Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-03, 09:10
  #13
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Jag var hos vårdcentralen (Stockholm) idag och gjorde en del test. Samtidigt bokade jag en tid hos min husläkare till på fredag.

Så sjukvården verkar inte ha kollapsat där jag bor.
Vore ju sannerligen intressant och veta vart i stockholm detta var. Men inte förvånad då vi lever i ett så pass ojämlikt och segregerat samhälle.
Citera
2016-02-03, 10:39
  #14
Medlem
Förra veckan var jag in på vårdcentral för ont i magen, fick träffa läkare en timme senare.

Då jag varit sjuk en vecka i sträck nu och lungorna känna dåliga så var jag inne idag på drop in och fick läkartid till kl 14 idag.
Citera
2016-02-08, 12:18
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Över en månad för att få en normal tid hos husläkare i stockholm där jag bor. Senast jag sökte akuttid så ringde jag typ 15 min efter att dem öppnat på VC och tiderna för dagen var redan slut. Man får fan sitta och vara beredd på sekunden dem öppnar numera. Ser likadant ut på psykiatrin ochså.

I Göteborg är väntetiden på vårdcentraler upp till tre månader för icke livshotande åkommor.
Citera
2016-03-08, 13:03
  #16
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I Göteborg är väntetiden på vårdcentraler upp till tre månader för icke livshotande åkommor.


Jo men du är skriven/registrerad på en vårdcentral så loggar du in med e-leg, bokar tid, då SKA du ha svar inom 24 timmar, sen SKA du enligt samma garanti få träffa läkare inom 7 dagar. Får du inte en tid efter 24 timmar så kontakta Vårdcentralen igen via e-formuläret och tala om att du tänker anmäla dom till Patientnämnden för att dom inte uppfyller vårdgarantin och vips så fick i alla fall jag en tid nästan omedelbums.
Citera
2017-05-19, 17:02
  #17
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Jo men du är skriven/registrerad på en vårdcentral så loggar du in med e-leg, bokar tid, då SKA du ha svar inom 24 timmar, sen SKA du enligt samma garanti få träffa läkare inom 7 dagar. Får du inte en tid efter 24 timmar så kontakta Vårdcentralen igen via e-formuläret och tala om att du tänker anmäla dom till Patientnämnden för att dom inte uppfyller vårdgarantin och vips så fick i alla fall jag en tid nästan omedelbums.

Det där var intressant. Jag är absolut inte ute efter att sätta åt någon.

Via Vårdguiden på nätet eller 1177 .se så loggar jag in själv med bank-id.
Då ser jag samma tider som sköterskorna vars uppgift är att svara och ge tider till de som istället ringer till dem.

Vi hade till för ett år sedan drop-in mellan 8.00-9.30 men den var tvungen att läggas ner pga av folkstormen som det här landat ordnat sig.

Nu är fråga om det egentligen nog finns tider som man inte kan se när man själv är inloggad.

Förra onsdagen skulle jag ha tid för läkarbesök kl. 13.00. Den 10:e maj alltså -i dag är det den 19:e.
En timme innan jag skulle vara där ringer vårdcentralen och säger att läkaren blivit akut sjuk.
Slog på datorn och loggade in och bokade mig en tid den 22:a maj nu på måndag klockan 8.00 till en ST-läkare som i princip inga egna mandat hava.

12 dagar trots att det inte var mitt fel att förra besöket inte blev av.
Folk kan bli sjuka så det är inget mer med det.

Var på vårdcentralen i ett annat ärende i dag eftersom jag måste ha hjälp av en sjuksyster 1 gång i veckan.

Det sitter alltid 2 tolkar bakom en provisorisk skärmvägg i det stora allmänna väntrummet.
Det sliter inte ut med än den textil som finns mellan deras stjärt till stol.

Kommer en arabisk kvinna. Ser frisk ut, pratglad. Hon står i luckan och vill boka tid. Knagglig engelska (det kan man ju inte rå för). Saken är den att man kan inte boka tid över disk igen men bakom den där skärmväggen överhör en annan arab vad som pågår vid disken.
Då kommer hon och sluter upp.

Vips så har arabtanten en tid den 25:e maj. Om sex dagar. Det tas inte emot bokningar via disk.
Kvinnan bakom disken kan ju liksom inte bara trycka på en knapp utan hon ursäktar sig och är borta en kvart innan hon stressat informerar arabkvinnan om tiden.

Jag hade ju bokad tid till sjuksyster. Stående på fredagar. Måste anmäla mig i disken. Klockan är 5 över innan det blev min tur att ankomstinskrivas.
Jag brukar inte ens orka bry mig för jag är sjuk och vill bara bli frisk men jag sade att det var märkligt hur man kan komma hit och boka tid över disk. Det ska man väl vara invandrare för att få göra!, sa jag.

Hon bakom disken försökte sig på nån nödlögn men den köper jag inte.

Jag är inte sur på arabkvinnan. Jag är sur på vår sjukvård som inte är rättvis.

Arabkvinnan ville kolla sina kalciumvärden. Ok. Då ska vi svenskar frångå regler för annars är vi inte tillräckliga som värdfolk till dessa lyxemigranter.

Jag spyr lite på konceptet. Det sker dagligen och varje fredag så måste jag sitta länge och väl och lyssna på de där tolkarna bakom skärmväggen som mest ojjar sig och beklagar hur dåligt betalt de har.
De kunde väl ha ett rum så man slapp höra dem. Jag har varit sjuk i fyra år och vill inget hellre än att komma tillbaka i jobb och då stör jag mig faktiskt på friska som tycker deras jobb är så dåliga. Byt jobb då.

Nu har jag fått vräka ur mig för den här fredagen.


Folk kan ju bli sjuka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback