. Ett fåtal bilder på hela jorden finns från tiden när man åkte till månen.
Citera
2016-01-21, 01:29
  #10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
http://epic.gsfc.nasa.gov/

Ack en sån vacker liten blå boll vi bor på.
Citera
2016-01-22, 20:15
  #11
Medlem
Diagnostiserads avatar
Det sitter väl minst två kameror utanpå ISS som sänder live via någon websida? Minns iaf att jag hade en app på min android som visade denna livesändning med lite annan intressant information.
Citera
2016-01-22, 20:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagnostiserad
Det sitter väl minst två kameror utanpå ISS som sänder live via någon websida? Minns iaf att jag hade en app på min android som visade denna livesändning med lite annan intressant information.

Ja länken finns några inlägg tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback